یادداشت میهمان؛

«درد»

یادداشت/ در جامعه ما دروغ در جنبه زندگی فردی و اجتماعی فراوان شده و برخی از مسئولان هم براحتی مرتکب این گناه بزرگ می شوند و موجب ناراحتی مردم و گرفتاری‌های زیاد و در نتیجه ایجاد بی اعتمادی این بلای سوزنده می شود.

تصویر «درد»

سایت خبری پرسون ـ دروغ، ریا و دزدی سه گناه بزرگ هستند که پیامدهای بسیار تلخ و پرخسارتی را هم در دنیا و هم در عقبا دارد.

بی شک اگر کمی دقت کنیم به وضوح در می یابیم که این گناهان، امروزه در جامعه ما فراوان شده و ریشه بخش عمده گرفتاری های پرشمار کنونی و دردهای کشور ما ریشه در آنها دارد و این موضوع دردناک تعارف بردار نیست که در ادامه به اختصار به این سه گناه کبیره و زیانبار (یا همان درد که مشتق از حروف اول این گناهان است) پرداخته می شود.

خداوند در قرآن سوره مبارکه شعرا (آیات 221 و 222 ) می فرماید: هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلى‌ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ

(آیا شما را خبر دهم که شیاطین بر چه کسى فرود مى‌آیند؟)

تَنَزَّلُ عَلى‌ کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ

(بر هر دروغساز گنه پیشه‌اى فرود مى‌آیند.)

از سوی دیگر در احادیث هم از دروغ بعنوان کلید تمام گناهان یاد شده است.

این در حالیست که بی تعارف باید گفت که در جامعه ما دروغ در جنبه زندگی فردی و اجتماعی فراوان شده و برخی از مسئولان هم براحتی مرتکب این گناه بزرگ می شوند و موجب ناراحتی مردم و گرفتاری‌های زیاد و در نتیجه ایجاد بی اعتمادی این بلای سوزنده می شود.

همچنین خداوند در سوره مبارکه نساء می فرماید:

إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ

(همانا خداوند از اینکه به او شرک ورزیده شود درنمى گذرد ولى پائین‌تر و کمتر از آن را براى هر کس که بخواهد (و شایسته بداند) مى‌بخشد.

یکی از جنبه های شرک به گفته بزرگان ریا است که در زمینه های مختلف زندگی انسان می تواند نمایان شود و این گناه نیز در جامعه ما کم دیده نمی شود و چوب آنرا نیز خورده و می‌خوریم و زندگی دنیوی و اخروی را تباه می کند.

می گویند امام حسین علیه السلام علت صف آرایی دشمنان علیه خویش در روز عاشورا را لقمه حرامی می‌داند که آنان خورده‌اند و اثر لقمه حرام می‌تواند منجر به امام حسین کشی شود.

دزدی و خوردن لقمه حرام، فقط به معنای بالا رفتن از دیوار مردم نیست و شکلهای مختلفی دارد از کم کاری در شغل خود و خدمت به مردم تا وام های با سود بالا(که علماء و مراجع تقلید نیز بر آن اشکال گرفته اند و در قرآن به جنگ با خدا و رسول تعبیر شده) و تعرض به بیت المال که اخبار آن به فراوان دیده و شنیده می شود.

این گناهان زایده غفلت از خداست و آثار آن؛ این مشکلات فراوانی است که در جامعه دیده می شود.

دلیل این گناهان و تضییع حقوق دیگران، زیاده‌خواهی انسان است و او به خود این حق را می‌دهد که من باید بیشتر بخورم و ببرم در حالیکه همه بر اساس عدالت و آموزه های دینی، حق زیستن و استفاده عادلانه از امکانات مختلف را دارند.

از این رو برای رهایی از این گرفتاری‌ها و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت چاره‌ای جزء بازگشت به خدا و ترک گناهان و احترام به حقوق همدیگر نداریم و باید متوجه شد که دنیا جای ماندن نیست و فقط یک گذرگاه و مزرعه است نه مرتع و محل ماندن ابدی.

و چه فرصتی بهتر از ماه رمضان تا از گناه فاصله بگیریم و به خدا نزدیک شویم تا بدین گونه به سعادت واقعی دست یابیم. پس بیاییم سعی کنیم از امروز خدا را بیشتر شریک زندگی خود کنیم.

نویسنده: رسول مرادی ـ فعال رسانه

282769