حسین‌صوفی؛ کارشناس مسایل زیست محیطی در گفتگو با پرسون:

فرصتی برای انجام کارهای پیشگیرانه در بحث خشکسالی نداریم

یک کارشناس مسایل زیست محیطی گفت: زمان برای اجرای برنامه‌ها و کارهای پیشگیرانه در بحث خشکسالی در کشور دیگر به اتمام رسیده است، اکنون تنها راه برای کاهش آسیب های این وضعیت خطرناک و استراتژیک اعمال قوانین سختگیرانه، افزایش و تشدید نظارت ها، جلوگیری از فعال بودن چاه‌های غیرمجاز و... است

تصویر فرصتی برای انجام کارهای پیشگیرانه در بحث خشکسالی نداریم

سایت خبری پرسون ـ دکتر عارف حسین‌صوفی؛ کارشناس مسایل زیست محیطی در گفتگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: در دهه های پیش بسیاری از فعالان زیست محیطی نسبت به بحران آب در کشور هشدار می دادند، اما غالب جامعه این هشدارها را جدی نمی‌گرفتند.

این کارشناس زیست محیطی گفت: اما بعد از گذشت چندین سال در سال‌های اخیر خطر خشکسالی سراسری در کشور حتی در مناطق شمالی نیز به عینه قابل مشاهده است.

حسین‌صوفی با تاکید بر اینکه عدم توجه جامعه و نیز بی‌تفاوتی دولتمردان در این سال‌ها مشکل خشکسالی و کم آبی در ایران را چند برابر کرده است، افزود: کاهش محسوس و بی سابقه بارش‌ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت یکی از بارزترین شواهدی است که نشان می‌دهد که عملا در معرض یک خشکسالی بزرگ هستیم.

وی عدم مدیریت صحیح آبهای سطحی، ایجاد و ساخت بدون مطالعه سدها و... را عامل اصلی این وضعیت دانست و عنوان کرد: با افزایش بی‌رویه سدها در کشور که آنهم بدون مطالعه صورت می گرفت، اکنون می بینیم که عملا سفره‌های زیرزمینی آب به صورت قابل توجهی کاهش یافته اند که این رویه می تواند به صورت کامل مشکلات آبی در کشور را رقم بزند.

حسین‌صوفی در ادامه عدم رعایت الگوی صحیح مصرف آب را از دیگر علل ورود به دوران خشکسالی در کشور دانست و بیان داشت: متاسفانه در بحث مصرف آب فرهنگ‌سازی به معنای علمی و کاربردی در کشور انجام نشده است و تنها کاری که در این زمینه انجام داده ایم، اکتفا به چند تبلیغ کوتاه، تیزر و... بوده است که هیچ کدام از این کارها در بحث فرهنگ سازی در مسئله مصرف بهینه آب تاثیرگذار نبوده است.

این کارشناس زیست محیطی گفت: از سوی دیگر علیرغم اینکه شاهد ورود کشور به دوران خشکسالی هستیم، بازهم بسیاری از افراد و حتی مزارع کشت و صنعت اقدام به کاشت محصولاتی می‌کنند به نوعی که در جهان به «قاتل آب» معروف هستند همانند سیب زمینی، هندوانه و...

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در بحث سرانه مصرف آب شرب هم آمارها در کشور بسیار نگران کننده است، میانگین مصرف آب شرب در کشورهای توسعه یافته هرگز به 150 لیتر در روز برای یک نفر نمی رسد، ولی متاسفانه این عدد در کشور ما که بلادی خشک و کم آب می‌باشد، حتی دیده شده است که مصرف آب در طول 24 ساعت از عدد 250 لیتر عبور کرده است.

این کارشناس زیست محیطی تصریح کرد: برای نمونه باید گفت که در کشور انگلیس که در بحث منابع آبی هیچ کمبودی ندارد، آب در چرخه استفاده نزدیک به 7 باز تصفیه و بازیافت می‌شود ولی در کشور ما عملا با دستان خودمان آب را هدر می‌دهیم!!.

حسین‌صوفی در پایان سخنان خود گفت: زمان برای اجرای برنامه‌ها و کارهای پیشگیرانه در بحث خشکسالی در کشور دیگر به اتمام رسیده است، اکنون تنها راه برای کاهش آسیب های این وضعیت خطرناک و استراتژیک اعمال قوانین سختگیرانه، افزایش و تشدید نظارت‌ها، جلوگیری از فعال بودن چاه‌های غیرمجاز و... است.

آیین مهر ـ استان کردستان

283906