دکتر یارمحمدی؛ کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

نگاه مردم به بازار طلا و ارز؛ رنگ سیاسی گرفته است

دکتر متین یارمحمدی؛ کارشناس مسایل اقتصادی گفت: عملا بازار طلا، سکه و ارز برای مردم عادی هم رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است تا جایی که خرید و فروش چند گرم طلا توسط عامه مردم با اطلاع از وضعیت سیاسی داخل و خارج از کشور انجام می گیرد که این ایجاد این نوع تفکر می تواند صدمات بسیاری بر دیگر حوزه های اقتصادی وارد کند.

تصویر نگاه مردم به بازار طلا و ارز؛ رنگ سیاسی گرفته است

کردستان ـ در سال های اخیر بازار برخی از کالاها و اجناس به مانند طلا، سکه، ارز و... به شدت روی اخبار بالا و پایین می رود به طوری که یک خبر و حتی یک شایعه می تواند تاثیری بسیار چشمگیر بر طلا و ارز داشته باشد.

چند هفته ای بود که طلا و ارز در کشور به ویژه شهر سنندج فراز و نشیب بسیار کمی را تجربه می کرد تا اینکه در روزهای اخیر برخی از اخبار ـ چه صحت داشته باشد و چه نداشته باشد ـ باعث ایجاد نوسان در این بازار شد.

دکتر متین یارمحمدی؛ کارشناس مسایل اقتصادی و بازار در گفتگو با خبرنگار پرسون گفت: در ابتدا باید گفته شود که معاملات روزانه در حوزه ارز و طلا در کشور در سال های اخیر به شدت چهره احساسی به خود گرفته است.

این کارشناس مسایل اقتصادی بیان کرد: به راحتی یک خبر در فضای مجازی چه صحت داشته باشد و چه نه می تواند بازار را به نوسان دچار کند.

دکتر یارمحمدی افزود: برای مثال از ابتدای عید تقریبا بازار طلا و ارز در کشور روی یک عدد ثابت بود و نوسان ها بسیار ناچیز ولی در چند روز اخیر برخی از اخبار در بحث برجام، مذاکره، کاهش تحریم ها و... به عینه بازار طلا و ارز را دستخوش تغییر کرده است.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: برای نمونه امروز هم در بحث طلا و هم ارز میزان تقاضا از سوی مشتری پایین آمده و در مقابل عرضه از سوی صنف زرگرها و صرافی ها بالا رفت و در این میان شاهد افت حدود 3 درصدی در این حوزه هستیم.

وی در ادامه بیان داشت: البته نباید نسبت به این تغییرات خوشبین باشیم، زیرا همانگونه که یک خبر بیش از 3 درصد بر بازار طلا، سکه و ارز تاثیر می گذارند و باعث ارزانی می شود، انتشار یک خبر با مضمون متفاوت می تواند این عدد را وارونه جلو دهد.

دکتر یارمحمدی با اشاره به اینکه اکنون بازار طلا در سنندج به نوعی دچار رکود شده است، گفت: مزمن شدن مشکلات اقتصادی باعث ایجاد روحیه محافظه کارانه برخی از بازاریان شده است تا جایی که پیش بینی می شود بازار طلا، سکه و ارز در سنندج که معمولا همیشه پرورنق بوده است را به کما ببرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در یک جمله می توان گفت که عملا بازار طلا، سکه و ارز برای مردم عادی هم رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است تا جایی که خرید و فروش چند گرم طلا توسط عامه مردم با اطلاع از وضعیت سیاسی داخل و خارج از کشور انجام می گیرد که این ایجاد این نوع تفکر می تواند صدمات بسیاری بر دیگر حوزه های اقتصادی وارد کند.

دکتر یارمحمدی تاکید کرد: نگاه ها و گوش ها به اخبار سیاسی به ویژه مسئله برجام و تحریم ها معطوف شده است است، رکود بازار طلا و ارز در سنندج و دیگر استان های کشور به شدت از این طرز فکر نشات می گیرد که بی شک این طرز فکر به دیگر بخش های بازار نفوذ خواهد کرد.

آیین مهر ـ استان کردستان

279931