افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی کرونا در همه استان‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کووید ۱۹ در کشور همچنان شیب تند صعودی دارد و همه استان‌ با افزایش جدی بیماران بستری و موارد سرپایی مواجه هستند.
تصویر افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی کرونا در همه استان‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور افزود: از طرفی میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور همچنان پایین و نگران کننده بوده و طبق آخرین گزارش ها ۵۸.۵ درصد گزارش شده است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته استان‌های ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری و مازندران دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری و استان‌های البرز، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و مرکزی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور هم با حد مطلوب فاصله زیادی دارد و حدود ۶۰ درصد گزارش شده است و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان استفاده از ماسک در کشور هستند.

لاری اظهار کرد: بیشترین میزان اخطار و معرفی به مراجع قضایی در اماکن عمومی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان مربوط به نانوایی‌ها بوده و رستوران‌ها و پاساژها به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: یکی از نگرانی‌های ما و همکاران‌، عدم تهویه مناسب هوا در محیط‌های سربسته است که این امر می‌تواند قدرت انتقال ویروس کرونا را به شکل تصاعدی افزایش دهد. بر اساس آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میانگین رعایت تهویه مناسب هوا در اماکن عمومی کشور ۶۰.۴ درصد است.

لاری گفت: ضروری است که مردم کشور تا حد امکان در خانه بمانند و در صورت ضرورت به خروج از منزل حضور خود را در فضاهای سر بسته و اماکن پر تجمع به خصوص مراکز فاقد تهویه مناسب به حداقل ممکن برسانند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا از ابتدای شیوع (اسفند ۹۸) تاکنون حدود ۱۳۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش این ویروس نیز در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال گذشته در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.

وی همچنین ۲۵ بهمن سال گذشته با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.

با وجود افت محسوس تلفات کرونا در پی رعایت پروتکل های بهداشتی پیش از آغاز سال جدید، اما سفرهای نوروزی که برخلاف توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا صورت پذیرفت، بار دیگر وضعیت کشور را به شرایط قرمز کرونایی بازگرداند و از اوایل هفته دوم فروردین تلفات کرونا سه رقمی شد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران(اسفند ۹۸) تا کنون ۶۶ هزار و ۳۲۷ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا با کرونا جان باخته اند.

283024