بخت‌گشای دختران ایرانی در تهران بازداشت شد

پدر بخت گشایی ایران در روزهای کرونایی از این فرصت استفاده کرده و برای تور انداختن طعمه‌هایش در اینستاگرام فضایی مهیا کرد تا زنان و دختران را از این طریق اغفال کند.
تصویر بخت‌گشای دختران ایرانی در تهران بازداشت شد

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها کمتر رمالی پیدا می‌شود که کنار خیابان بساط کند و با انداخت رمل و اسطرلاب، فال بگیرد و با فریب افراد ساده‌لوح، آنها را سرکیسه کند و بترسد که پلیس سر برسد و دکانی را که راه انداخته، تخته کند.

رمالان با ریش‌های بلند و دست‌های پر نقش‌ و نگار این روزها مثل خیلی از مجرمان دیگر تغییر سبک داده‌اند و به فضای مجازی کوچ کرده‌اند. فضایی که حاشیه امن‌تری برای آنها ایجاد کرده و به‌راحتی آنجا نقشه‌های مجرمانه‌شان را اجرا می‌کنند.

این روزها با شیوع ویروس کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی، ترس ابتلا از کرونا هم باعث شده طرفداران فال و فالگیری به‌جای رفتن به خانه فالگیران اینترنتی از آینده باخبر شوند و ترس ابتلا به کرونا را به جان نخرند.

برای پیدا کردن این رمالان کافی است هشتگ فال را در اینستاگرام جست‌وجو کنید تا با ده‌ها صفحه مدعی فالگیری و رمالی روبه‌رو شوید. حال در این بازار، عده‌ای برای پول زایی به هر کاری دست می‌زنند و اقدامات مجرمانه‌شان به کلاهبرداری ختم نمی‌شود و به سوءاستفاده‌های جنسی و قتل هم کشیده می‌شود.

دستگیری پدر بخت‌ گشایی ایران

یکی از معروف‌ترین رمالان اینترنتی، مردی معروف به پدر بخت‌ گشایی ایران است که پلیس فتای تهران چندی قبل به فعالیت مجرمانه‌اش پایان داد. او با فریب ۱۵۰ نفر در فضای مجازی، ۲۶۵ میلیون تومان از آنها کلاهبرداری کرد. این تبهکار با راه‌اندازی صفحه‌ای در اینستاگرام، مدعی بود می‌تواند بخت‌گشایی کند و اغلب قربانیانش، دختران جوان دم‌ بخت بودند. به گفته رئیس پلیس فتای تهران، متهم برای ارسال نسخه بخت‌گشایی از هر طعمه خود ۱۵میلیون تومان می‌گرفت و شکایت یکی از مالباختگان، سرنخ پلیس برای دستگیری این متهم شد. در بررسی‌های پلیس مشخص شد این تبهکار پیش‌ازاین نیز به اتهام راه‌اندازی سایت‌های شرط‌بندی دستگیرشده بود.

ارسال نسخه‌های خوشبختی با پست/ مرد فریبکار بازداشت شد

پلیس زنجان هم چندی قبل مردی را دستگیر کرد که در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کرد می‌تواند مشکلات افراد را از طریق نسخه‌های خوشبختی حل کند. او پس از صحبت با افرادی که با او تماس می‌گرفتند، از طریق مهندسی معکوس اطلاعاتی را به آنها می‌داد که باعث اعتماد مشتری می‌شد. او سپس ادعا می‌کرد برای حل مشکلات طعمه‌ها باید برای او نسخه‌ای بنویسد و با دریافت پول، نسخه‌ها را از طریق پست برای طعمه‌هایش ارسال می‌کرد.

برخی رمالان نیز به‌دنبال رسیدن به نیت‌های شیطانی خود هستند. یکی از این رمالان با همدستی همسرش طعمه‌ها را فریب داده و سپس به خانه‌اش می‌کشاند و مورد آزار و اذیت قرار می‌داد. او چندی قبل در دادگاه کیفری تهران محاکمه و راز جنایت‌های سیاهش فاش شد.

یکی از شاکیان این مرد در شکایت خود گفت: من با شوهرم اختلافات زیادی داشتم. در شبکه‌های اجتماعی با مردی آشنا شدم که در تهران زندگی می‌کند و همراه همسرش مشکلات زنان و دخترانی مانند مرا با دعا و علم ماورایی که دارد، حل می‌کند. وقتی به دفتر کار او در خیابان گاندی رفتم، زنان زیادی آنجا بودند. من هم اعتماد کردم و پول کلانی را که خواسته بودند، دادم. وقتی وارد اتاق مرد میانسال شدم، او ابتدا حرف‌هایی زد و چیزهایی به من گفت و بعد از من خواست آبی را که روی میز بود، بنوشم.

او گفت هرکاری می‌کند، برای این است که بدی‌ها از بدن من خارج و زندگی‌ام دوباره روبه‌راه شود. من نیمه‌بیهوش بودم، وقتی به خودم آمدم متوجه شدم مورد تعرض قرارگرفته‌ام. حالم خیلی بد شد؛ وقتی از دفتر بیرون آمدم چند روزی در حالت عادی نبودم تا این‌که تصمیم گرفتم شکایت کنم.

قضات دادگاه با بررسی شکایت‌های مشابه از این مرد، حکم به اعدام او دادند.

در آخرین پرونده، مردی در تعطیلات نوروز دریکی از شهرهای البرز وقتی فهمید همسرش فریب مرد رمال را خورده و مورد سوءاستفاده قرارگرفته، با قمه سراغ او رفت. مرد خشمگین با دیدن رمال افغان با قمه ضربه‌ای به سینه او زد و گریخت. همین ضربه باعث شد، اقدامات زیرزمینی این رمال با مرگش پایان پیدا کند.

همزمان با شیوع کرونا، عده‌ای از این رمالان مدعی شدند می‌توانند با نسخه‌هایی این بیماری را درمان کنند و به این بهانه افراد ساده‌لوح را سرکیسه می‌کنند. فعالیت این مجرمان باعث شد معاون اجتماعی پلیس آگاهی کشور نسبت به فعالیت آنها هشدار دهد.

سرهنگ امینی دراین‌باره گفت: گزارش‌هایی مبنی بر ادعای درمان بیماری کرونا توسط رمالان مطرح‌شده که به‌هیچ‌وجه صحت نداشته و مردم باید نسبت به ترفندهای متقلبانه و فریبکارانه شیادان آگاه باشند.

وی درباره دیگر شگردهای رمالان توضیح داد: این کلاهبردار پس از شناسایی زنان دارای مشکلات خانوادگی، آنان را با طرح ادعاهای دروغین فریب داده و اغفال می‌کرد و آنها را هدف نیت شوم خود قرار می‌داد. برخی کلاهبرداران با ترفندهای مختلف همچون فال قهوه، فال شمع، چای، ورق و... اقدام به فریب افراد ساده‌لوح کرده و مدعی می‌شوند با نگاه کردن به ته فنجان یا روش‌های دیگر می‌توانند از آینده خبر دهند؛ درصورتی‌که این موضوع صرفا ادعایی پوشالی است.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: عده‌ای از مجرمان هم با نوشتن خطوط ناخوانای عربی سعی می‌کنند این پیام را القا کنند که این نوشته‌ها می‌تواند در حل مشکلات مؤثر باشد درصورتی‌که تنها هدفشان سوءاستفاده و خالی کردن جیب مردم است. نباید اسرار خانوادگی را با افراد غریبه و نامطمئن درمیان گذاشت.

سرهنگ سامع خورشاد، رئیس پلیس فتای مازندران: یکی از شگردهای کلاهبرداری از کاربران در فضای مجازی، ادعای رمالی و فالگیری باهدف کلاهبرداری و کسب منافع مالی است. این روزها فالگیری ورمالی برای برخی افراد سودجو به کسب‌وکار پردرآمدی تبدیل‌شده و از سوی دیگر، این کلاهبرداری‌های اینترنتی کام بسیاری از کاربران فضای مجازی را تلخ کرده و زندگی بسیاری از آنها را به ورطه نابودی کشانده است.

رمالی اینترنتی شیوه دیگری از کلاهبرداری است که در آن تبهکاران، افراد ساده‌لوح را از طریق وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی موبایلی شکار می‌کنند و با ارائه شماره‌حساب از آنها می‌خواهند پول را به‌حساب اعلامی آنها‌ که اغلب شماره‌حساب‌های بی‌هویت است واریز کنند تا نسخه رمالی خود را با پست الکترونیکی یا در محیط خصوصی دریافت کنند. این‌گونه از مجرمان سایبری با تشکیل گروه و کانال در شبکه‌های اجتماعی موبایلی و تبلیغات فریبنده درصدد جذب مخاطبان خاص خود بوده و به‌دنبال شکار کاربران دارای مشکلات خانوادگی و روحی- روانی هستند.

همچنین گاهی اوقات این کلاهبرداران از ناآگاهی افراد استفاده و آنها را به وب‌سایت‌های خودشان هدایت می‌کنند و در آنجا با انجام کلاهبرداری فیشینگ، اقدام به سرقت اطلاعات کارت اعتباری آنها و سوءاستفاده‌های مالی می‌کنند.

افراد سودجو، مسائل خرافاتی را به اشکال گوناگون در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌دهند و به این طریق از اعتماد طعمه‌های خود سوءاستفاده می‌کنند، ازاین‌رو کاربران باید با حساسیت و آگاهی در فضای مجازی وارد شوند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند. کاربران باید با تقویت باورهای دینی و افزایش آگاهی، راه سوءاستفاده و سودجویی را از کلاهبرداران بگیرند. همچنین توصیه می‌شود به تبلیغاتی که در خصوص رمالی و فالگیری در فضای مجازی و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود اعتماد نکرده و فریب این قبیل کلاهبرداری‌ها را نخورند.

در پایان از شهروندان درخواست دارم، با افزایش آگاهی در خصوص استفاده از فضای مجازی و توجه به هشدارهای پلیس فتا از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران در امان بمانند. این مجرمان هم باید توجه داشته باشند هرگونه فعالیت سایت‌ها و کانال‌های طلسم و رمالی در فضای مجازی جرم است.

282164