از ساده‌انگاری ها تا اجرای پروتکل‌ها از سوی اصناف؛

محدودیت‌های کرونایی تهران در روز اول چگونه بود؟

محدودیت‌های ۱۰ روزه ستاد مقابله با کرونا در کشور، دیروز شنبه در تهران نیز کلید خورد و در حالی که اکثر مردم و اصناف آن را اجرا و پایبند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند اما شماری هم بی‌تفاوت و با ساده‌انگاری از کنار دستورالعمل‌های مسئولان وزارت بهداشت گذشتند.
تصویر محدودیت‌های کرونایی تهران در روز اول چگونه بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در زمان حاضر کشور با ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی کرونایی رو به رو است و براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از روز ۲۱ فروردین ماه جاری به مدت ۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها با توجه به رنگ‌بندی‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی و زرد اعمال می شود.

بنابر تصمیم و اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای قرمز به جز مشاغل گروه یک بقیه مشاغل تعطیل هستند.

مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل و نقل عمومی درون شهری، ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی و داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، از جمله فهرست مشاغل گروه یک و مشاغل ضروری است که در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند.

اما دیروز در حالی که مشاغل درجه یک بارها و بارها از سوی ستاد ملی کرونا اعلام و حتی بطور مکتوب در اختیار اصناف مختلف قرار گرفته است اما برخی فروشندگان بی توجه به این طبقه بندی اقدام با بازگشایی مغازه های خود کردند، موضوعی که در برخی موارد اعتراض های مردمی را در پی داشت و مهمتر از آن اینکه تداوم آن می تواند تمام زحمات مسئولان را نقش برآب کند و همین قشر اندک اجازه ندهند چرخه شیوع ویروس کرونا در پایتخت قطع شود.

در گزارش میدانی با برخی از افراد که به پروتکل های بحرانی وضعیت قرمز بی توجهی می کنند و گلایه برخی فروشندگان مشاغل درجه یک، نشان می دهد که قشری هنوز به باور شیوع بیماری کووید -۱۹ نرسیده اند و برخی نیز ضعف در نظارت ها را عامل بی توجهی ها می دانند و معتقدند که باید در کنار تصمیم های ستاد ملی مقابله با کرونا، سازمان های ذیربط نظارت دقیق بر حسن انجام تصمیمات ملی را در دستور کار قرار دهند.

از سویی برخی دست اندرکاران ستاد ملی کرونا نیز معتقدند که با این شیوه نمی توان ویروس کرونا را کنترل و زنجیره شیوع آن را قطع کرد چرا که شهری به بزرگی و جمعیت تهران باید برای مدتی تعطیل و یا قرنطینه شود.

شهریاری یک خانم فروشنده خواربارفروشی که در طبقه بندی مشاغل درجه یک قرار دارد، در میدان تجریش گفت: اوایل کرونا همه مردم رعایت می کردند و مغازه را مجهز به تمامی وسایل مورد نیاز جهت رعایت پروتکل های بهداشتی کرده بودیم که مورد استفاده قرار می گرفت.

وی ادامه ادامه داد: اما مدتی است که حتی اعتقادی به استفاده از ماسک هم وجود ندارد و وقتی پیشنهاد زدن ماسک به مشتری می دهیم می گویند "وضعیت آنقدرها هم که اعلام می کنند حاد نیست".

خانم فروشنده با بیان اینکه شخصا معتقد به وضعیت بحرانی هستم، افزود: با توجه به این شرایط حاد باید محدودیت های شدیدتری در نظر گرفته شود و در یک دوره زمانی ۱۰ یا ۲۰ روزه شرایط را به کنترل درآورد.

او معتقد است که منع تردد از ساعت ۲۲ تا سه بامداد دردی را دوا نمی کند؛ زیرا اوج خطر می تواند در ساعات کاری باشد و در دورهمی ها که اکثرا نادیده می گیرند.

فروشنده پیراهن های مردانه که در مشاغل گروه یک تعریف نشده و مغازه خود را بی توجه به تصمیم ستاد کرونا باز کرده و در حال فروش کالای خود است حتی حاضر به گفت و گو خبری نمی شود و با صدای بلند و با اعتراض عنوان می کند: اگرمسئولان می خواهند محدودیت اعمال کنند باید به نحوی انجام شود که ما به دردسر نیفتیم.

وی ادامه داد: اینجا اجاره دارد، و من پایان هر ماه باید تمام و کمال هم اجاره اینجا و هم قسط های بانکی ام را پرداخت کنم؛ اگر قانون است کامل اجرا کنند، چرا قطره چکانی می کنند و مردم را از زندگی انداخته اند.

او با بیان اینکه هرگز با این برنامه های قطره چکانی کنار نخواهم آمد گفت: تنها کاری که می توانم انجام دهم این است که بیشتر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنم اما مجبورم به کارم ادامه دهم.

تاکنون هیچ ارگانی از رصد اصناف گزارشی در اولین روز از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر رعایت مشاغل درجه یک در تهران ارائه نکرده است اما فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در ساعات پایانی روز شنبه با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت فعلی کرونا در تهران، خواستار تعطیلی شهر از جمله ادارات و بخش خصوصی شد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: وضعیت شهر در نخستین روز اعمال محدودیت‌ها مطلقا رضایت بخش نبود و بخش زیادی از فعالیت‌های اجتماعی، بازرگانی، تجاری، اقتصادی، نهادی، مدنی و خدماتی در حال انجام است که با استراتژی تعطیلی شهر همخوانی ندارد.

دکتر علیرضا زالی افزود: در وضعیت شهرهایی که به عنوان شهرهای قرمز اعلام شده‌اند از هفته گذشته تا کنون تغییر چندانی را شاهد نبوده‌ایم و روز شنبه نیز با روزهای گذشته چندان تفاوتی نداشته است و کماکان مترو و مراکز عمومی مملو از جمعیت است.

وی تاکید کرد: در شرایطی که ویروس جهش یافته بی رحمانه حمله می‌کند، به نظر می‌رسد راه حل مقابله با بیماری در کلانشهری مانند تهران که جمعیت زیادی دارد باید به سمت تعطیلی شهر به معنای واقعی حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که در کنترل همه‌گیری از مباحث علمی تعبیراتی سلیقه‌ای، غیر حرفه‌ای و غیر کارشناسی شود، وضعیت به همین شکل خواهد بود.

زالی با تاکید بر اینکه تهران باید تعطیل شود، افزود: اما وضعیتی که در حال حاضر در شهر مشاهده می‌شود ابدا به این شکل نیست و با توجه به مرگ و میر بالایی که در هفته گذشته رخ داد و حجم بالای ابتلا تنها راه حل ممکن در تهران برای عبور از بحران فعلی تعطیلی شهر است.

وی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد بر خلاف آن چیزی که انتظار داریم روند همه‌گیری در شهر تغییر نکرده است و متاسفانه هفته گذشته با وجود اعلام کردن وضعیت قرمز در تهران، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند.

زالی با بیان اینکه با این روند بیماری کنترل نمی‌شود، ادامه داد: در کل استان تهران تنها ۷۰۰ کارشناس بهداشت عمومی وجود دارد و این تعداد نیز دچار خستگی شده‌اند و اگر قرار باشد با ۷۰۰ نفر نیروی انسانی نظارت انجام شود و سایر دستگاه‌های مسئول که به نظر می‌رسد اعتقادی هم به جدی گرفتن کرونا ندارند، به وظایف خود عمل نکنند کار بسیار مشکل خواهد بود.

زالی تاکید کرد: آن چیزی که امروز در سطح شهر مشاهده شد مطلقا تعطیلی نیست و فکر می‌کنم با شرایط فعلی امکان کنترل بیماری بسیار سخت خواهد بود.

وی یادآور شد: امروز متاسفانه برای اولین بار مجموع تعداد بیماران بستری از ۶ هزار و ۱۲۶ نفر گذشته است و با این نرخ رشد معلوم نیست تا پایان هفته چه وضعیتی در انتظار همکاران زحمت کش ما باشد.

زالی بیان کرد: آن چیزی که در حال حاضر در سطح شهر اعمال ‌شده مطلقا با مبانی علم پیشگیری انطباق ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد با الفاظ بازی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد یک سوم کارمندان در ادارات حضور یابند، طبیعتا ارباب رجوع نیز حضور خواهد یافت، گفت: ادارات دولتی و بخش خصوصی باید تعطیل شوند.

زالی ادامه داد: متاسفانه گزارشات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از دستگاه‌های ملی برای حضور یک سوم کارمندان حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نشده‌اند و با این وضعیت کنترل همه‌گیری بسیار سخت خواهد بود.

وی تاکید کرد: کسانی که در این زمینه تسامح می‌کنند قطعا جان مردم را به بازی گرفته‌اند و باید پاسخگو باشند.

زالی اضافه کرد: تنها راه ممکن برای مهار بیماری ایجاد یک فرایند جدی برای تعطیلی و تغییر روند در شهر است به گونه‌ای که مردم در تهیه خدمات ضروری دچار مشکل نشوند.

وی افزود: اگر چه از دوشنبه هفته گذشته وضعیت قرمز اعلام شده تفاوتی در رفت و آمدها وجود نداشته است و نمی‌توان انتظار داشت که ۷۰۰ کارشناس بهداشت محیط در کل استان تهران بتوانند به همه جای شهر سرکشی کنند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به جد از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد و گفت: طبیعتا با این روش نمی‌توانیم بیماری را کنترل کنیم و تاکید می‌کنم مسیر طبیعی علمی و کارشناسی، تعطیلی بوده که امروز مطالبه جدی همه کارشناسان حوزه سلامت است و با آن چیزی که امروز در سطح شهر مشاهده شد مطلقا تطابق و همخوانی ندارد.

زالی افزود: نظر ما این است که به جز مشاغل خدماتی ضروری مانند آتش نشانی، بهداشت و درمان و مواردی از این قبیل سایر ادارات تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه اگر با یک سوم کارمندان ارایه خدمت در ادارات صورت گیرد، امکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کمرنگ خواهد شد، زیرا با ازدحام ارباب رجوع مواجه خواهیم بود.

زالی با بیان اینکه در صورت عدم تعطیلی ادارات، کارمندانی که در بخش خصوصی و یا ملی کار می‌کنند، امکان این را ندارند که در ادارات حضور نیابند، گفت: تضمینی برای حمایت از حقوق این کارمندان و شهروندان وجود ندارد.

پلمپ در انتظار اصناف متخلف

رئیس اتاق اصناف تهران نیز شامگاه شنبه گفت: امروز بازرسان اتاق اصناف به اصنافی که در گروه ۲، سه و چهار قرار داشتند اما بدون توجه به محدودیت ها مغازه های خود را باز کرده بودند اخطار دادند اما از فردا بدون اغماض صنوف متخلف پلمب می شود.

قاسم نوده فراهانی با تاکید بر اینکه فعالیت رستوران ها و کافی شاپ ها فقط به صورت بیرون بر مجاز است ادامه داد: امروز در برخی از خیابان های تهران اغذیه فروشی ها به مشتریان خدمات حضوری ارائه می دادند و قانون را نقض کردند.

وی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن تهران در وضعیت قرمز کرونایی، بازار بزرگ پایتخت و دیگر اصناف به جز واحدهای صنفی قرار گرفته در گروه یک به مدت ۲ هفته تعطیل است.

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: اصناف قرار گرفته در گروه یک شامل تمامی عرضه کنندگان مواد غذایی و لوازم ضروری نظیر سوپرمارکت ها، فروشگاه های زنجیره ای، خواربارفروشی ها، لوازم یدکی و خشکشوئی ها است.

وی ادامه داد: گروه ۲ نیز شامل صنوفی نظیر طلا فروشی، پوشاک، بنگاه های املاک می شود که تعطیل است.

به گفته نوده فراهانی، مشاغل گروه سه شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی نیز تعطیل است.

وی ادامه داد: گروه چهار نیز شامل برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، قهوه‌خانه و چایخانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی است.

فراهانی گفت: با توجه به اینکه تصمیم گیری برای تعطیلی اصناف عصر چهارشنبه ١٨ فروردین بعد از ساعت اداری گرفته شد نتوانستیم در این زمینه به خوبی اطلاع رسانی کنیم اما جلسه ای با تمام روسای اتحادیه ها برگزار و به آنها تاکید شد تمامی اصناف در گروه های یادشده از امروز شنبه تعطیل هستند.

وی از شهروندان و کسبه خواست دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را به صورت کامل رعایت کنند تا تهران از وضعیت قرمز خارج شود.

281462