جلیلوند در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

تغییر در شرایط توافق ایران و آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:  اگر ایران و ایالات متحده آمریکا، اراده سیاسی لازم را داشته باشند؛ احتمالا نتیجه ای حاصل می‌شود. اما هرگز دو کشور به برجام ۲۰۱۵ باز نخواهند گشت. ایران، آمریکا و حتی دنیا در جایگاه و شرایط اقتصادی و سیاسی چند سال گذشته و زمان امضای برجام نیستند. 
تصویر تغییر در شرایط توافق ایران و آمریکا

محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص احتمال احیا توافق هسته ای میان ایران و ایالات متحده به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: توافق، رفع تحریم و مشکلات مردم خواسته تمام افراد است. اما نتیجه گیری از این موضوع نیاز به بحث بیشتری دارد. مذاکرات غیر مستقیم، دستاورد فوری ندارد.

وی ادامه داد: اگر ایران و ایالات متحده آمریکا، اراده سیاسی لازم را داشته باشند؛ احتمالا نتیجه ای حاصل می‌شود. اما هرگز دو کشور به برجام ۲۰۱۵ باز نخواهند گشت. ایران، آمریکا و حتی دنیا در جایگاه و شرایط اقتصادی و سیاسی چند سال گذشته و زمان امضای برجام نیستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: شرایط ایران به لحاظ سیاسی، اقتصادی و ژئوپلتیکی نسبت به چند سال گذشته به طور کلی تغییر کرده است. حضور آمریکا و اسرائیل در منطقه بیش از قبل شده است. همچنین بعد از نابودی داعش، مشکلات عراق، یمن و سوریه باقی مانده است.

جلیلوند گفت: غرب در خصوص ایران بر ۴ مسئله، کمک ایران به گروه‌های مقاومت، بحث موشکی، مسائل هسته‌ای و موضوع حقوق بشر متمرکز است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کشور در حوزه سیاسی در چند ماه آینده درگیر بحث انتخابات ریاست جمهوری است و در بخش اقتصادی نیز به احتمال قوی فشار تورمی شدیدتر خواهد شد. صحبت‌های رئیس بانک مرکزی مبنی بر چاپ پول در سال ۱۴۰۰ نیز این موضوع را تائید می‌کند. صرفا لغو تحریم‌ها در شرایط فعلی به ایران می‌کند.

280155