مهمترین های میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

از تاثیر سفرهای نوروزی بر کرونا تا بازگشت آثار تاریخی به ایران

افزایش انتقادها درباره سفر ایرانیان به ترکیه ، نمایان شدن تاثیر سفرهای نوروزی بر تعداد مبتلایان، برگشت آثار تاریخی از وین به ایران از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
تصویر از تاثیر سفرهای نوروزی بر کرونا تا بازگشت آثار تاریخی به ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، در این هفته اعلام شد که تعداد قربانیان و مبتلایان به کرونا افزایش یافته است به گونه‌ای که در روز چهارشنبه آمار مبتلایان به کووید۱۹ به بیش از بیست هزار نفر رسید. برخی دیگر پیش بینی کردند که آمار قربانیان نیز ممکن است سه رقمی شود و دلیل ان را هم سفرهای نوروزی اعلام کردند.

ماجرای تورهای گردشگری ترکیه

هواپیماها به مقصد و مبدا ترکیه در حال انجام بود آن هم درست زمانی که همه شهرهای ترکیه در وضعیت قرمز قرار داشتندو آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در آن زیاد بود. برخی از فعالان گردشگری اعلام کردند که اگر مسافری از ایران به ترکیه می‌رود تست کرونای منفی می‌دهد و هنگام برگشت نیز این تست داده می‌شود پس جای نگرانی نیست. اما وزارت بهداشت از وزارت کشور درخواست کرد که پروازها به سمت ترکیه لغو شود. بعد از چند روز هواپیماها کنسل نشدند اما اعلام شد که وزارت میراث فرهنگی به همه دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ کند که تورهای گردشگری لغو شوند! این درحالی بود که تورهای گردشگری به ترکیه زیاد نیست و این روزها به قول برخی از آژانس داران توری برای ترکیه برگزار نمی‌شود بلکه همه مسافران خودشان بلیت می‌گیرند و خودشان هم به سفر می‌روند!

هتل‌های کپسولی در انبار!

سال گذشته مانور تبلیغاتی بزرگی از اقدام مهم کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برگزار شد که آن هم مربوط می‌شد به ورود چند هتل کپسولی که ظرفیت اقامت ده نفر را داشت اما مدیر گردشگری کانون اعلام کرد که این هتل‌ها در انبار خاک می‌خورند چون ارگان‌هایی که باید پای کار می‌آمدند مانند بیمارستانها و فرودگاه‌ها، همکاری لازم را نکردند. این درحالی است که هم تولیدکننده داخلی برای آن پیدا شده است و هم اینکه جایی مانند بیمارستان، مشکل همراهان بیمار حل نشده است ولی با وجود این هتل‌های کپسولی حداقل می‌شد گفت که یکی از مشکلات همراهان را حل می‌شد.

سفر کارت ملی یا صنایع دستی کارت ملی!

۱۵ سال پیش به منظور آسان سازی سفر برای اقشار مختلف جامعه؛ طرح سفر کارت ملی مطرح شد. طرحی که قرار بود مسئولیت اجرایی آن از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت به شرکت ایرانگردی و جهانگردی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی وقت واگذار شود و با مشخص کردن هتل‌ها و مراکز گردشگری، کارکنان دولت از پولی که در آن به جای هزینه رفاه واریز شده بود، در این مراکز استفاده کنند.

ولی بارها و بارها این طرح به مشکل برخورد کرد. گاهی اعلام کردند که دستگاه‌های پذیرنده در مراکز مربوطه به درستی عمل نمی‌کند و این کارت‌ها را نمی‌پذیرند و گاهی هم بیان شد که کارکنان، پول این کارت را خرج هزینه‌های دیگر غیر از سفر می‌کنند. تغییرات متعددی نیز در کارکرد این کارت به وجود آمد اما هر بار این طرح نتوانست به درستی اجرا شود. در همه این تغییرات نیز اعلام می‌شد که نواقص آن برطرف شده است.

هم اکنون شرکت ایرانگردی و جهانگردی به دارندگان سفر کارت ملی اعلام می‌کند که این کارت‌ها غیرفعال شده است و این شرکت مسئولیتی بابت آن ندارد.

قرار بود این کارت‌ها توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای مصرف ۲۰ میلیون تومان وام سفر پیگیری کند اما این کار هم به نتیجه نرسیده است. چون یک بار تصمیم گرفته شد حالا که موضوع کرونا و منع سفرها پیش آمده، این وام برای صنایع دستی هزینه شود اما هنوز این اقدام هم به مشکلات متعددی برخورد کرده که امکان اجرایی شدنش نیست.

فراخوان عمومی واگذاری ۲۱ بنای تاریخی و فرهنگی تمدید شد

فراخوان ۲۱ بنای تاریخی داده شد

این هفته صندوق توسعه صنایع دستی و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی با تصویب کمیسیون مزایدات، مهلت شرکت در فراخوان عمومی واگذاری بناهای تاریخی مدت معین ۲۱ مجموعه تاریخی و فرهنگی را تمدید کرد.

با پایان یافتن مهلت شرکت در فراخوان‌های عمومی واگذاری حق بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی (اسفند ۹۹)، نشست کمیسیون فراخوان با حضور اعضای رسمی کمیسیون مزایده، نماینده سازمان بازرسی کشور و نماینده بازرسی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد و با تصویب این کمیسیون مهلت شرکت در فراخوان عمومی ۲۱ بنای تاریخی تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ تمدید شد.

این بناهای تاریخی شامل خانه‌های تاریخی امیر پرویز، پروین اعتصامی و علوی تبریز، عصارخانه شیخ (جماله) اصفهان، باغ برج علی اکبری گلپایگان، رباط کامه تربت حیدریه، کاروانسراهای یونسی و آهنگ بجستان (خراسان رضوی)، کاروانسرای مزینان داورزن (خراسان رضوی)، رباط سنگ بست فریمان (خراسان رضوی)، خانه طلوعی‌فر دزفول، خانه حشمت اللشکر سرخه (سمنان)، کاروانسرای شاه عباسی دامغان، قلعه حیدرآباد خاش (سیستان و بلوچستان) و قلعه کنت سراوان (سیستان و بلوچستان) است.

همچنین از دیگر بناها می‌توان به حمام اروج رامیان (گلستان)، خانه عبادی آمل، خانه آشتیانی آشتیان (مرکزی)، کاروانسرای دولت‌آباد (مرکزی)، حمام ارامنه همدان و کاروانسرای مهر اشاره کرد.

بازگشت آثار تاریخی به وطن

این هفته خبر رسید که ۲۸ شیء تاریخی که دولت اتریش در اختیار سفارت ایران در وین داده بود، به ایران برگشت اما چون در اصالت این آثار شک و شبهه وجود دارد کارشناسان میراث فرهنگی می‌بایست بررسی‌های کارشناسی بیشتری روی آنها انجام دهند تا بتوان از این آثار به عنوان آثار تاریخی اصیل رونمایی کرد. اما به هر حال این آثار که به صورت قاچاق از کشور خارج شده بود، در یک چمدان مسافر پیدا شده و پلیس اینترپل نیز آن را به سفارت ایران تحویل داده بود.

منبع: مهر

280956

مطالب مرتبط