23 فروردین انجام می شود؛

رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب در حوزه انقلاب و مفاخر گیلان

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان تاریخ شفاهی را یکی از شاخصه‌های هنر انقلاب دانست و گفت: ۲۰ عنوان کتاب حوزه انقلاب و مفاخر گیلان هفته هنر انقلاب رونمایی می‌شود.
تصویر رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب در حوزه انقلاب و مفاخر گیلان

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، محمد پرحلم صبح امروز در نشست خبری با محوریت تبیین برنامه‌های هفته هنر انقلاب در سال 1400 و رونمایی از 20 عنوان کتاب اظهار داشت: هنر و ادبیات انقلاب با دیگر هنرها تفاوت دارد و بسیاری از هنرها ممکن است در جهت ترویج خودخواهی باشد اما هنر انقلاب معتقد به دیگرخواهی است.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان با بیان اینکه مفاهیم ایثار و شهادت در هنر انقلاب قابل مشاهده است و با آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نیز نمود پیدا کرد تصریح کرد: هنر انقلاب پس از سال‌های جنگ بیشتر خود را نشان داد تا جایی‌که شهید مرتضی آوینی نیز کتاب‌های ماندگاری را تقدیم جامعه هنری کرده است.

پرحلم خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرها مانند هنر تجسمی، نقاشی و سینما از گذشته در کشورمان وجود داشته اما تاریخ شفاهی جزو هنرهایی است که بعد از انقلاب ظهور و بروز پیدا کرد و امروزه تاریخ شفاهی یکی از شاخصه‌های هنر انقلاب به‌شمار می‌رود.

وی برنامه‌های هفته هنر انقلاب در گیلان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این ایام، کتاب خاطرات حاج حمید کامران‌زاده با عنوان "به همین سادگی" رونمایی خواهد شد؛ ایشان از مدیرانی بوده که سرمایه شخصی خود را برای کمک به دیگران وارد کمیته امداد امام خمینی(ره) کرد و سال‌های سال بدون حقوق کار می‌کرد.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان ضمن معرفی کتاب "تکاور ویژه" ابراز داشت: این کتاب تا حدود زیادی نشان‌دهنده مقاومت 34 روزه خرمشهر است و خاطرات یک تکاور دریایی را بیان می‌کند که‌ در مقاومت خرمشهر نیز حضور داشته است.

پرحلم افزود: کتاب "جمعه سیاه لاهیجان" ماجرای کسانی است که در سال 1320 شاهد عینی بمباران شوروی و قوای متفقین در لاهیجان بودند و در این حادثه حدود 19 نفر بر اثر این بمباران در لاهیجان به شهادت رسیدند.

وی از اجرای برنامه صبح خاطره هفته آینده در گلزار شهدای رشت خبر داد و بیان کرد: در این برنامه پژوهشگران بخش تاریخ شفاهی و جمعی از پیشکسوتان و رزمندگان دوران دفاع مقدس حضور دارند.

پرحلم با معرفی کتاب "ایستاده در زمان" خاطرات ابولقاسم حسین جانی و همچنین کتاب "عشق شیرین" خاطرنشان کرد: عشق شیرین مربوط به یک سرباز ایرانی است که حدود 4 یا 5 سال در دوران دفاع مقدس اسیر رژیم بعث بوده و این کتاب نیز رونمایی می‌شود.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان از رونمایی کتاب "تجلی مفاهیم اسلامی" و کتاب" 3 شاعر دوره جنگل" خبر داد و افزود: 20 عنوان کتاب معرفی شده در تاریخ 23 فرودین ماه ساعت 17 در سالن مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان رونمایی می‌شود.

پرحلم با معرفی کتاب "گیلان شهرها" ابراز داشت: این کتاب، شهرستان‌های استان گیلان را با 3 زبان انگلیسی، روسی و فارسی معرفی می‌کند و نقشه‌ها، عکس‌ها، مزایای اقتصادی و فرصت‌های گیلان در حوزه اقتصادی را به نمایش می‌گذارد.

وی‌ با بیان اینکه کتاب "فهرست نسخ خطی دانشمندان گیلان" نیز رونمایی خواهد شد تصریح کرد: کتاب "کاشف‌السلطنه" جزو دیگر کتاب‌هایی است که در لیست رونمایی قرار دارد و ایشان کسی بود که توانست چای را از هندوستان به ایران بیاورد البته کتاب "تاریخ چای در ایران به روایت تصویر" نیز رونمایی می‌شود.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان با معرفی کتاب "آئین‌ها و آداب سوگواری در گیلان" ابراز داشت: این کتاب به آئین‌های گذشته گیلانیان پیرامون سوگواری می‌پردازد و شیوه‌های سوگواری مردم گیلان از گذشته‌های دور تا امروز را معرفی می‌کند.

منبع: تسنیم

280595