عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و‌گو با پرسون؛

تمرکز بر تولید واکسن ایرانی ضرورت دارد/ احتمال شروع واکسیناسیون عمومی از تابستان

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا، سیاست کشورهای تولید کننده واکسن در دنیا، به حداقل رساندن صادرات برای استفاده داخلی است. بنابراین باید تولید واکسن ایرانی به بهترین شکل انجام شود و به خودکفایی برسیم.
تصویر تمرکز بر تولید واکسن ایرانی ضرورت دارد/ احتمال شروع واکسیناسیون عمومی از تابستان

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: در بحث واکسن مجلس نظارت خود را اعمال می‌کند. کمیسیون بهداشت بازدیدهای بسیاری از مراکز تولید واکسن انجام داده و جلساتی با آقای نمکی و معاونت دارو و غذا وزارت بهداشت برگزار شده است.

وی ادامه داد: پاستور در حال ساخت واکسن مشترک با کوبا است و به احتمال قوی از ماه آینده یک میلیون واکسن وارد می‌شود؛ همکاری خوبی این کشور با جمهوری اسلامی ایران دارد. همچنین فاز دوم واکسن برکت انجام شده و وارد فاز سوم انسانی خواهد شد. تقریبا از اوایل تابستان واکسن برکت به صورت انبوه و گسترده، وارد بازار و واکسیناسیون با واکسن ایرانی انجام می‌شود. حدود 3 تا 4 میلیون تولید ماهانه این واکسن خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: با توجه به شیوع کرونا، سیاست کشورهای تولید کننده واکسن در دنیا، به حداقل رساندن صادرات برای استفاده داخلی است. بنابراین باید تولید واکسن ایرانی به بهترین شکل انجام شود و به خودکفایی برسیم.

سامه یح نجف آبادی در پاسخ به این سوال که آیا با روند واکسیناسیون در کشور موافق هستید؛ گفت: ترجیح دولت به واکسیناسیون کادر درمان در بخش‌های کرونا بود و همین وضعیت نیز ادامه پیدا می‌کند. اکثریت کادر درمان در بخش دولتی واکسینه شده‌اند و نوبت به بخش خصوصی رسیده است. ضمن این که کادر درمان در خطر هستند و باید حمایت‌های کافی از آنها انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: روند واکسیناسیون دقیق برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است. واکسیناسیون خانه سالمندان نیز اقدام صحیحی است، زیرا احتمال فوت و سرایت بیماری در این قشر بیشتر است.

282901