واکاوی پرسون از روند واردات واکسن با کمک بخش خصوصی؛

آیا دولت برای نیازمندان و مرفهین فرقی قائل است؟

واکسن کرونا و زمان واکسیناسیون همگانی از مهمترین پرسش ها و دغدغه های مردم است..حالا که سال 99 هم به پایان رسیده است. هموطنان با موشکافی بیشتری به دنبال جوابی برای پرسش های خود از مسئولین هستند.
تصویر آیا دولت برای نیازمندان و مرفهین فرقی قائل است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، سال 1400 آمد و با وجود اینکه بخش اعظمی از کادر درمان و تعدادی گزینش شده از کارکنان بخش خدمات شهرداری ها که بیشتر در معرض خطر و درگیری با ویروس کرونا بودند، دوز اول واکسن کرونای خود را دریافت کردند ولی با توجه به جمعیت 86میلیونی ایرانی زمان زیادی لازم است تا همه مردم واکسینه شوند.

با اینکه از مسئولان اجرایی و مقام های عالی وزارت بهداشت و درمان کشور این انتظار می رفت که فرایند واکسینه کردن شهروندان در برابر ویروس کرونا را خیلی زود آغاز کنند و این مهم را به صورت رایگان و برای همه پیش ببرند، اما آنچه حداقل تا کنون در مقام عمل رخ داده است، با انتظارات و وعده هایی که داده می شود، متفاوت است.

گزارش های تازه از فرایند واکسیناسیون شهروندان ایرانی حکایت از آن دارد که هنوز کم تر از یک درصد جامعه واکسینه شده اند و راه درازی برای اتمام این اتفاق مهم پیش روی مسئولان است.

اخیراً و در همین باره حسین کرمانپور – مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: نقد به کندی روند واکسیناسیون کرونا در کشور وارد است، باید از هر طریقی که می توانیم واکسن کرونا وارد کنیم و به واکسیناسیون سرعت بخشیم، این تعداد چند صدهزار واکسن وارد شده در مقابل جمعیت میلیونی ایران میزان قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دست به دست هم بدهند تا هر چه سریعتر واکسن وارد کشور و تزریق شود، مردم پس از یکسال تحمل محدودیت خسته شده اند و می خواهند کنار هم باشند، به هر حال دولتمردان تلاش می کنند اما هنوز میزان واکسیناسیون کرونا زیاد نیست.

به همین دلیل و با توجه به سرعت پایین تزریق واکسن کرونا به شهروندان ایرانی چند هفته ای است که مسئولان ارشد وزارت بهداشت به صورت جدی در پی صدور مجوز برای شرکت های خصوصی با هدف واردات واکسن کرونا هستند.

چند روز گذشته نیز در همین باره حسن روحانی -رئیس جمهور کشورمان در جلسه هیأت دولت گفت: روحانی در جلسه هیات دولت گفت: از شنبه هفته جاری هر بخش خصوصی میتواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند.

پیش از این و در هفته های گذشته نیز مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کردند که با کمک بخش خصوصی واردات واکسن به کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت، ( ایرانی های چشم انتظار و فرصت سوزی های چندین ماهه). مسئولان از شرکت های خصوصی خواستند که در صورت تمایل برای واردات واکسن موضوع را به اطلاع وزارت بهداشت و درمان و نهادهای ذیربط برسانند تا مجوزهای لازم برای ایشان صادر شود.

با اینکه انتظار این بود که این ابلاغیه و فراخوان تنها محدود به واردات واکسن باشد و در مرحله بعد یعنی توزیع، فروش و تزریق واکسن دستگاه های دولتی عهده دار این مهم شوند، اما در روزهای گذشته در این باره نامه ای منتشر شده است که با انتظاری که به آن اشاره شد، همخوانی ندارد.

در یکی از این نامه ها؛ علاوه بر اینکه بار دیگر از شرکت های خصوصی فعال در حوزه دارو خواسته شده تا در فرایند واردات واکسن به یاری دولت بیایند، همچنین قید شده است که این شرکت مجاز هستند داروی وارداتی را در قبال دریافت وجه به شهروندان بفروشند.

به صورت مشخص در بخشی از نامه مورد اشاره آمده است: بدیهی است مصرف واکسن های مذکور توسط افراد داوطلب با پرداخت کلیه هزینه ها (هزینه های واردات و سایر هزینه های مربوطه طبق قیمت مصوب) و ثبت در سامانه TTAC بلامانع خواهد بود.

البته همین موضوع را در سخنان رییس جمهور، در این باب را نیز با چنین مضمونی می توان یافت که می گوید: « چه کاریست که فردی هزینه بلیت رفت و برگشت و هتل و یکماه اقامت را در کشوری دیگر بپردازد؟ ما مصوب کردیم که شرکت ها واکسن را به داخل کشور با ارز نیمایی بیاورند!»

اما آنچه که همه می دانند این است که، در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته انجام واکسن کرونا برای اقشار مختلف به ویژه گروه های آسیب پذیر رایگان است؛ کشورهایی که عمدتاً به صورت سرمایه داری اداره می شوند.

اما مسلما توقعات از کشوری مسلمان چون ایران که شعار حمایت از مستضعفان وعدالت و برابری را هم سر می دهد بیشتر است و در مقام مقایسه مردم نمی خواهند دولتمردانشان برایشان، کم بگذارند.

فارغ از این مهم در صورت عملی شدن این برنامه وزارت بهداشت و درمان، بیم آن می رود که اقشار نیازمند و متستضعفی که توان خرید واکسن از بخش خصوصی را ندارند حالا حالاها دسترسی به واکسن کرونا نداشته باشند و از آنسو اقشار مرفه جامعه با پرداخت هزینه به سرعت واکسینه شوند.

اما مسلما توقعات از کشوری مسلمان چون ایران که شعار حمایت از مستضعفان وعدالت و برابری را هم سر می دهد بیشتر است و در مقام مقایسه مردم نمی خواهند دولتمردانشان برایشان،کم بگذارند.

البته این نگرانی و این نقد به آن معنا نیست که دولت نباید از بخش خصوصی برای واردات واکسن کمک بگیرد، اما به نظر بهتر است که متولیان بهداشت و درمان تنها برای واردات از این کمک بهره ببرند و برای فروش، توزیع و تزریق واکسن به صورت عادلانه و رایگان ضمن رعایت اولویت ها اقدام کنند.

انتظار بر حق و بجایی که با شعارهای اصیل انقلاب اسلامی نیز همخوانی دارد و اگر رویه ای غیر از آن رخ بدهد، اصلاً جایی برای دفاع از این اقدام باقی نمی ماند. چرا که بر خلاف دیگر حوزه ها اینجا مسئله جان و سلامتی آحاد مردم مطرح است و واکسن کرونا نیز یک نیاز ثانویه و تجملاتی نیست که اقشار ضعیف از آن صرف نظر کنند.

279938