رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۷۵ درصدی است/ اندکی صبر؛ سحر عبور از پیک چهارم کرونا نزدیک است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از اعمال نتیجه اجرای محدودیت‌ها طی ۱۰ تا ۱۴ روز آتی خبر داد و گفت: برای پشت سر گذاشتن موج چهارم بیماری باید این میزان رعایت پروتکل‌ها به بیش از ۹۰ درصد برسد اما اکنون رعایت پروتکل‌ها در استان نهایت به ۷۵ تا ۸۰ درصد می رسد.
تصویر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۷۵ درصدی است/ اندکی صبر؛ سحر عبور از پیک چهارم کرونا نزدیک است

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پرویز قزلباش در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با اشاره به روند افزایشی تعداد بیماران در بخش های بستری‌ و سرپایی افزود: این روند با شیب بالا ادامه دارد درحدی که فقط ۲۴ ساعته ۱۷۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری شدند که از زمان شروع بیماری، بالاترین رکورد بستری‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه استان با محدودیت تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی مواجه است، اضافه کرد: بر این اساس باید تنها بیماران بدحال مبتلا به کرونا بستری شوند و بیماران سرپایی در مراکز ۱۶ ساعته تحت درمان قرار می گیرند.

این مسوول با اشاره به اینکه در پیک‌های قبلی ویروس کرونا، بیشتر، افراد بالای ۶۰ سال به کرونا مبتلا می‌شدند، ادامه داد: هم اکنون در کنار افرادای بالای ۶۰ سال که با این بیماری درگیر می‌شوند، ابتلای افراد ۳۰ تا ۶۰ سال نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: مدت زمان بستری بیماران کرونایی انگلیسی پنج تا ۶ روز است و تنها تفاوت این نوع ویروس با ویروس قبلی در سرعت انتشار و سرعت بالای سیر بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: تجاربی که از استان‌های دیگر به ویژه خوزستان وجود دارد، این است که اغلب بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی پس از بهبودی و درمان سرپایی دوباره بدحال می‌شوند و برای درمان نیاز به بستری دارند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کرونای آفریقایی در استان زنجان مشاهده شده یا نه، خاط نشان کرد: تاکنون هیچ‌ گزارش رسمی مبنی بر کرونای آفریقایی در سطح کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه نشده است.

قزلباش افزود: همان‌گونه که ابتلای یک نفر در کشور چین به بیماری کرونا تمامی جهان را درگیر کرده احتمال ورود کرونای آفریقایی نیز وجود دارد و تنها راه امان از انواع جهش یافته این ویروس، واکسیناسیون به صورت عمومی و قبل از آن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی قشرهای مختلف مردم است.

گفتنی است بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، ۸۳۸ بیمار کرونایی در بیمارستان ها بستری هستند و موارد سرپایی ثبت شده نیز ۹۰۱ نفر بوده است.

منبع: ایرنا

283341