روحانی؛ دردنیای زیبایی زندگی می کند/ دور زدن کارشناسان در دستور کار دولت تدبیر و امید

ساده‌سازی موضوع راستی‌آزمایی تعهدات آمریکا برای بازگشت به برجام توسط آقای روحانی، اقدامی زیانبار برای منافع ملی است.
تصویر روحانی؛ دردنیای زیبایی زندگی می کند/ دور زدن کارشناسان در دستور کار دولت تدبیر و امید

به گزارش سایت خبری پرسون، آقای روحانی اخیراً برای چندین بار گفت که اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، ما هم بلافاصله به تعهدات خود برمی‌گردیم. روزنامه فرهیختگان ضمن نقد این سخنان نوشت: دنیایی که روحانی در آن زندگی می‌کند، دنیای زیبایی است. در آنجا، صبح جمعه که از خواب بیدار می‌شوی، دیرتر از همه می‌فهمی دولتت، بنزین لیتری هزار تومان را به ۳ هزار تومان رسانده است.

در دنیای روحانی، به راحتی در ۱۰۰ روز اول می‌توانی با یک توافق همه تحریم‌ها را «بالمره لغو» کنی و وقتی اصلی‌ترین طرف توافق هسته‌ای از آن خارج می‌شود، ابراز خوشحالی کنی که «یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.» این دنیا به قدری زیباست که با افزایش ۹۰۰ درصدی قیمت ارز و افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن و افزایش چند صد درصدی مایحتاج مردم، مدعی باشی که هم چرخ اقتصاد را چرخاندی و هم چرخ سانتریفیوژ را.

در همین دنیاست که می‌توانی بدون نگاه کردن به سوابق مدیریت نزدیک به هشت ساله‌ات، بگویی «همان طور که تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکستیم، بگذارید در ۱۰۰ روز آخر یک بار دیگر هم می‌شکنیم.»

آقای روحانی در سخنانش زمان لازم برای راستی‌آزمایی به سبک خودش و با معیار وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی را مشخص نکرده، ولی کسانی که بازه‌ای را اعلام کرده‌اند را متهم کرده که «بلد نیستند.» تعیین زمان برای راستی‌آزمایی پس از آن مورد توجه قرار گرفت که ایران، راستی‌آزمایی را پیش شرط بازگشت به برجام اعلام کرد. نخستین اظهار نظر در این باره را یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای در وین اعلام کرد و کمترین زمان مورد نیاز برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، سه تا ۶ ماه است و رفع تحریم به صورت موقت یا نیازمند به تمدید برداشته شدن موسوم به waiver مورد قبول ایران نیست.» علاوه بر این عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز گفته: «برای ما مهم است که وقتی این تحریم‌ها برداشته می‌شود، آثار آن را در عمل ببینیم. اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود، اینکه یک دستوری امضا شود کفایت نمی‌کند و باید نفت در عمل هم فروش برود و خریداران نفت ایران بدون هیچ مشکلی بتوانند نفت را بخرند. راستی آزمایی یعنی دیدن رفع تحریم در عمل و برای ما باید مسجل شود که این تحریم برداشته می‌شود.

اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس نیز «شاخص‌های راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در حوزه انرژی، صنعت و فناوری هوایی» را منتشر کرده که بررسی جزئیات این پژوهش نشان می‌دهد در حداقلی‌ترین حالت، راستی‌آزمایی چند ماه زمان خواهد برد.

فرهیختگان در ادامه نمونه‌هایی از «ما بلدیم»‌های آقای روحانی را ردیف کرده که گشایش اقتصادی ظرف ۱۰۰ روز، «آمریکا قول داده به تعهداتش عمل کند» (سال ۹۵، تمام تحریم‌ها در روز اجرای توافق بالمره لغو خواهد شد و در صورت انتخاب مجدد آمادگی داریم بقیه تحریم‌ها را برداریم (سال ۹۶) از آن جمله است.

دور زدن نظر کارشناسان اقتصاد درباره زمان‌بر بودن راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، در حالی است که همین چند هفته قبل، دور زدن نظر کارشناسان بهداشتی درباره تشدید کردن و اعلام «از پیک کرونا عبور کرده‌ایم»، موجب ۵ برابر شدن تعداد قربانیان کرونا به نسبت قبل از عید نوروز شد.

283157