بهشتی پور در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ایران حق دارد نسبت به آمریکا بدبین باشد (بخش اول)

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ایران حق دارد نسبت به آمریکا بدبین و تمایل به مذاکره نداشته باشد. از طرف دیگر سیاست افزایش غنی‌سازی اورانیوم و یا تعداد سانتریفیوژها نیز برای لغو تحریم‌ها کارساز نیست.
تصویر ایران حق دارد نسبت به آمریکا بدبین باشد (بخش اول)

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی پرسون، در خصوص مواضع روسیه مبنی بر این که فشار حداکثری علیه ایران پاسخگو نیست، گفت: هدف آمریکا از فشار و اعمال تحریم، تغییر رفتار ایران و کشاندن ایران پای مذاکره است. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا، تعهدات برجامی خود را در برجام انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: موضع روسیه صحیح است. تحریم ایران توسط آمریکا نتوانسته اهداف این کشور را تامین کند. البته در تاثیر منفی تحریم‌ها و فشار بر اقتصاد کشور تردیدی نیست. اما آمریکا به هدف مشخص خود نرسیده‌است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکا می‌گوید ایران باید به تعهداتش عمل کند سپس وارد گفت‌و‌گو ‌شویم. مشخص نیست با این راهکار نیز، آمریکا به طور حتم تحریم‌ها را لغو کند. ایالات متحده باید به یک جمع بندی برسد که این نوع برخورد با ایران بی اثر و یا کم اثر شده است. تا زمانی که فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در کشور ما وجود دارد؛ بعید است که آمریکا تحریم‌ها رفع کند.

بهشتی پور با تاکید بر این که یک فضای بدبینی در روابط ایران و آمریکا حاکم است، تصریح کرد: اگر ایران مطمئن بود که آمریکا تعهداتی که کاهش داده را بر می‌گرداند و تحریم‌ها را رفع می‌کند؛ شرایط بهتر بود و دو کشور می‌توانستند همزمان به برجام بازگردند و به تعهدات خود عمل کنند.

وی بیان کرد: آمریکا اعلام کرده که تحریم‌ها را لغو نمی‌کند بلکه به حالت تعلیق درمی‌آورد. ضمن این که رئیس جمهور آمریکا قادر به لغو تحریم‌هایی که کنگره تصویب کرده نیست و صرفا توانایی تعلیق اجرای تحریم‌ها را دارد. هر 90 یا 100 روز رئیس‌جمهور این کشور می‌تواند اجرا نشدن تحریم‌ها را تمدید کند.

این استاد دانشگاه گفت: دولت بایدن به دنبال استفاده از مزایای برجام است و قصد دارد تعهدات خود را به صورت قطره چکانی اجرا کند. در واقع به جای رفع، تحریم‌ها را صرفا تعلیق کند. سپس، علاوه بر برجام در مورد مسائل موشکی و منطقه ای ایران نیز مذاکره صورت گیرد.

بهشتی پور در پایان تاکید کرد: از طرفی ایران حق دارد نسبت به آمریکا بدبین و تمایل به مذاکره نداشته باشد. از طرف دیگر سیاست افزایش غنی سازی اورانیوم و یا تعداد سانتریفیوژها نیز برای لغو تحریم‌ها کارساز نیست.

278874