یادداشت میهمان؛

شهر مارب؛ کلید فتح الفتوح یمن(1)

یادداشت/ منابع اطلاعاتی ـ امنیتی انصارالله بارها اعلام کرده اند که علاوه بر افسران سعودی، کارشناسان انگلیسی و آمریکایی نیز در پشت پرده رزم مارب حضور دارند و نیروهای معارض را هدایت می کنند.

تصویر شهر مارب؛ کلید فتح الفتوح یمن(1)

سایت خبری پرسون ـ نبرد مارب پس از چند ماه درگیری شدید به عنوان نقطه عطف ۶ سال تجاوز سعودی به یمن، در حال نزدیک شدن به پایان خود است.

این نبرد پس از پاکسازی جبهات بسیار مهم نِهِم و صرواح و همچنین تصرف استان بسیار مهم جوف و مرکز آن یعنی شهر الحزم آغاز گشت.

در یکسال اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته اند به طور آرام و تدریجی از مسیر شمال غرب و غرب مارب (جبهه صرواح) به مهم ترین مرکز تجمع نیروهای سعودی که به نوعی پایتخت غیررسمی دولت هادی نزدیک شوند و آن را در محاصره بگیرند.

بمباران بی سابقه، بدون وقفه و پرحجم جبهه های نبرد توسط نیروی هوایی عربستان نشان دهنده اهمیت بالای این شهر برای آینده جنگ یمن و در نتیجه حاکمیت سعودی است‌.

وجود مراکز مهم انرژی از جمله میدان «الصافر»، پالایشگاه های تولید مشتقات نفت و بنزین و ایضا نیروگاه برق از جمله مزایای مادی این استان به شمار می رود.

در زمینه استراتژی نیز استان مارب نزدیک ترین جبهه به صنعاست و امید اصلی مخالفان برای رسیدن به پایتخت یمن از این جبهه و جبهه نِهِم بود.

منابع اطلاعاتی ـ امنیتی انصارالله بارها اعلام کرده اند که علاوه بر افسران سعودی، کارشناسان انگلیسی و آمریکایی نیز در پشت پرده رزم مارب حضور دارند و نیروهای معارض را هدایت می کنند.

از طرفی دبیرکل اتحادیه عرب نیز نسبت به تحولات اخیر یمن ابراز نگرانی کرد که اهمیت رخدادهای کنونی شرق صنعا برای جهان عرب را نشان می‌دهد‌.

از سوی دیگر سعودی حیات خود را وابسته به موفقیت در جنگ یمن می داند و تاکنون حاضر نشده با وجود شکست های متعدد از شروط اصلی خود در این زمینه کوتاه بیاید.

اخیرا، عبدالعزیز حمد العویشیق؛ دستیار دبیرکل در امور سیاسی و مذاکرات شورای همکاری خلیج فارس در یادداشتی 8 پیشنهاد برای پایان جنگ به دولت جدید آمریکا داد.

محورهای اصلی این پیشنهادها اجبار دولت نجات ملی به پذیرش آتش بس، جدا کردن پرونده یمن از مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا با ایران و جلوگیری از بهره برداری ایران از این پرونده به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکره با آمریکا، ایجاد یک راهکار بین المللی برای تامین و تضمین امنیت باب المندب در برابر انصارالله، یک راه حل سیاسی بر مبنای گفتگوهای ملی سال 2014 ، ایجاد تضمین بین المللی برای راهکار پشتیبانی از راه حل سیاسی، تقویت روند کمک رسانی بین المللی، تداوم مساعدت های بین المللی برای بازسازی زیرساخت های یمن و اقدامات اعتمادساز سیاسی به سان بسط توافق سوئد و یا تفویض اداره بندر الحدیده به سازمان ملل است.

پیشنهادهای فوق مورد تایید سعودی نیز قرار گرفته که البته به هیچ عنوان با واقعیت های میدانی تطابق ندارد و نشان دهنده عجز ائتلاف متجاوز برای حل معضلات خود و درنتیجه دست یازیدن آنان به دامان آمریکایی ها جهت کمک برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن است.

در خصوص تحولات این روزهای نبرد مارب نیز ذکر چند نکته ضروری ست:

1) انصارالله با اکثر قبایل این استان جلساتی را برقرار نموده و به توافقات مهمی با آنان دست یافته است و نکته مهم اینجاست که این قبایل حاضر به همکاری کامل با انصارالله شده اند و در نتیجه در صحنه نبردها در صف حزب اخوانی اصلاح و نیروهای دولت عبدربه منصور هادی نخواهند بود.

2) ارتش و کمیته های مردمی یمن بر ارتفاعات متسلط بر مارب به نام جبل البلق القبلی سیطره یافته اند و اشراف کاملی بر این شهر دارند و محاصره پایتخت این استان بسیار مهم به صورت کامل و ۳۶۰ درجه درآمده است.

3) در این نبرد نیمی از ارتش دولت مستعفی یمن و عمده توان رزمی حزب اصلاح حضور دارند شکست آنان در این نبرد فروپاشی قطعی دولت هادی را در پی خواهد داشت زیرا این جبهه آخرین پایگاه مهم آنان است. به همین علت انصارالله نیز سعی دارد از تجمیع این نیروها در منطقه تحت محاصره حداکثر استفاده را بنماید و تلفات حداکثری به قوای متجاوز وارد کند. در همین راستا پنجشنبه ۷ اسفندماه در یک حمله موشکی به جلسه مهم فرماندهان ائتلاف در منطقه سوم نظامی مارب، دهها نفر از آنان را به هلاکت برساند و در نتیجه هدایت عملیاتی آنان را با اختلال مواجه کند.

ادامه دارد...

دکتر علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

281824