جولان کرونا در آذربایجان‌غربی/روند افزایش کرونا زیر سایه افزایش دید و بازدید نوروزی

روند افزایشی شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی در روزهای پایانی ایام عید نوروز 1400 مانند بعضی استان‌های کشور شروع شد و با شدت بسیار بیشتری تداوم دارد که طبق بررسی‌های انجام شده این روند صعودی در قالب خیز چهارم ادامه خواهد داشت.
تصویر جولان کرونا در آذربایجان‌غربی/روند افزایش کرونا زیر سایه افزایش دید و بازدید نوروزی

به گزارش پرسون از آذربایجان‌غربی، بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا این مهمان ناخوانده در کشورهای مختلف جهان، ایران و استان آذربایجان‌غربی می‌گذرد که شاید بیش از شیوع این بیماری در آرامش و بدون هیچ ترس و اضطرابی در آسایش تمام به روابط اجتماعی پرداخته و در سطح جامعه مردم به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصای خود پرداخت می‌کردند اما با پیدایش این ویروس منحوس روال عادی زندگی جوامع بشری دستخوش تغییراتی شده که ضررهای جبران ناپذیری مالی و جانی را برای جوامع انسانی تحمیل کرد، طی این شیوع بیماری دهها هزار نفر در کشور و هزاران نفر در آذربایجان‌غربی براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و دهها هزار خانوار در این استان، با این بیماری دست و پنجه نرم کرده‌اند.

در این میان سه خیز شیوع کرونا طی فصول بهار، تابستان و پاییز سال گذشته در کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی در عرض یک سال گذشته ایجاد شد که با مدیریت مناسب ستاد مقابله با کرونا، این دوران سپری شد و زمستان نسبتا آرامی در خصوص تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها را شاهد بودیم.

اما رفته رفته با نزدیکی به ایام عید نوروز و عادی انگاری و بی توجهی اکثر مردم و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و کاهش مصرف ماسک در مجامع عمومی و اصرار شهروندان به انجام دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای نوروزی، شرایط بسیار نامناسبی در کشور و به خصوص در استان آذربایجان‌غربی ایجاد شد و با گردش ویروس کرونا، زمینه ابتلای بسیار زیادتر شهروندان، افزایش بستری‌ها و فوتی‌هارا فراهم کرد در این راستا شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی مزید بر علت شد این امر نیز می‌تواند نتیجه بسیار خطرناکتری داشته و شایان ذکر است که استانی که دوران نسبتا پایدار و با رنگ‌های آبی و زرد را در خصوص وضعیت کرونایی سپری می‌کرد به رنگ قرمز کرونایی در آمد و در حال حاضر تعداد فوتی‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی 2 رقمی شده است.

طبق اعلام کارشناسان مربوطه آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های با بیشترین میزان ابتلا و فوتی بر اثر کرونا در کشور به شمار می‌رود و با وجود سهم جمعیتی چهار درصدی، سهم مبتلایان و فوت شدگان در استان نسبت به کشور به ترتیب ۶.۵ و ۶ درصد است، عادی انگاری مردم، تجمع ‌غیر ضروری، برگزاری مراسمات و دوره‌همی‌ها و مسافرت‌ها عامل اصلی افزایش روند ابتلا به بیماری کرونا در استان بوده است که این روند افزایشی باری دیگر باعث تعطیلی فعالیت اصناف در استان شد که طی این اقدام ضرر هنگفت و جبران ناپذیری بر اقتصاد استان وارد می‌شود.

شایان ذکر است بارها هشدارهای جدی در خصوص افزایش روند ابتلا به بیماری کرونا و وجود ویروس جهش‌یافته و خیز موج چهارم کرونا در استان از طرف مسوولان و ستاد مقابله با کرونای استان به صدا درآمده بود و طبق آمار و بررسی های انجام شده خیز چهار کرونا بسیار خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود و انتظار می‌رود مردم بیش از این در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام جدی داشته باشند و تنها راه ابتلا نشدن به این بیماری رعایت بهداشت فردی است که تنها از راه می‌توان زنجیره ابتلا به بیماری شکسته شود و زندگی به روال عادی باز گردد.

فوتی‌ها بر اثر بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی 2 رقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فوتی‌های 2 رقمی کرونایی در استان بودیم و متاسفانه ۱۵ نفر دیگر از شهروندان در استان بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها بر این شرایط فائق آمده و زنجیره ابتلا به بیماری کرونا بشکنیم.

جواد آقازاده با بیان اینکه شدت و سرعت ابتلا به کرونا و جان‌باختن شهروندان بر اثر این ویروس همچنان در استان افزایشی است تصریح کرد: در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۶۶۰ نفر رسیده که از این تعداد ۳۳۱ نفر مشکوک و ۳۲۹ نفر مبتلا به کرونا هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به ابتلای ۷۱۹ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته عنوان کرد: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۱۶۷ نفر بوده که از این تعداد، ۴۲ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ نفری تعداد فوت شدگان براثر بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: تعداد کل فوت‌شدگان در استان به سه هزار و ۸۰۲ نفر رسیده که روند افزایشی آنان بسیار خطرناک است.

آقازاده خاطرنشان کرد: از کل فوتی‌‌های دیروز بر اثر شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی، ۹ نفر مربوط به ارومیه، ۲ نفر مربوط به میاندوآب، ۲ نفر مربوط به نقده و یک نفر مربوط به هرکدام از شهرستان های خوی و چالدران است.

روند صعودی شیوع کرونا در آذربایجان غربی آغاز شده است.

افزایش شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور اظهار داشت: روند صعودی شیوع کرونا در آذربایجان غربی به همراه استان هایی نظیر آذربایجان شرقی، زنجان، فارس و سمنان آغاز شده است.

علیرضا رییسی با بیان اینکه اگر همین روند ادامه داشته باشد، تا ۱۰ روز آینده موج بسیار بلندی خواهیم داشت گفت: تردد جاده‌ای در نوروز امسال ۱۰۰ درصد افزایش یافت و با کاهش رعایت‌ها برخی استان‌ها وارد موج چهارم شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هفته‌های آتی آمار فوتی‌ها سه رقمی و صعودی خواهد بود.

وضعیت نگران کننده کرونا در آذربایجان‌غربی

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۰ شهر استان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارد که شامل سه شهر با وضعیت قرمز و هفت شهر با وضع نارنجی است.

علی مصطفوی تصریح کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۰ شهر استان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارد که شامل سه شهر با وضعیت قرمز و هفت شهر با وضع نارنجی است.

وی افزود: ارومیه، خوی و نقده شهرهای با وضعیت قرمز آذربایجان غربی بوده و شهرهای پیرانشهر، ماکو، سردشت، پلدشت، اشنویه، بوکان و چالدران در شمال و جنوب استان در وضع نارنجی قرار دارند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: همچنین شهرهای مهاباد، سلماس، میاندوآب، تکاب، شاهین‌دژ، شوط و چایپاره در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند که شهروندان این مناطق باید با رعایت موارد بهداشتی از تغییر وضعیت آنها به نارنجی جلوگیری کنند.

مصطفوی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری به شهرهای نارنجی و قرمز از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه‌های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

رقیه وکیلی_ آذربایجان‌غربی

انتهای پیام/

280262