جهانگیری:

بخش خصوصی قیمت ارز را برای ۲ ماه پیش بینی کند

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم ثبات در تصمیم‌گیری‌های حوزه اقتصاد گفت: بخش خصوصی نیز باید بتواند قیمت ارز را برای ۲ ماه پیش بینی کند تا در واردات و صادرات کالا بتواند تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد.
تصویر بخش خصوصی قیمت ارز را برای ۲ ماه پیش بینی کند

به گزارش سایت خبری پرسون، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در شهرستان اسلامشهر اظهار داشت: اگر وزارتخانه‌ای تصمیم لحظه‌ای بر ممنوعیت واردات و یا صادرات کالایی اتخاذ کند، بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند با آن تصمیم‌گیری، اقدامات خود را انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: بخش خصوصی نیز باید بتواند قیمت ارز را برای ۲ ماه پیش بینی کند تا در واردات و صادرات کالا بتواند تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد.

جهانگیری تصریح کرد: زمان وزارت بنده در حوزه صنعت در دولت اصلاحات و ریاست حجت ‌الاسلام ناطق نوری در مجلس شورای اسلامی، چنان دولت و مجلس با هم خوب کار می کردند که از دل نظرات کارشناسان، برنامه‌ای در حوزه اقتصاد ارائه شد که یکی از برنامه های موفق جمهوری اسلامی از نظر برنامه‌نویسی و عملکردی شد.

وی با اشاره به این که در طول برنامه سوم اقتصادی، رشد صنعت در کشور ۲ رقمی شد اظهار داشت: در طول اجرای این برنامه، شاهد رشد اقتصادی ۱۲ تا ۱۴ درصدی صنعت، اشتغال مناسب و تولید خوب بودیم و فعالان اقتصادی، تکلیف خود را در قالب برنامه مشخص انجام می‌دادند.

معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: تا پیش از این برنامه، هر نوع واردات فقط با مهر وزارت صمت امکان پذیر بود و هر وارد کننده برای واردات به عنوان مثال ۱۰۰ دستگاه یخچال و یا ۲۰ دستگاه ماشین لباسشویی باید اجازه وزارت صنعت را می‌گرفت و این کارشناس صمت بود که اختیار داشت که اجازه صادرات و یا واردات کالای را صادر کند.

وی افزود: در برنامه سوم توسعه اقتصادی، این مسائل برچیده شد و اساس کار بر حمایت از تولید با تعرفه استوار شد، بر اساس این برنامه، واردات و صادرات با تعیین تعرفه آزاد شد.

وی گفت: در آن سال، برای واردات خودرو تعرفه ۲۳۰ درصدی تعیین شد و ظرف ۲ تا سه سال، این تعرفه به ۷۰ درصد رسید.

جهانگیری با اشاره به تهاجم اقتصادی دشمنان قسم خورده نظام گفت: دوره جنگ اقتصادی، خیلی از آن سیاست‌ها، به سیاست اداری تغییر کرد و اولویت از توسعه بخش خصوصی به این سمت حرکت کرد که زندگی مردم آسیب نبیند.

وی افزود: دشمن می خواست که زندگی مردم را متلاشی کند و در مقابل ما تلاش داشتیم که اقتصاد از هم نپاشیده و مردم بتوانند زندگی خود را در یک حد معقول اداره کنند با علم به این که می‌دانستیم هر کار کنیم، باز هم فشار اقتصادی ابرقدرت دنیا که به تنهایی ۳۰ درصد از تولید ناخالص جهان را در اختیار دارد و همه کشورهای غرب و شرق نوکر و تسلیم او هستند، فشار خود را چنان زیاد می کند که حتی یک بشکه نفت از ما خریداری کنند.

جهانگیری با اشاره به تغییرات صورت گرفته در آمریکا گفت: دولت قدیمی و فعلی آمریکا با صراحت اعلام کرده‌اند که فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده و این افتخاری برای رهبر معظم انقلاب، مردم و مدیرانی است که در مقابل این هجمه ایستادگی کردند.

وی ادامه داد: البته ما هم در کار خود ضعف‌هایی داشتیم ولی تلاش مسوولان به جایی رسید که امروز می توانیم اظهار کنیم با سرافرازی پیروز میدان هستیم و آمریکا اعتراف کند که در سیاست‌های خود علیه ایران شکست خورده است.

تبعیض بیشتر از فقر مردم را آزار می‌دهد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اتفاقات سال ۹۸ در برخی از مناطق کشور گفت: در بررسی اتفاقات آن سال به این موضوع پی می‌بریم که در شهری که بیشترین سرمایه‌گذاری صنعتی صورت گرفته، بدترین اتفاقات آن سال رخ داده است.

وی تأکید کرد: موضوعی که بیش از فقر مردم را آزار می‌دهد، نابرابری و بی عدالتی است این که چرا با همه فعالیت‌های صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در برخی از شهرها، نوعی نارضایتی در مردم وجود دارد ناشی از این احساس تبعیض، فساد و نابرابری است که مردم را آزار می دهد.

وی افزود: استانی در کشور وجود دارد که از نظر فقر، وضعیت به مراتب بدتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد و باید به آن توجه ویژه داشت ولی در سال ۹۸، هیچ اتفاقی در آن استان رخ نداد.

وی با تأکید بر رفع مشکل مناطق حاشیه‌ای در مناطق مختلف کشور گفت: یکی از مهمترین تصمیمات و اقدامات دولت، اختصاص اعتبارات از محل مالیات بر ارزش افزوده به مناطق روستایی است تا مردم از روستا به حاشیه شهرها مهاجرت نکنند که این به ماندگاری روستائیان و فراهم شدن شرایط مناسب زندگی منجر شده است.

جهانگیری با اشاره به این که بیشترین میزان مهاجرت مربوط به اطراف تهران و مشهد است اظهار داشت: از همه فرمانداران به ویژه فرمانداران استان تهران درخواست می‌شود تا موضوعات اجتماعی را اولویت خود قرار داده و با تدوین یک سند، برای دولت بعدی سند افتخاری را به جای بگذارند تا مشخص شود حاشیه شهرها با چه مشکلاتی روبرو هستند.

وی وضعیت مدارس اطراف تهران را نامناسب اعلام کرد و افزود: برخی از خیران علاقه‌مندند که در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان اقدام به احداث مدرسه کنند ولی باید این افراد را ترغیب کرد تا در کنار دولت که در حد توان خود اقدامات موثری انجام داده، مشکلات حاشیه شهرهای بزرگ را برطرف کنند.

جهانگیری تأکید کرد: دولت هنوز از سنگینی فشاری که طی چند سال اخیر بر منابع کشور وارد شده سخنی به میان نیاورده است.

279495