توکلی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

تاثیر کلاهبرداری‌های جزئی از اختلاس‌ها در جامعه بیشتر است/ اعتماد و امید مردم نیاز به احیا دارد

دکتر توکلی گفت: به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا، بسیاری از افراد درآمد ثابت ندارند و با وجود هزینه‌های سنگین، دیگر تحمل شیادی و کلاهبرداری وجود ندارد. اهمیت این موارد جزئی از کلاهبرداری‌های عمومی و اختلاس‌های کلان نیز بیشتر است.
تصویر تاثیر کلاهبرداری‌های جزئی از اختلاس‌ها در جامعه بیشتر است/ اعتماد و امید مردم نیاز به احیا دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، به تازگی یک ویدئو در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد عامل توزیع شیر یک شرکت معروف لبنیاتی اقدام به ترکیب شیر با آب می‌کند. هر چند عوامل متخلف دستگیر وعنوان کرده اند قصد توزیع این محصولات را نداشته و این بطری‌های شیر به کارخانه مرجوع می‌شوند. به اطمینان می‌توان گفت که این موضوع در جامعه موارد بسیاری دارد که آشکار نشده و یا حداقل در فضای مجازی انتشار نیافته است که مردم آگاه شوند.

خبرنگار اجتماعی پرسون، برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌و‌گویی با نیره توکلی، جامعه شناس داشته که به شرح ذیل است.

توکلی بیان کرد: در شرایطی که مردم به دلیل تحریم‌ها، فشار گرانی، افزایش بی رویه قیمت‌ها، انزوا و مشکلات روحی و روانی این بیماری تحت فشار بوده و نیاز به روحیه امیدواری داشتند؛ عده ای که فاقد ارزش‌های اخلاقی هستند از این اوضاع سوء استفاده کردند و چنین اقداماتی را انجام دادند. ضمن این که برخی از کسبه و مردم عادی نیز این کار را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: سیاست‌ها به جای حمایت از مصرف کننده در راستای حمایت از فروشگاه‌های زنجیره ای بوده است. برای مثال بازنشستگان برای دریافت تسهیلات باید به فروشگاه رفاه مراجعه کنند. بدون توجه به این موضوع که این فروشگاه از لحاظ مواد غذایی و پروتئینی خدمات ضعیفی ارائه می‌دهد و امکان خرید اینترنتی نیز ندارد.

این جامعه شناس افزود: تخلف فروشگاه‌های زنجیره ای مشهود است. این فروشگاه‌ها به جای کمک به توزیع مناسب اقلام نایاب و یا کم یاب، به ایجاد بحران دامن می‌زنند. یعنی علاوه بر این که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده؛ شاهد انجام چنین اقداماتی از سوی فروشگاه‌های بزرگ هستیم.

توکلی تصریح کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، در همه جا ماسک به فروش می‌رسید اما برخی از فروشگاه‌های لوازم پزشکی ماسک نداشتند. این روزها کم فروشی افزایش پیدا کرده؛ شخصا شاهد فروش الکل‌های 70 درصد، با قیمت الکل‌های 90 درصد بودم. با وجود این تخلف، چگونه باید از کیفیت الکل‌های مورد مصرف مطمئن شویم؟ یکی از شرکت های معروف محصولات شوینده، وزن کالا را 500 گرم قید کرده و قیمت این میزان را دریافت می‌کند، در حالی وزن واقعی این شوینده 350 گرم است. این موارد در حالی است که هیچ گونه نظارت و برخوردی نیز با این تخلفات صورت نگرفته است.

وی با بیان این که شکایت از این تخلفات کار یک شخص نیست و باید مدعی العموم اقدام کند؛ بیان کرد: در ابتدا باید تمام محصولات کنترل کیفیت شود. سپس به محض گزارش مصرف کننده، تخلفات باید پیگیری و رسیدگی شود.

این جامعه شناس گفت: بسیار دردناک است که بی قانونی منوط به شکایت یک شخص می‌شود. این امید و اعتماد مردم است که لطمه می بیند و نیاز به احیا دارد.

توکلی در پایان تاکید کرد: به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا، بسیاری از افراد درآمد ثابت ندارند و با وجود هزینه‌های سنگین، دیگر تحمل شیادی و کلاهبرداری وجود ندارد. اهمیت این موارد جزئی از کلاهبرداری‌های عمومی و اختلاس‌های کلان نیز بیشتر است.

281550