جادوی برجامی، برج آرزوهای...

مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که طرفدار مذاکره و گفت‌وگو هستند. اگر نبود ترامپ و البته انفعال بیش از اندازه حسن روحانی، طعم شیرین برجام حالا حالا زیر زبان‌مان مانده بود.
تصویر جادوی برجامی، برج آرزوهای...

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی داننده نوشت:

عراقچی که این روزها به دور از دعواهای وزارت بهداشت و دولت و داستان هر روزه واکسن، در وین در حال مذاکره با طرف‌های برجام است، گفت:« ما فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند و نگارش متن حداقل در حوزه هایی که اشتراک نظر وجود دارد شروع شود.»

همه ناظران سیاسی و اقتصادی می‌دانند که رسیدن به توافق جدید میان ایران و کشورهای 1+5، چه شوک مثبتی به بازار خواهد داد و تا حدودی اقتصاد کشور را از کُما خارج خواهد کرد.

خیلی‌ها فکر می‌کردند که دولت روحانی تنها با «اجی مجی لا ترجی» می‌تواند خود را از وضعیت فعلی نجات دهد و حالا به نظر می‌رسد، ورد جادویی خوانده شده و دولت روحانی در آخرین روزهای عمر 8 ساله‌اش در حال رو کردن یک برگ برنده بزرگ است.

مردم ایران در دو انتخابات 92 و 96 به صورت واضح اعلام کردند که طرفدار مذاکره و گفت‌وگو هستند. اگر نبود ترامپ و البته انفعال بیش از اندازه حسن روحانی، طعم شیرین برجام حالا حالا زیر زبان‌مان مانده بود.

در این میان اصول‌گرایان شاید ناراحت‌ترین افراد از اخبار وین هستند. آنها اصلا دوست نداشتند، بازی انتخابات اینگونه نوشته شود. آنها در خلوت خود فکر می‌کردند که با توجه به عملکرد دولت روحانی و مشکلات ریز و درشتی که بر سر مردم ریخته است، به راحتی به آرزوی دیرین خود یعنی رسیدن به ریاست قوه مجریه خواهند رسید.

توافق جدید اگر اجرایی شود و مردم متوجه تاثیر دوباره برجام در زندگی خود شوند، کاخ آرزوهای اصول‌گرایان خواهد شکست و آنها باید خود را دوباره آماده انتخاباتی سخت کنند.

آنها در سال 92 هم فکر می‌کردند در یک رقابت درون حزبی، به ریاست جمهوری خواهند رسید اما حسن روحانی با حمایت هاشمی و خاتمی، رویای آنها را نقش بر آب کرد.

ایرانی‌ها یک بار طعم برهم خوردن برجام را چشیده‌اند و تلخی آن را با تمام وجود لمس کرده‌اند. اگر برجام دوباره احیا شود و بتواند بعد از کمایی 3 ساله، راه بیفتد، رای مردم می‌تواند به سمت نامزدی مسیر کج کند که اهل مذاکره و گفت‌وگو و تعامل با دنیا است.

ممکن است این نامزد یک اصول‌گرا باشد اما قطعا کسی مثل نمایندگان مجلس یازدهم نیست که فکر می‌کنند سیاست خارجی مثل رابطه آدم‌ها در زیر یک بازارچه است.

آنگونه که از شواهد پیداست، مانند دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته بازهم شاهد تاثیر مستقیم مذاکرات هسته‌ای و برجام بر انتخابات خواهیم بود. برجام در همین مدت کوتاه هم می‌تواند معجزه کند اگر همه کارها به درستی پیش برود.

باید صبر کرد و دید تا خرداد 1400 چه اتفاقی می‌افتد و سیب سیاست تا وقت زمین رسیدن، چند چرخ می‌خورد.

283228