تخریب تپه باستانی سیراف متوقف شد

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: نیروهای این یگان از عملیات تخریب تپه باستانی مشرف به کوه‌های اطراف بندر سیراف جلوگیری کردند.

تصویر تخریب تپه باستانی سیراف متوقف شد

به گزارش سایت خبری پرسون، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر روز یکشنبه به نقل از سرهنگ عبدالحمید حقانی افزود: ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی سیراف در پی گشت زنی، یک دستگاه لودر را که در حال تخریب تپه باستانی در نزدیکی این بندر بود را متوقف کردند.

وی ادامه داد: این تپه‌های باستانی مشرف به کوه‌های اطراف بندر سیراف است که در نزدیکی آثار ثبتی "اشکفت موسی"و "آتشکده" این اثر ملی قرار دارند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان بوشهر افزود: با توقف کار، پرونده قضائی برای افراد خاطی تشکیل شد و از طریق مراجع ذیصلاح در دست پیگیری است.

حقانی با اشاره به قدمت بندر کهن سیراف عنوان کرد: این بندر از گذشته‌ دور در دنیای تجارت شهرت داشته است و آثار ارزشمندی را در خود دارد به همین علت، نیروهای توانمند و آشنا به منطقه در تیم گشت یگان حفاظت سیراف حضور دارند تا کمتر سودجویان آثار تاریخی سیراف را دست‌خوش تغییر قرار دهند.

وی بیان کرد: همکاری و همیاری با نیروی انتظامی یکی از اولویت‌های این یگان است و بنا است در سال جدید با برگزاری سلسله نشست‌هایی با دیگر یگان‌های پیشگیری استان بوشهر، زمینه تعامل بیشتر را برای جلوگیری از جرائم در حوزه میراث فرهنگی فراهم شود.

بندر سیراف در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان، در ساحل خلیج فارس قرار دارد.

این بندر در دوره ساسانی و اسلامی به ویژه قرون سوم و چهارم هجری یکی از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس بود و روابط تجاری زیادی با دیگر بنادر خلیج فارس و مراکز تجاری مانند عمان، هند، چین و آفریقای شرقی داشت.

بندر تاریخی سیراف در قدیم یکی از بنادر شاخص دنیا در زمینه تجارت دریایی بوده و ۲۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی دارد.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر بهمن ماه سال گذشته خود به استان بوشهر دستور فراهم‌آوری مقدمات برای ثبت جهانی بندرباستانی و تاریخی سیراف را صادر کرد.

280079