کارشناس مسائل بین‌الملل در آستانه نشست وین مطرح کرد؛

ایران باید گفتگوها را براساس منافع داخلی کشور پیش ببرد

جمهوری اسلامی ایران به ویژه وزارت خارجه و دولت محترم آقای روحانی باید دقت کنند که در سرانجام گفتگوها، جمهوری اسلامی ایران مجدداً نگاه زمان اوباما را نداشته باشد و باید گفتگوها را بر اساس نگاه داخلی و منافع داخلی پیش ببریم.
تصویر ایران باید گفتگوها را براساس منافع داخلی کشور پیش ببرد

حمیدرضا اعتمادی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص نشست وین درباره برجام بیان کرد: ایران و آمریکا تمایلاتی را بر سر بازگشت به برجامِ سال ۲۰۱۵ دارند اما نگاه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از باب نوع ورودشان به برجامی که سال ۲۰۱۵ تصویب شد، متفاوت است.

اعتمادی ادامه داد: نزدیک به سه سال پیش بود که ترامپ رئیس جمهور آمریکا خروج از برجام را امضا کرد و این خروج از برجام یعنی کشور آمریکا در کمیسیون‌ها و جلساتی که تشکیل می‌شود حق هیچ‌گونه حضور و اظهار نظر به شکل رسمی را ندارد.

وی تصریح کرد: نشست وین که هیئت ایرانی در آن شرکت خواهد کرد یک نشست کاملاً کمیسیون برجامی است که با هدف بررسی بازگشت آمریکا به برجام برگزار خواهد شد و اعضای کنونی برجام منهای آمریکا در آن شرکت می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تشریح کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری آمریکا بدون هیچ شرطی باید به برجام برگردد و تحریم‌ها را از بین ببرد و جمهوری اسلامی ایران رفع تحریم‌ها را راستی آزمایی کند و پس از این‌که این راستی‌آزمایی مرحله به مرحله برای ما مسجل شد آن‌گاه می‌تواند به برجام بازگردد.

اعتمادی با اشاره به این‌که دولت بایدن در انتخابات سال گذشته خود تأکید کرده بود که زمینه بازگشت آمریکا به توافق ۲۰۱۵ را فراهم می‌کند، بیان داشت: بایدن همچنین تأکید کرده بود که این بازگشت شرط و شروطی دارد و ایران نیز باید به توافقات خود باز گردد. نکته اصلی این است که دولت بایدن هنوز هیچ‌گونه تغییرات مسجلی که دنیا بفهمد آمریکا و دولت بایدن رویه دولت ترامپ را برنمی‌گزیند را در عمل انجام نداده است.

تا رفع کامل تحریم‌ها نباید به آمریکا اعتماد کرد

وی خاطر نشان کرد: بر اساس نکته‌ای که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند ما نباید به آمریکا هیچ‌گونه اعتماد کنیم. زمانی این اعتماد ایجاد می‌شود که عملکرد و عمل‌گرایی دولت آمریکا در حوزه رفع تحریم‌ها به شکل کامل برای ما مشخص شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به نظر می‌رسد که دولت بایدن نیز به دلیل کانون‌های قدرت غیر رسمی خود، نگاه متفاوت‌تری از جمهوری خواهان ندارد اما در سلایق و اجرای سیاست‌های‌شان علیه جمهوری اسلامی اندکی تفاوت دارند اما اصل این نگاه این است که آمریکا اعتمادی را برای جمهوری اسلامی ایران و دنیا ایجاد نکرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: افول آمریکا که در حال حاضر کم و بیش شاهد آن هستیم در آینده‌ای نزدیک به وقوع خواهد پیوست و به همین دلیل نیز برجامی که دولت آمریکا به دنبال آن می‌باشد این است که به حوزه موشکی و حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه وارد شود و به اصطلاح ایران را کیش و مات کند.

اعتمادی افزود: نکته قابل توجه این است که نفوذ جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در سراسر جهان گسترده شده است و گروه‌های مقاومت بر اساس تأسی از نگاه انقلابی‌گری در چارچوب محور مقاومت عمل می‌کنند. بنابراین دولت بایدن با دولت ترامپ تفاوت‌های فاحشی ندارد و فقط در اجرای سیاست‌ها و سلایق، دو دولت با هم تفاوت دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران به ویژه وزارت خارجه و دولت محترم آقای روحانی باید دقت کنند که در سرانجام گفتگوها، جمهوری اسلامی ایران مجدداً نگاه زمان اوباما را نداشته باشد و باید گفتگوها را بر اساس نگاه داخلی و منافع داخلی پیش ببریم.

280195