بهشتی‌پور در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

تحریم‌ها با اصلاحات اقتصادی بی‌اثر می‌شود (بخش دوم)

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران باید با انجام اقدامات اصلاحی در حوزه بانکداری، مالیات و گمرک، تحریم‌ها را بی‌اثر کند. افزایش توان اقتصادی ایران، آمریکا را وادار به تجدیدنظر در سیاست‌های خود می‌کند.
تصویر تحریم‌ها با اصلاحات اقتصادی بی‌اثر می‌شود (بخش دوم)

خبرنگار سیاسی پرسون، گفت‌و‌گویی با حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه در خصوص ضرورت انجام اصلاحات اقتصادی در جهت بی اثر کردن تحریم‌ها داشته که به شرح ذیل است.

بهشتی‌پور بیان کرد: لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا بعید است. حتی ممکن است این کشور، روسیه و یا چین را که با ایران هماهنگ‌اند را نیز به خود نزدیک کند.

وی افزود: ایران باید با انجام اقدامات اصلاحی، تحریم‌ها را بی‌اثر کند. افزایش توان اقتصادی ایران، آمریکا را وادار به تجدیدنظر در سیاست‌های خود می‌کند. مسائلی نظیر افزایش غنی سازی اورانیوم تاثیری در رفع تحریم‌ها ندارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت اصلاحات اقتصادی درکشور ادامه داد: در بخش بانکداری مشکلات زیادی داریم. بانک‌ها به کار بنگاه داری یعنی خرید و فروش مسکن، دلار، سکه، خودرو و طلا می‌پردازند. در حالی که بانک‌ها باید با تولید کننده مشارکت کنند و با پرداخت وام، قدرت تولید را افزایش دهند. بانک ها باید کارهای سایر بانک‌ها در کشورهای دیگر را انجام دهند. در بحث بین المللی بانکداری نیز باید کنوانسیون FATF و CFCرا بپذیریم تا در روابط بین‌الملل بانک‌ها گشایش حاصل شود.

بهشتی‌پور با تاکید بر اصلاح نظام مالیاتی در کشور تصریح کرد: فرار مالیاتی به خصوص در تولید کننده‌های بزرگ که پسوند فرهنگی دارند بسیار بالا است. فرار مالیاتی برخی از نهادها، باعث حذف رقابت و افزایش قیمت کالای تولید کننده مشابه به دلیل پرداخت مالیات می‌شود.

وی با بیان این که یکی دیگر از نهادهایی که در کشور باید اصلاح شود گمرک است گفت: نظام گمرکی و کسانی که صادرات و واردات می‌کنند؛ بعضا غیررسمی هستند و قدرت رقابت را از تولید کننده داخلی می‌گیرند.

این کارشناس بین الملل در پایان تاکید کرد: مجموع این اقدامات باعث افزایش انگیزه تولید کنندگان داخلی و رونق تولید می‌شود. این اصلاحات سبب می‌شود تولید کننده به جای سپرده گذاری در بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید بپردازد.

278876