سیستم ناکارآمد بانکی یکی از اصلی ترین معضلات اقتصاد کشور است

دبیرکل جمعیت اسلامی مدیران گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور، مشکل سیستم بانکی است که بسیار پرهزینه و ناکارآمد و فساد خیز بوده و برای اصلاح آن باید به سراغ نظام بانکی تمام الکترونیک برویم.
تصویر سیستم ناکارآمد بانکی یکی از اصلی ترین معضلات اقتصاد کشور است

به گزارش سایت خبری پرسون، بیست و یکمین نشست تخصصی کارگروه های تخصصی دولت مردمی و تحول گرا با موضوع راه کارهای تحقق شعار سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" با حضور محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران، حمیدرضا فولادگر نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و صالح اسکندری استاد دانشگاه و معاون مرکز آینده پژوهی انقلاب اسلامی برگزار شد.

ناظمی اردکانی در ابتدا با اشاره به توالی نامگذاری سال ها با محوریت اقتصاد افزود: چالشی که در اقتصاد کشور داریم تورم است، تورم اقتصاد ناپایداری را به دنبال دارد و واحد‌های تولیدی را تعطیل به تعطیلی می کشاند. همچنین سختی معیشت و فساد اقتصادی واختلاف طبقاتی را به دنبال دارد، در این خصوص دولت مردمی و تحول گرا مباحث اقتصادی رویکردی را دنبال می کند که بتواند ثبات اقتصادی را به همراه رشد اقتصادی ایجاد کند.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی کشور، مشکل سیستم بانکی است، این سیستم بسیار پرهزینه و ناکارآمد و فساد خیز است که برای اصلاح ان بایستی به سراغ نظام بانکی تمام الکترونیک رفت. وجود بانک‌های متعدد در کشور نتیجه خوبی به همراه نداشته و باید به سمتی برویم که تعداد بانک ها محدود شود. دلیلی ندارد هر فرد چند شماره بانکی مختلف داشته باشد، بهتر است هر فرد یک شماره و اطلاعات بانکی داشته باشد و متناسب با آن مالیات پرداخت کند که این یک اقدام اولیه است که باید صورت بگیرد،. همچنین نباید نظام بانکی با بازار سرمایه رقابت کند که سرگردانی نقدینگی ایجاد گردد. دومین موضوع که مانع اساسی است فضای کسب و کار است، غلظت فضای کسب و کار بسیار بالا است و اگر شخصی بخواهد فضای خلاقانه‌ای را ایجاد کند با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود،چرا که بایستی از دستگاهای مختلف مجوز بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کسری بودجه دولت به دلیل اینکه نمی‌تواند هزینه‌های جاری را تامین کند برای اقتصاد بسیار مضر است. این معضل باعث می شود دولت پول بدون پشتوانه چاپ کند که این خود باعث بالابردن ضریب اقتصاد خواهد شد که نتیجه آن تورم است. تولید کاهش می‌یابد و با گرانی اساسی کالاها روبه‌رو می‌شویم.

موضوع دیگر موضوع مدیریت است، مدیریت در بخش صنعت، کشاورزی و ...که نتوانستیم استاندارد‌های مدیریتی رو اجرا کنیم، در واقع باید ما یک مدیریت انقلابی و خستگی ناپذیر را رواج دهیم. این موانع اگر اصلاح شود پشتیبانی صورت گرفته و بخش‌های تولیدی ما از چنین وضعیتی که با آن مواجه است خارج خواهد شد.

در ادامه فولادوند در راستای تحقق شعار سال گفت: در واقع این دو بعدی بودن شعار سال در سال‌های قبل هم توسط مقام معظم رهبری سابقه داشته است، امسال یک وجه آن تولید و پشتیبانی و دیگری مانع زدایی است.اگر پشتیبانی را در مشوق‌های لازم در تولید ببینیم در همه امور (بانکی، بیمه‌ای و ...) می توانیم به نتایج خوبی برسیم. در واقع پشتیبانی شرط لازم است ولی شرط کافی نیست و در صورتی این موارد به نتیجه خواهد رسید که این مانع زدایی ها انجام گیرد.

وی افزود: برای تحقق این شعار پیشنهاد می شود که مجلس شورای اسلامی از قانونگذاری شروع نکند و از بحث نظارت بر این کار شروع کند و از طریق گزار‌ش های نظارت روشن شود که بعضی قوانین را می‌خواهیم یا خیر، چه مواردی از این قوانین باید اصلاح گردد. برای مثال در این مورد می‌توان سیاست شعار اقتصاد مقاومتی را نام برد که در همین راستا بود.

نماینده ادوار مجلس گفت: بحثی که اینجا برای روشن تر شدن مسئله میتوان نام برد همین موضوع ویروس کرونا است که از اسفند 98 کشور درگیر آن شده. اگر دولت الکترونیک برقرار ‌بود و همچنین اقتصاد دیجیتال انجام می شد در همه زمینه‌ها کمک زیادی به تولید می‌شد.با توجه به نکات مطرح شده میتوان گفت که از طریق نظارت بر این موارد و پشتیبانی از تولید داخلی میتوان بسیاری از مشکلات را پشت سرگذاشت و به تحقق شعار سال 1400کمک شایانی کرد. لذا می‌توان اعتقاد به نظارت بر قوانین را به عنوان مطالبه از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دولت سیزدهم عنوان کرد.

در ادامه صالح اسکندی گفت: در واقع مقام معظم رهبری با توجه به ویژگی‌هالی خاص سال 1400 این شعار و نام را برای امسال انتخاب کرده اند. نکته قابل توجه این است که سال 1400 اولین سال قرن 15هجری شمسی می‌باشد، خب این مورد خیلی معنادار است به گونه‌ای که اگر وضعیت ایران را در ابتدای قرن چهاردهم بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که ایران اسلامی ما در زمانه مردم سالاری دینی و همچنین انقلاب اسلامی به مراتب مقتدرتر، مستقل‌تر، دموکرات‌تر، مردم‌سالارتر می باشد، اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم قرن چهاردهم که سال آغاز آن 1299است با کودتای اسفند رضاخان شروع شد و تا سال1320 استبداد ادامه داشت تا اینکه با وضعیتی نامساعد رضا خان از ایران تبعید شد

وی افزود: اگر بخواهیم ابتدای قرن سیزدهم رو هم مقایسه کنیم، دقیقا در میان دو جنگ بزرگ ایران و روس هست یعنی سال 1200هجری شمسی که دو عهد نامه ننگین گلستان و ترکمنچای درکشور امضا می شود که بخش های مهمی از خاک ایران عزیز از آن جدا شد. نکته قابل توجه دیگر سال 1400این هست که در واقع در گام دوم انقلاب قدم نهاده ایم و این کار را با تاکید مقام معظم رهبری بر جوان گرایی قرار است که جوانان انقلابی پیش ببرند، یکی دیگر از ویژگی های خاص امسال، اتخابات های مهمی است که در سال 1400رقم می خورد.

با توجه به این ویژگی های خاص سال 1400 میتوان متوجه دلیل نام‌گذاری این سال توسط مقام معظم رهبری شد و آن را بهتر درک کرد و هچنین امسال سومین سالی است که مقام معظم رهبری از واژه تولید در نامگذاری سال استفاده می کنند.

یکی دیگر از ویژگی های سال 1400اولین سال دولت بایدن در ایالات متحده آمریکا می باشد که می تواند بر روی معادلات ما تاثیر بگذارد، ازویژگی‌‌های دیگر سال 1400 امضای تفاهم نامه راهبردی با چین است که معنای ویژه ای می دهد. درجه توسعه یافتگی کشورها رابطه نزدیکی با تجارت بین‌المللی آن ها دارد و معمولا کشورهایی که دنبال توسعه روابط تجاری بین‌المللی خودشان هستند عموما دنبال استراتژی توسعه صادرات هستند، که اولین رهیافت آن منجر به افزایش تولید ملی آن کشور می شود و همچنین اشتغال را به همراه دارد. با استفاده ازمدیریت قوی و برنامه‌ریزی منسجم میت وان خیلی از مشکلات کنونی را حل کرد.

283037