علت مرگ گربه ماهیان در جاسک «فعالیت‌های صیادی» اعلام شد

بررسی‌های کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست نشان می‌دهد علت اصلی مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک ،فعالیت های صید و صیادی بوده است.
تصویر علت مرگ گربه ماهیان در جاسک «فعالیت‌های صیادی» اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، پیرو مشاهده تلفات گربه ماهیان در شهرستان جاسک در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ بلافاصله بررسی، نمونه‌برداری و کارشناسی های لازم انجام شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و معاونان مربوطه ضمن مکاتبه با ارگان‌های متولی اعلام کردند به احتمال زیاد تلفات مذکور به دلیل فعالیت‌های صید و صیادی بوده است و نتایج تکمیلی تا ۴۸ ساعت آینده اعلام می‌شود.

قبل از اتمام زمان مقرر مشخص شد دو فروند قایق صیادی که در نزدیکی ساحل مقسا اقدام به صید گربه ماهی می‌کردند، به دلیل اینکه قایق را بیشتر از ظرفیت آن پر کرده بودند با طوفان مواجه و قایق‌ها و گربه ماهیان صید شده در دریا رها و ماهیان توسط امواج به ساحل آورده شدند.

در این خصوص مالکین شناورها شناسایی شدند و حتی خبرنگاران نیز با آنها مصاحبه کردند. اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز طی گزارشاتی که به سازمان ارسال کرد و مصاحبه با اصحاب رسانه موضوع را تایید و اعلام کرد که هیچ گونه بیماری و آلودگی مشاهده نشده است.

در تاریخ ۲۳ فروردین۱۴۰۰ نیز گزارشات دیگری مبنی بر تلفات تعداد زیادی گربه ماهی در شهرستان جاسک واصل شد.این بار نیز بلافاصله کارشناسان در محل حاضر شدند و به بررسی موضوع پرداختند.

پیرو بررسی‌ها مشخص شد در ساحل جاسک کهنه شهرستان جاسک در طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و عرض متوسط پنج تا هفت متر تعداد زیادی ماهی تلف شده و توسط دریا به ساحل آورده شده‌اند. بیش از ۹۹ درصد ماهیان تلف شده که میزان آن حدود ۸۰ تا ۹۰ تن برآورد شد، از گونه گربه ماهی و یک درصد دیگر سایر آبزیان مانند ماهی بادکنکی،طلال و ساردین ماهیان بودند.

بلافاصله از آب و رسوب در چندین محل در ساحل یاد شده نمونه برداری انجام شد همچنین از ماهیان تلف شده نمونه‌برداری‌های لازم برای بررسی انجام و به پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دامپزشکی استان ارسال شد.

بررسی های انجام شده حاکی از این موضوع است که هیچ گونه آلودگی در آب و خاک محل وجود ندارد و با توجه به فساد ماهیان مشخص شد، ماهیان ساعات متمادی روی آب شناور بودند سپس توسط امواج به خشکی آورده شدند که نشانگر این موضوع است که مرگ در فواصل دور از ساحل اتقاق افتاده است.

نظر به اینکه بیش از ۹۹ درصد ماهیان تلف شده از یک گونه خاص بودند دو احتمال بیشتر نمی‌تواند وجود داشته باشد. اول اینکه گربه ماهیان بر اثر بیماری از بین رفته‌اند و دوم اینکه صیادان به دلیل ارزش پایین و یا دلایل دیگر اقدام به تخلیه آن‌ها در دریا کرده‌اند.

لازم به ذکر است، گربه ماهیان در این فصل جهت تخم‌ریزی به‌صورت گله‌های بزرگ به طرف مناطق کم‌عمق‌تر مهاجرت و گاهی با گیر افتادن در تور صیادان مشکلاتی را ایجاد می کنند. با مذاکراتی که با تعاونی صیادان محل انجام شد،ماهیان تلف شده از ساحل جمع آوری و امحا شدند.

تا این تاریخ هیچ گونه مکاتبه‌ای از سوی ارگان های متولی در خصوص بیماری در گونه یاد شده با اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان صورت نگرفته و به احتمال قریب به یقین تلفات یاد شده نتیجه فعالیت صید و صیادی در منطقه بوده است.

لازم به توضیح است، بررسی این گونه موضوعات بر اساس بند های ۱،۳ و ۵ ماده ۳ و مواد۲۱،۱۶،۱۲ و ۶ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه های مربوطه از وظایف شیلات محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار نظر یک ارگان رسمی با سخنان یک دوستدار محیط زیست در فضای مجازی بسیار متفاوت است و باید متقن و مستند باشد. بدیهی است که بررسی و اعلام نظرها، زمان‌بر است. در خصوص تلفات گربه ماهیان در جاسک در هر دو مورد بررسی‌ها در اسرع وقت به نتیجه رسیده است و تمامی مدیران و متولیان امر دلیل آن را مباحث صید و صیادی عنوان کردند.

283245