مروری بر برترین گلزنان تاریخ بوندسلیگا؛ از بمب افکن تا ماشین جنگی

لیگ فوتبال آلمان از زمان تاسیس تاکنون شاهد حضور برخی از بهترین و مستعدترین مهاجمان دنیا بوده است.
تصویر مروری بر برترین گلزنان تاریخ بوندسلیگا؛ از بمب افکن تا ماشین جنگی

به گزارش سایت خبری پرسون، از زمان شروع لیگ حرفه‌ای فوتبال آلمان (بوندسلیگا) در سال ۱۹۶۳، این رقابت‌ها میزبان چند تن از بزرگ‌ترین گلزنان تاریخ فوتبال دنیا بوده است.

گرد مولر با به ثمر رساندن ۳۶۵ گل در زمینه گلزنی موفق‌تر از هر بازیکن دیگری بوده است. رابرت لواندوفسکی اکنون در رده دوم حضور دارد و به نظر می‌رسد که کار سختی برای رسیدن به صدر جدول گلزنان تاریخ بوندسلیگا داشته باشد.

۱) گرد مولر

باشگاه: بایرن مونیخ
تعداد گل: ۳۶۵
تعداد بازی: ۴۲۷
میانگین گلزنی: هر ۱۰۵ دقیقه

گرد مولر، بازیکن افسانه‌ای بایرن مونیخ که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ در جمع باواریایی‌ها توپ می‌زد، با خلق رکورد ۳۶۵ گل زده در بوندسلیگا رکورد بهترین گلزن این رقابت‌ها را به خود اختصاص داده و به نظر می‌رسد که رکورد او تا سال‌ها پا بر جا بماند.

بمب افکن آلمانی در طول ۱۴ فصل، چهار قهرمانی بوندسلیگا را به دست آورد و به طور میانگین هر ۱۰۵ دقیقه یک گل به ثمر رساند. در فصل ۱۹۷۲-۱۹۷۱ گرد مولر رکورد ۴۰ گل زده در یک فصل را به ثبت رساند که تاکنون کسی موفق به جا به جایی آن نشده است.

۲) رابرت لواندوفسکی

باشگاه: بایرن مونیخ - بورسیا دورتموند
تعداد گل: ۲۷۱
تعداد بازی: ۳۴۵
میانگین گلزنی: هر ۱۰۳ دقیقه

رابرت لواندوفسکی با هت تریک در جریان پیروزی ۴ بر صفر تیمش مقابل اشتوتگارت، تعداد گل هایش در بوندسلیگا را به عدد ۲۷۱ رساند و بالاتر از یوپ هاینکس و کلاوس فیشر، در رده دوم برترین گلزنان تاریخ بوندسلیگا قرار گرفت.

مهاجم کنونی بایرن مونیخ از لحاظ میانگین گلزنی، عملکردی نزدیک به گرد مولر داشته و هر ۱۰۳ دقیقه یک بار، دروازه حریفان را باز کرده است.

لواندوفسکی نسبت به دیگر مهاجمان، کمتر دچار مصدومیت می‌شود و برترین گلزن خارجی لیگ فوتبال حرفه‌ای آلمان به شمار می‌رود.

۳) کلاوس فیشر

باشگاه: مونیخ ۱۸۶۰ - شالکه - کلن - بوخوم
تعداد گل: ۲۶۸
تعداد بازی: ۵۳۵
میانگین گلزنی: ۱۷۳

حضور ۱۹ ساله کلاس فیشر در بوندسلیگا باعث شد تا او یکی از ۱۱ بازیکنی باشد که بیش از ۵۰۰ بازی در این رقابت‌ها انجام داده است. در میان بازیکنانی که سابقه بیش از ۵۰۰ بازی در بوندسلیگا را دارند، فیشر بیشترین گل را به ثمر رسانده، اما فقط در فصل ۱۹۷۶-۱۹۷۵ موفق شد عنوان آقای گلی را از آن خود کند. او در ۶ فصل بوندسلیگا حداقل ۲۰ بار دروازه حریفان را باز کرد و به گلزنی با ضربات سرش مشهور شد. او در جریان پیروزی ۷ بر صفر شالکه برابر بایرن مونیخ ۴ گل به ثمر رساند.

۴) یوپ هاینکس

باشگاه: بورسیا مونشن گلادباخ - هانوفر
تعداد گل: ۲۲۰
تعداد بازی: ۳۶۹
میانگین گلزنی: ۱۴۷

چهارمین گلزن برتر تمام ادوار بوندسلیگا که در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مربیان فوتبال آلمان شناخته می‌شود، پیش از هدایت بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۳ و رسیدن به ۳ گانه جام حذفی، بوندسلیگا و لیگ قهرمانان اروپا با این تیم دوران بازیگری اش را از تیم بورسیا مونشن گلادباخ شروع کرد و خیلی زود ملقب به ماشین گلزنی فوتبال آلمان شد.

این بازیکن یکی از مهره های اصلی بورسیا مونشن گلادباخ بود و در ساختن دوران طلایی این تیم نقش انکار نشدنی داشت. او با بورسیا مونشن گلادباخ در دهه ۷۰ میلادی ۴ قهرمانی بوندسلیگا را به دست آورد و به مدت ۲ سال در هانوفر بازی کرد. هاینکس در دوران بازی خود با تیم ملی آلمان به قهرمانی جام جهانی ۱۹۷۴ و جام ملت‌های اروپا ۱۹۷۲ رسید.

۵) مانفرد بورگس مولر

باشگاه: روت وایس اِسن - دورتموند - نورنبرگ - وردربرمن
تعداد گل: ۲۱۳
تعداد بازی: ۴۴۷
میانگین گلزنی: ۱۶۸

پیش از حضور رابرت لواندوفسکی در بوندسلیگا و گلزنی‌های ادامه دار او در این لیگ، بورگس مولر با ۲۱۳ گل تا مدت‌ها در رده چهارم برترین گلزنان لیگ فوتبال آلمان قرار داشت.

او که ۱۳۵ گل برای بورسیا دورتموند به ثمر رسانده، تا امروز برترین گلزن تاریخ زنبور‌ها به شمار می‌رود. او پس از ۱۹ سال بازی در بوندسلیگا، سرانجام با وردربرمن قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه کرد.

۶) کلودیو پیزارو

باشگاه: وردربرمن - بایرن مونیخ - کلن
تعداد گل: ۱۹۷
تعداد بازی: ۴۹۰
میانگین گلزنی: ۱۵۶

کلودیو پیزارو که مسن‌ترین گلزن تاریخ فوتبال باشگاهی آلمان هم شناخته می‌شود، یکی از وفادار‌ترین بازیکنان به بوندسلیگا است. او که از سال ۱۹۹۹ با پیراهن وردربرمن وارد بوندسلیگا شد، تا سال ۲۰۱۹، ۱۹۷ گل در این رقابت‌ها به ثمر رساند.

۷) اولف کرستن

باشگاه: بایرلورکوزن
تعداد گل: ۱۸۲
تعداد بازی: ۳۵۰
میانگین گلزنی: ۱۵۲

پس از گرد مولر، اولف کرستن تنها بازیکن آلمانی است که تمام گل‌های خود در بوندسلیگا را برای یک تیم به ثمر رسانده است. کرستن که متولد آلمان شرقی است، کارش را از تیم دینامو درسدن آغاز کرد و قبل از اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی، ۲ قهرمانی با این تیم به دست آورد. او سپس راهی بایرلورکوزن شد و یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان این تیم بود، اما شانس چندانی نیاورد و تیمش در ۴ فینال، از جمله فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۱/۲۰۰۲ متحمل شکست شد و به نایب قهرمانی بسنده کرد.

مروری بر برترین گلزنان تاریخ بوندسلیگا؛ از بمب افکن تا ماشین جنگی

۸) اشتفان کونتس
باشگاه: بوخوم - اوردینگن - کایزرسلاترن - آرمنیابیلفلد
تعداد گل: ۱۷۹
تعداد بازی: ۴۴۹
میانگین گلزنی: ۲۱۳

اشتفان کونتس که کارش در بوندسلیگا را با پیراهن بوخوم آغاز کرد، با گلزنی در ۴ دیدار ابتدایی نشان داد که ستاره دیگری در آسمان بوندسلیگا نمایان شده است.

کونتس که اکنون به عنوان سرمربی تیم زیر ۲۱ ساله‌های آلمان فعالیت می‌کند، در فصول ۱۹۸۶ - ۱۹۸۵ و ۱۹۹۴ -۱۹۹۳ آقای گل شد و در این میان با کایزرسلاترن در فصل ۱۹۹۱ - ۱۹۹۰ به قهرمانی بوندسلیگا رسید.

مروری بر برترین گلزنان تاریخ بوندسلیگا؛ از بمب افکن تا ماشین جنگی

۹) دیتر مولر
باشگاه: کیکرز اوفنباخ - کلن - اشتوتگارت - زاربروکن
تعداد گل: ۱۷۷
تعداد بازی: ۳۰۳
میانگین گلزنی: ۱۴۷

فعالیت دیتر مولر در بوندسلیگا در حالی آغاز شد که در فصل ۱۹۷۳ - ۱۹۷۲ در ۲ بازی کوتاه برای اوفنباخ به میدان رفت. در تابستان همین سال به کلن پیوست و نام خانوادگی پدر خوانده خود، یعنی مولر را انتخاب کرد.

مولر در ۶ فصل از ۸ فصل حضورش در کلن حداقل ۱۷ گل زد. فصل ۱۹۷۷-۱۹۷۶ با ۳۴ گل عنوان آقای گلی را به دست آورد و فصل بعد با پیراهن کلن قهرمان شد. دیتر مولر در جریان پیروزی ۷ بر ۲ کلن مقابل وردربرمن ۶ گل زد تا نخستین و تنها بازیکنی باشد که در یک بازی بوندسلیگا ۶ گل به ثمر می‌رساند.

۱۰) کلاوس آلوفس
باشگاه: فورتونا دوسلدورف - کلن - وردربرمن
تعداد گل: ۱۷۷
تعداد بازی: ۴۲۴
میانگین گلزنی: ۱۹۵

در شروع کار با فورتونا دوسلدورف، کلاوس آلوفس در فصل ۱۹۷۸/۱۹۷۹ با به ثمر رساندن ۲۲ گل نوید ظهور یک ستاره دیگر در بوندسلیگا را داد. او تا سال ۱۹۸۲/۱۹۸۳ عنوان برترین گلزن تاریخ باشگاه‌های کلن و فورتونا دوسلدورف را از آن خود کرد و در فصل ۱۹۹۳ - ۱۹۹۲ پس از ۳ سال حضور در وردربرمن کفش هایش را آویخت.

279580