شیوع 70 درصدی کرونای انگلیسی

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان از شروع موج چهارم بیماری کرونا در استان زنجان خبر داد و گفت: در حال حاضر 70 درصد از کرونای رواج پیدا کرده در کشور و استان از نوع کرونای جهش یافته انگلیسی است.
تصویر شیوع 70 درصدی کرونای انگلیسی

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، علیرضا آرمانی‌کیان ظهر امروز (۱۸ فروردین‌ماه) در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، از آغاز موج چهارم بیماری کرونا که از سایر موج‌های این بیماری شدیدتر خواهد بود خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر شرایط شهر زنجان بسیار ویژه‌تر از سایر شهرستان‌ها است، در حالی که سایر شهرستان‌ها نیز وضعیت خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و بستری‌شدگان در استان زنجان باشیم، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، درمان سرپایی بیماران مبتلا به کرونا خیلی سریع آغاز شده و توزیع صحیح بیماران کرونایی بستری نیز بر اساس شدت و ضعف بیماری در بیمارستان‌ها خواهد بود.

این مسئول با تاکید بر لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از مسافرت‌ها، شرکت در دورهمی‌ها و خارج شدن غیرضرور از منزل، تصریح کرد: بیماران دارای علائم کرونا به مراکز ۱۶ ساعته سرپایی کووید - ۱۹ استان مراجعه کنند، زیرا متخصصان مختلفی در آنجا برای معاینه حضور دارند و در صورت نیاز بیماران را برای بستری شدن در بیمارستان‌ها ارجاع می‌دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با تاکید بر اینکه زنجانی‌ها حتی‌الامکان از مراجعه به بیمارستان‌های استان خودداری کنند، گفت: هر نوع بیماری که مشکل اورژانسی دارد، خدمات برای آنان انجام شود ولی موارد اورژانسی نگران نباشند و به بیمارستان‌ها مراجعه کنند، زیرا مسیر بیماران کرونایی کاملاً از سایر بیماران به خصوص بیماران سکته قلبی و مغزی مجزا بوده و آماده خدمت‌رسانی به همشهریان است.

آرمانی‌کیان با بیان اینکه اخیراً طبق دستورالعمل ابلاغ باید همه اعمال جراحی و بستری بیماران الکتیو (غیر اورژانس) ممنوع شود، اظهار کرد: مراکز ۱۶ ساعته سرپایی کووید - ۱۹ در بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی استان تا ۱۲ شب و در درمانگاه‌های تامین‌اجتماعی از ۸ صبح تا ۱۴ فعال شده است و تعداد مراکز ۱۶ ساعته سرپایی کووید - ۱۹ استان فعلاً پاسخ‌گوی نیازهای بیماران است.

وی با بیان اینکه اکنون ۷۰ درصد کرونای شیوع پیدا کرده در استان و کشور از نوع کرونای جهش‌یافته انگلیسی است، افزود: ویروس کرونای انگلیسی قدرت انتشار بالایی دارد، به طوری که مبتلایان بیشتر نیاز به بستری شدن دارند ولی مرگ و میر ناشی از این ویروس بیشتر از سایر انواع کروناویروس نیست. گفتنی است در برخی موارد بستری‌های کرونایی به ۱۰۵ مورد رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۱ تخت آی.‌سی.‌یو در بیمارستان‌های استان زنجان فعال هستند و ۳۵ واحد آی‌.سی‌.یو با همه تجهیزات در حال نصب و راه‌اندازی است، بنابراین ۱۸۶ تخت آی.‌سی.‌یو در استان خواهیم داشت، تصریح کرد: تجهیزات آی.‌سی.‌یو جدید سبب کاهش لیست انتظار بیماران در این بخش خواهد شد. گفتنی است بیماران غیرکرونایی نیازمند به بخش آی‌.سی.‌یو کاهش نیافته است و از گذشته نیز شاهد لیست انتظار در این بخش بودیم.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با برپایی بیمارستان صحرایی در زنجان، گفت: برپایی و فعال بودن بیمارستان صحرایی در زنجان با همه تجهیزات خوب است و در حال تدارک برپایی آن هستیم ولی از آنجایی که ماهیت بیمارستان صحرایی برای حوادث و موارد بحرانی است، امروز جزو اولویت‌ها نیست.

آرمانی‌کیان با بیان اینکه همچنان کلینیک سوگ زنجان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، به طوری که تاکنون ۷۰۰ نفر مراجعه کردند و درمان‌های مورد نیاز اعم از روان‌درمانی را انجام داده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه بیمارستان ارتش با تمهیداتی که انجام داده است، اکنون ۱۵ تخت فعال را به بیماران کرونایی اختصاص داده و در حال پذیرش بیماران است.

وی با بیان اینکه اولویت انجام تست پی‌.سی.‌آر و اخذ سریع جواب آن با بیماران بستری در بیمارستان‌ها است، خاطرنشان کرد: با توجه به نظر پزشک و علائم بالینی بیمار سریعاً اقدامات درمانی آغاز می‌شود و انجام تست کرونا تنها بخشی از کار بوده و پی.‌سی.‌آر یک ابزار اپیدمیولوژیک است.

منبع: ایسنا

280972