کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

اثبات حقانیت ایران، بزرگ‌ترین دستاورد نشست وین

در آینده طرف‌های برجام انعطاف بیش‌تری از خود نشان خواهند داد چرا که جمهوری اسلامی ایران به مواضع هسته‌ای خود بسیار تأکید داشته و هیچ‌گونه عقب‌نشینی نکرده است و طبق مفاد مطرح شده ذیل برجام که در ماده ۳۶ و ۲۶ برجام قید شده بود گام های برداشته شده ایران در کم کردن تعهدات خود نسبت به برجام به دلیل نقض فاحش این قطعنامه از طرف ایالات متحده آمریکا بوده است.
تصویر اثبات حقانیت ایران، بزرگ‌ترین دستاورد نشست وین

علی رضوان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص دستاورد برجام در نشست وین اظهار داشت: بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در نشست وین این بود که به جامعه جهانی نشان داد که سیاست فشار حداکثری که سرلوحه سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا بود، جوابگو نیست.

رضوان‌پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر خواسته‌های خود و حفظ حق هسته‌ای در مذاکرات شرکت کرد و به جامعه جهانی نشان داد که این آمریکا بود که ناقض برجام بوده و به صورت یک طرفه از برجام خارج شده است نه جمهوری اسلامی ایران.

جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر خواسته‌های خود و حفظ حق هسته‌ای در مذاکرات شرکت کرد و به جامعه جهانی نشان داد که این آمریکا بود که ناقض برجام بوده و به صورت یک طرفه از برجام خارج شده است نه جمهوری اسلامی ایران

وی ادامه داد: نرمی و انعطافی که غربی‌ها اخیراً از خود نشان داده‌اند بیانگر این است که آن‌ها برای حفظ و احیای برجام، در مواضع خود تعدیلاتی را انجام خواهند داد و به میز مذاکرات برخواهند گشت.

این کارشناس مسائل بین‎الملل تشریح کرد: آمریکا به طور مستقیم در نشست وین شرکت نکرد و محل حضور رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا با محل نشست نماینده جمهوری اسلامی ایران فاصله داشت اما حضور آمریکا و کشورهای 1+4 به منزله این است که طرف‌های برجام آمده‌اند تا مواضع خود را تغییر دهند و نسبت به خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران نیز یک نوع انعطاف نشان داده‌اند.

رضوان‌پور خاطر نشان کرد: آمریکاییها در گذشته تأکید می‌کردند که ابتدا ایران باید به تعهدات خود بازگردد تا تحریم‌ها برداشته شود اما اخیراً از این موضوع صرف نظر کرده‌اند و به نقل از رابرت مالی گفته شده است که در این مذاکره این‌که چه کسی وزن بیش‌تری دارد اهمیت ندارد بلکه مهم این است که هر دو طرف باید تحمل کنند تا باری را که روی دوش‌شان است، بکشند.

وی در ادامه بیان کرد: نشان دادن انعطاف از سوی طرف‌های برجام به این دلیل بوده که جمهوری اسلامی ایران روی خواسته‌های خود تأکید داشته و هیچ‌گونه عقب‌نشینی صورت نگرفته است.

این کارشناس مسائل بین‎الملل در پایان گفت: در آینده طرف‌های برجام انعطاف بیش‌تری از خود نشان خواهند داد چرا که جمهوری اسلامی ایران به مواضع هسته‌ای خود بسیار تأکید داشته و هیچ‌گونه عقب‌نشینی نکرده است و طبق مفاد مطرح شده ذیل برجام که در ماده ۳۶ و ۲۶ برجام قید شده بود گام های برداشته شده ایران در کم کردن تعهدات خود نسبت به برجام به دلیل نقض فاحش این قطعنامه از طرف ایالات متحده آمریکا بوده است.

282755