به گزارش سایت خبری پرسون، این کتاب در ٢٣٠ صفحه و با قیمت ۶۰ هزار تومان در انتشارات آوای فرزانه منتشر و راهی بازار نشر شده است.
در معرفی این کتاب آمده است: در دوران تحولات پرشتاب، واکاوی خود برای تداوم فرهنگی یک ضرورت است. بدون چنین بازاندیشیهایی یک فرهنگ و سنت امکان مواجهه فعال با وضعیتهای جدید اجتماعی را از دست میدهد. فرهنگ ایرانی دارای امکانها و موانع خاص خویش است که بازشناسی آنها از منظر وجودشناسانه درونی، میتواند به توان این سنت در مواجهه با امر نو و تعامل با دیگر سنتها بیفزاید.
به زعم مولف، هدف از اینگونه اثر جامعهشناسانه، «برانگیختن آگاهی انتقادی» و «خودکاوی فرهنگی» است تا موانع تحریف ارتباطات درون خویش بازشناسانده شود به طوریکه اولا در درون سنت خویش قرار داشته باشد و ثانیا به تعبیر فرانکفورتیها «نقد درونی» تناقضات میان «واقعیت» و «ایدهآلهای اجتماعی» باشد.
در مقدمه کتاب آمده است: «جامعهشناسی در درون هر تمدنی اگر بخواهد روایی باشد باید با غور در تجربه تاریخی و البته نوشونده آن تمدن، بنای خویش را بنیان نهد. لذا با نگاه نظریهپردازانه جامعهشناسی، مصداقهای جامعه ایرانی این بیماری روزافزون و اپیدمی جامعه یعنی «تفاخر و خودنمایی» مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است.»
در بخشی دیگر از کتاب «جامعهشناسی تفاخر» میخوانیم: «اشتیاق غیرمتعارف به کسب منزلت، از مسائل فرهنگی ایران معاصر است. در هر جامعهای کسب منزلت و شأن از جمله مهمترین امتیازهای اجتماعی است که برانگیزاننده کنش فردی و جمعی است اما این وضعیت در ایران امروز و از رهگذر چندین تحول تاریخی، وضعیتی بیمارگونه یافته است که جلوههای آن را در ساحتهای مختلف زندگی اجتماعی میتوان بازشناخت.»
«طرح مسئله و مسیر مداقه»، «تفاخر و مصرفگرایی»، «شوق منزلت»، «خودنمایی و هویت اجتماعی»، «خودستایی متقابل و مبادلهای» و «خودشیفتگی تاریخی ایرانیان» فصلهای این کتاب را تشکیل میدهند.
پژوهشگران و مخاطبان میتوانند برای تهیه کتاب «جامعهشناسی تفاخر؛ سنخشناسی و ذاتانگاری فرهنگی» به سایت نشر آوای فرزانه مراجعه کنند و یا با شماره ۰۹۳۸۰۵۸۲۳۹۳ تماس بگیرند.