پرسون گزارش می دهد؛

یک طرفه به قاضی رفتن مسئولان/ ویروسی که مشکلات جامعه را هویدا کرد

جامعه ما سالیان متمادی است که دچار یک کرختی و وضعیت منفعل شده است و کرونا توانست ویژگی‌های جامعه ایرانی را عیان کند، بنابراین این فرضیه که کرونا هم مشکلات را هویدا کرد و هم بر شدت آنها افزود، فرضیه‌ای بی پایه نیست، بلکه این فریضه بسیار به واقعیت نزدیک است.

تصویر یک طرفه به قاضی رفتن مسئولان/ ویروسی که مشکلات جامعه را هویدا کرد

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، در این روزها اولین و مهمترین خبرها درباره کروناست و سمت دیگر عملا بخش های بسیاری از جامعه و دولت به تعطیلی کشیده شده و اگر ذره‌ای مدیریت در این باره به معنای واقعی کلمه صورت می‌گرفت هرگز شاهد این روزهای سیاه نبودیم.

با این حال مسئولان، مردم و جامعه را عامل اصلی این بحران اجتماعی معرفی می‌کنند، اما هیچ یک از مسئولان و متولیان امر حاضر نیست از کوتاهی های صورت گرفته توسط دولت دم بزنند.

وزیر بهداشت عملا مردم را بانی این وضعیت معرفی می‌کند ولی به نظر می رسد اینگونه قضاوت، یک طرفه به قاضی رفتن است.

اگر بخواهیم که به دنبال عامل یا عوامل این وضعیت بحرانی در کشور بگردیم بهترین کار جستجوی مقصران اصلی در میدانی کوچکتر است، بررسی وضعیت کنونی استان کردستان در بحث کرونا بسیاری از مسائل را روشن می‌کند.

اما این گزارش نمی‌خواهد که مردم را مبرا از این وضعیت بداند، بلکه به دنبال عوامل این وضعیت است که بی‌شک یک نفر یا یک سازمان و نهاد نخواهد بود.

عدم ضمانت اجرایی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و جامعه که هرگز قابل دفاع نیست، ولی نمی‌توان تنها مردم را بانی این بحران اجتماعی و ملی عنوان کرد.

البته برخی از مردم بعد از گذشت بیش از 12 ماه از ورود کرونا، به نوعی دچار روزمرگی شده‌اند و در مقابل باید پرسید که در این یک سال دولتمردان برنامه خاصی برای مدیریت زمان و موقعیت به معنای واقعی داشتند یا نه؟

بی‌گمان جواب این پرسش منفی خواهد بود.

در سخنان اخیر وزیر بهداشت به نوعی از مردم و جامعه سخنان به میان می‌آمد که انگار کرونا محصول و خروجی رفتار اجتماعی مردم است و مسئولان در این میان مظلوم!

از وزیر بهداشت باید پرسید که کدام نهاد یا سازمان به معنای واقعی ناظر رعایت این پروتکل‌های اجتماعی بود؟!

بی شک دکتر نمکی برای این پرسش هرگز جوابی نخواهد داشت.

12 ماه خودقرنطینگی مردم باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری در جامعه ما به ویژه استان‌های کم برخوردار همانند کردستان شده است.

مردم در این یکسال اخیر به جز کرونا مشکلاتی به مراتب سخت‌تر از کرونا را تجربه می کنند که یکی از آنها مشکلات اقتصادی، کمبود کالا، سرگردان شدن سرمایه‌ها و... بخشی از این مشکلات است.

ارمغان و ره‌آورد کرونا برای مردم بسیار سخت و سنگین‌تر است و هنوز پس لرزه‌های این وضعیت را احساس نکرده ایم و در آینده‌ای نزدیک آن را عملا با پوست و گوشت خود تجربه خواهیم کرد.

منصور محمدی؛ جرم شناس و مدرس دانشگاه در این باره به خبرنگار پرسون گفت: در طول یکسال اخیر کرونا را باید یکی از مشکلات جامعه دانست که رسانه‌ها بیشتر به آن پرداخت‌اند و از اصل ماجرا دور شده‌اند.

این جرم‌شناس ادامه داد: چند سالی است که وضعیت اسفبار اقتصادی خواه ناخواه جامعه را به سمت بدرفتاری، خشونت غیرقابل کنترل و... سوق داده است و باید اذعان کرد که این ناهنجاری ها خود عامل اصلی رشد و تداوم کرونا شده اند، لذا نباید جای علت و معلول را به اشتباه با هم عوض کنیم.

محمدی ادامه داد: اگر نگاهی به آمارهای موجود کرونا و وضعیت کشورهای همسایه و... داشته باشیم، کرونا یا کنترل شده است یا اینکه قدرت شیوع خود را عملا از دست داده است، ولی در ایران به ویژه شهرهایی همانند کردستان تازه در حال تجربه پیک چهارم کووید19 هستیم!

این جرم‌شناس تاکید کرد: وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی با کرونا قوت بزرگی گرفت و یک پدیده نوین به جامعه ایرانی ارمغان داده که بی گمان بسیار نگران کننده‌تر است.

وی افزود: مقایسه آمارهای جرم و خشونت در کشور با چندسال پیش نشان می دهد که جرم در کنار کرونا امروز به یک صفت جدایی‌ناپذیر جامعه تبدیل شده است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه خشونت‌ها و نافرمانی‌های مدنی در جامعه در حال نهادینه شدن هستند، بیان داشت: بی‌گمان باید بعد از پایان کرونا که بی‌شک دیر یا زود با تلفات بسیار یا کمتر از جامعه ما رخت خواهد بست، با خشنونت های فردی و اجتماعی تقابل داشته باشیم، باید جامعه برای سالیان متمادی در برابر آمار بالای سرقت، زورگیری، اعتیاد، خودکشی و... برنامه ریزی داشته باشد.

این جرم‌شناس ادامه داد: بنابراین نباید تمام نگرانی‌مان را معطوف به کرونا کنیم، زیرا این اپیدمی رفتنی است و باید نگران وضعیت رفتار اجتماعی مردم باشیم.

شیرین سوادی؛ روان‌شناس نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: کرونا به نوعی باعث عیان شدن مشکلات روحی و روانی در سطح جامعه گردید، کرونا پرده ها را کنار زد و چهره‌ واقعی جامعه ایرانی را نمایان کرد، البته این بدان معنا نیست که کرونا مقصر نبوده و نیست.

این روان‌شناس افزود: جامعه ما سالیان متمادی است که دچار یک کرختی و وضعیت منفعل شده است و کرونا توانست ویژگی‌های جامعه ایرانی را عیان کند، بنابراین این فرضیه که کرونا هم مشکلات را هویدا کرد و هم بر شدت آنها افزود، فرضیه‌ای بی پایه نیست، بلکه این فریضه بسیار به واقعیت نزدیک است.

با توجه به سخنان این کارشناسان و نیز وضعیت کشور به ویژه استان کردستان، مسئولان برای رهایی خود از محکمه وجدان یگانه عامل وضعیت بحرانی کرونا در جامعه را مردم می‌دانند و این در حالی است که هرگز از کوتاهی‌های مسئولان و متولی سخنی به میان نمی‌آید و اگر هم سخنی گفته شود به سرعت از کنار آن عبور می‌کنند.

گزارش: آیین مهر ـ استان کردستان

281403