زننده گل قهرمانی استقلال در گفت و گو با پرسون:

از همه عقب افتادیم، حتی کشورهای عربی

51 سال پیش در چنین روزی مسعود معینی در امجدیه گل قهرمانی استقلال را در مقابل هاپوئل به ثمر رساند. بعد از آن استقلال یک بار دیگر در 30 سال پیش قهرمانی تکرار کرد اما بعد از آن دیگر هرگز نتوانست و هواداران تیم آبی هنوز در حسرت ستاره سوم هستند. مسعود معینی که در نخستین قهرمانی آسیایی استقلال گل قهرمانی را زد از آن مسابقه و دلایل قهرمان نشدن استقلال اکنون را می گوید.

تصویر از همه عقب افتادیم، حتی کشورهای عربی

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود معینی امروز 71 ساله است اما هنوز گلی را که در 20 سالگی به ثمر رساند به خوبی به خاطر می آورد. وی در این رابطه به خبرنگار پرسون گفت: آن گل را دیرهنگام زدم. مرحوم پورحیدری یک خطا گرفت و خودش هم ضربه آزاد را زد. توپ او اما ریباند شد و من با سینه آن را کنترل کردم. توپ ابتدا روی پای راستم افتاد و سپس پای چپم و بعد هم شوت کردم. جالب اینجاست تا زمانی که داور نقطه وسط زمین مسابقه را نشان داد من هرگز متوجه نشده بودم که گل شده. خوشبختانه این نتیجه تا پایان بازی ماند و به این ترتیب ما برای نخستین بار قهرمان آسیا شدیم.

وی افزود: این نخستین باری بود که یک بازی باشگاهی به اندازه یک بازی ملی اهمیت پیدا می کرد و مردم هم بابت این پیروزی تا صبح نخوابیدند. بعد از بازی اتوبوس حامل بازیکنان تاج به سختی از میان جمعیت عبور می کرد. من هم بسیار هیجان زده بودم و در آغوش رایکوف (سرمربی وقت استقلال) بعد از بازی حسابی گریستم.

این چهره ماندگار باشگاه استقلال اذعان داشت: آن سال ها فرمول برگزاری رقابت ها کاملا متفاوت با چیزی بود که امروز شاهد هستیم. تمام تیم ها در امجدیه بازی های خود را انجام دادند. من بازیکن تیم جوانان بانک ملی بودم و امیر ابوطالب، سرمربی وقت تیم گاهی از بازیکنان تیم جوانان در ترکیب بزرگسالان استفاده می‌کرد. پیش از مسابقات جام آسیا، تاج مهمان بانک ملی بود و ابوطالب اجازه داد که من ۲۰ دقیقه پایانی بازی کنم. بعد از بازی رایکوف نزد من آمد و به من گفت به تو احتیاج دارم، چون برای آسیا آماده می‌شویم. من هم قراردادی ۴۰۰۰ تومانی با استقلال بستم. قرار بود به پرسپولیس بروم

معینی در رابطه با اینکه چرا استقلال دیگر قهرمان آسیا نمی شود نیز گفت: بدون اغراق بگویم؛ فوتبال ایران در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در آسیا قدرت اول بود و کشورهایی مثل ژاپن و کره‌جنوبی توان رقابت با ما را نداشتند. کشورهای عربی هم به‌تازگی فوتبال را آغاز کرده بودند. اما سال‎ها گذشته و فوتبال کاملا در آسیا تغییر کرده است؛ از عربستان، امارات و حتی بحرین گرفته تا ژاپن و کره‌جنوبی. همه قدرتمند شده و کمبودهای خود را جبران کرده‌اند، اما ما نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم.

بازیکن اسبق استقلال تاکید کرد: متاسفانه ما از کشورهای عربی هم عقب افتاده ایم. آنها با پول ، بازیکن و مربی خریدند و از آن طرف کشورهای دیگر مثل ژاپن و کره جنوبی علمی و اصولی پیش رفتند و همین شد که ما نتوانستیم هنوز به آن سطح برسیم که قهرمان آسیا شویم.

وی تاکید کرد: ولی استقلال در این فصل از رقابت های لیگ برتر شایستگی های فراوانی دارد و من معقتدم این تیم می تواند با فرهاد مجیدی موفق باشد. مشکل استقلال از ناحیه دفاع است. این تیم مهاجمان خوبی در اختیار دارد اما مدافعان بهتری هم باید جذب کند تا شانس قهرمانی خود را در این فصل بالا و بالاتر ببرد.

281373