رضاپور در گفت‌و‌گو با پرسون؛

تصمیمات سازمان بورس در راستای کاهش التهاب بازار است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مصوباتی که اخیرا در خصوص تزریق منابع مالی مخابره می‌شود و تصمیمی که برای دامنه نوسان گرفته شد، در جهش کاهش التهاب و کمک به ریزش کمتر بازار است. انتظار این است که در اردیبهشت ماه، تاثیر این مصوبات مشخص و به افزایش نقدینگی و بهبود شرایط بازار منجر شود.
تصویر تصمیمات سازمان بورس در راستای کاهش التهاب بازار است

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش بازارگردان‌ها در بازار بورس، به خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت: مکانیسم بازارگردانی قواعد خاص خود را دارد. بازارگردان‌ها باید طبق قوانین، فعالیت کنند؛ در غیر این صورت توسط ارکان نظارتی بازار مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط هیجانی بازار و ضعف منابع، سرمایه‌گذاران و بازارگردان‌ها نتوانستند به وظایف خود عمل کنند و نقش موثری در بازار داشته باشند. نگرانی‌ها باعث فشار فروش و ریزش بازار سرمایه گشته و تقاضا را دچار مشکل کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارگان‌های فعال در بورس، پیگیر روش‌هایی هستند که وضعیت عرضه و تقاضا را در بازار به حالت متعادل بازگرداند. مصوباتی که اخیرا در خصوص تزریق منابع مالی مخابره می‌شود و تصمیمی که برای دامنه نوسان گرفته شد، در جهش کاهش التهاب و کمک به ریزش کمتر بازار است. انتظار این است که در اردیبهشت ماه، تاثیر این مصوبات مشخص و به افزایش نقدینگی و بهبود شرایط بازار منجر شود.

رضاپور بیان کرد: زمانی که شاخص کل در محدوده یک میلیون و دویست هزار واحد قرار می‌گیرد؛ توسط برخی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران جذاب ارزیابی و باعث افزایش تقاضا و کاهش فشار فروش در بازار می‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی گزارش و عملکرد شرکت‌ها در 12 سال گذشته و مقدمات برگزاری مجامع شرکت‌ها در فصل بهار، در صورتی که ریزش پرشتاب ارز و قیمت‌های جهانی در بازار را شاهد نباشیم؛ می‌تواند به بهبود وضعیت بازار در ماه‌های آینده منجر شود.

این فعال بورس گفت: شرایط فعلی بازار، ابهامات و نوع نگرش عموم مردم به بازار سرمایه در چند ماه اخیر، فضایی را ایجاد کرده که نباید در کوتاه مدت انتظار وضعیت مطلوب از بازار را داشت. بنابراین بازار سرمایه راه آسانی برای بازگشت به دوره رونق ندارد و سرمایه‌گذاران باید در خرید سهام شرکت‌ها دقت کنند تا در صورت التهاب مجدد بازار، زیان نکنند.

282425