رئیس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری منابع‌طبیعی استان زنجان:

کاشت قلمه صنوبر؛ برداشت زندگی دوباره به صنعت چوب

رئیس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: تشویق علاقه‌مندان به کاشت و بهره‌برداری از صنوبر در صنعت چوب از جمله موثرترین راه‌ها جهت پیشگیری از تخریب منابع‌طبیعی محسوب می‌شود.

تصویر کاشت قلمه صنوبر؛ برداشت زندگی دوباره به صنعت چوب

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، مجید معانی در رابطه با جنگل‌کاری با گونه‌های سریع‌الرشد، اظهار کرد: امروزه جنگل‌های طبیعی توان تامین چوب مورد نیاز را ندارند، بنابراین به منظور تامین چوب مورد نیاز جامعه، جنگل‌کاری با گونه‌های سریع‌الرشد در خارج از عرصه جنگل‌های طبیعی، امر ضروری است.

وی با بیان اینکه ترغیب علاقه‌مندان به زراعت صنوبر و بهره‌برداری از آن در صنعت چوب، یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از تخریب منابع‌طبیعی استان به شمار می‌رود، افزود: طی چند سال اخیر کاشت صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع بخشیدن به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه افراد با زراعت چوب از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، می‌توانند درآمدزایی داشته باشند، تصریح کرد: این روش به اشتغال‌زایی و تامین چوب مورد نیاز بازار کمک کرده و می‌تواند خسارت‌های وارد شده به جنگل‌های استان زنجان را به حداقل میزان برساند.

رئیس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری منابع‌طبیعی استان با بیان اینکه در کاشت صنوبر به ازای هر هکتار برای یک نفر به صورت مستقیم و یک نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود، گفت: با توجه به افزایش قیمت چوب صنوبر، این صنعت می‌تواند در سال‌های آینده جزو کشت‌های پرسود در استان و کشور از نظر درآمدزایی به حساب آید.

معانی با بیان اینکه پارسال ۱۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در استان تولید و در بین متقاضیان توزیع و کشت شد، اظهار کرد: می‌توان گفت که استان زنجان یکی از قطب‌های تولید صنوبر کشور است که با برداشت موانع از جمله تامین اعتبارات از صندوق توسعه ملی می‌توان تعداد آن را در استان بالا برد.

وی خاطرنشان کرد: برای امسال نیز با توجه به ابلاغ برنامه‌های تولید و افزایش تولید در سطح کشور، اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به تبعیت از آن اقدام به کاشت قلمه صنوبر به میزان ۲ تا ۳ برابر پارسال کرده است که در اسفندماه سال گذشته در بین زارعان و متقاضیان در سراسر استان زنجان توزیع خواهد شد.

در حال حاضر درخت صنوبر یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد دارد.

منبع: ایسنا

283876