بررسی شکایت نمایندگان از نوبخت و روحانی توسط کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از بررسی درخواست عده ای از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه درباره عدم اجرای دقیق قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام در این کمیسیون خبر داد.
تصویر بررسی شکایت نمایندگان از نوبخت و روحانی توسط کمیسیون انرژی

به گزارش سایت خبری پرسون، مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده 234 آئین نامه داخلی مجلس به دلیل تاخیر رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در اجرای کامل قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون انرژی قرار داشت.

وی افزود: اشکال مطرح شده این بود که چرا جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی، تنفس خوراک الزامی مندرج در این قانون را تصویب نمی کند تا تکلیف طرح های منتخب برای اجرای قانون و تاسیس پتروپالایشگاه ها مشخص شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نمایندگان دولت از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و هیات امنای صندوق توسعه ملی نیز در این کمیسیون حضور داشتند، ادامه داد: قبول نمایندگان دولت عنوان کردند که داریم قانون باید کامل اجرا شود و تلاش خود را نیز در این مسیر می‌کنیم و قول دادند هرچه سریع تر قانون اجرایی شود.

شریعتی بیان کرد: با توجه به تأکید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ضرورت تصویب اعطای تنفس خوراک از سوی هیأت عامل صندوق توسعه برای احداث پترو پالایشگاه‌ها و با توجه به مهلت 10 روزه مندرج در آیین نامه، فرصت 10 روزه به کمیسیون انرژی داده شد تا این کمیسیون نظرش را در مورد اعمال ماده 234 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به هیأت رئیسه مجلس اعلام کند و این کمیسیون هم همین مهلت را در نظر گرفت تا ظرف 10 روز آینده جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی برای اعطای مجوز تنفس خوراک برای احداث پترو پالایشگاه‌ها در نظر گرفت. ضمن این که در این نشست نظر کمیسیون انرژی به صراحت به دولت به منظور اجرای قانون پترو پالایشگاه‌ها اعلام شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: اعلام نظر نهایی کمیسیون انرژی مجلس به هیأت رئیسه مجلس بعد از مهلت در نظر گرفته (10 روز) به صندوق توسعه ملی اعلام خواهیم کرد و امیدواریم دولت از این فرصت داده شده استفاده کند و هر چه سریع‌تر اعطای تنفس خوراک به پترو پالایشگاه ها از سوی صندوق توسعه ملی تصویب شود در غیر این صورت طبق روال و زمانبندی در نظر گرفته شده نظر کمیسیون انرژی در مورد اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام خواهد شد.

طبق ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره 1- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

منبع : تسنیم

281848