عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با پرسون؛

حذف ۴ صفر، روند مبادلات پولی را افزایش می دهد/ تصویب طرح، به زودی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صرفه جویی در خصوص حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: اگر صفر ها از اسکناس ها حذف شود علاوه بر کمک به کاهش هزینه چاپ قطعا این فرآیند به تسهیل روند مبادلات پولی و مالی و کاهش حجم حمل اسکناس کمک خواهد کرد.
تصویر حذف ۴ صفر، روند مبادلات پولی را افزایش می دهد/ تصویب طرح، به زودی

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون با اشاره به فرآیند حذف 4 صفر از اسکناس های رایج کشور گفت: در حال حاضر انتقادهای بسیاری نسبت به زمان اجرای این طرح وجود دارد اما حذف ۴ صفر از پول ملی می تواند زمینه محاسبه راحت تر در مبادلات و معاملات و نیز جابجایی حجم کمتری از اسکناس در خریدها را فراهم کند.

وی درباره روند اجرای این طرح اظهار کرد: این طرح از مدتی پیش به صورت تدریجی و با کمرنگ کردن ۴ صفر در اسکناس ها از سوی بانک مرکزی آغاز شده است و به تدریج روند حذف صفرها کامل تر خواهد شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با مهم خواندن ایجاد زیر ساخت های لازم برای اجرای هرچه بهتر این طرح تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی باید با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت های لازم زمینه را برای اجرای هرچه بهتر این طرح و کاهش مشکلات برای مردم فراهم سازند چرا که حذف ۴ صفر از پول ملی علاوه بر کمک به کاهش هزینه چاپ اسکناس به تسهیل روند مبادلات پولی و مالی و کاهش حجم حمل اسکناس کمک خواهد کرد.

وی از رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به این طرح، خبر داد و افزود: کلیات قانون حذف ۴ صفر از پول ملی قبلا در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و به شورای نگهبان ارسال شد که در بررسی این طرح خردادماه 1399 از سوی شورای نگهبان ایراداتی به این طرح گرفته شده بود که این ایرادات با طی جلساتی که در مجلس و کمیسیون های تخصصی برقرار شد برطرف شده و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده است.

قادری در پایان افزود: امیدواریم به زودی با رفع ایرادات شورای نگهبان تصویب نهایی آن با بررسی پیشنهادها و اصلاحات لازم در صحن مجلس صورت گرفته و در نهایت این طرح مصوب و به قانون تبدیل شود.

282996