پرسون آموزش می دهد؛

پولکادات و تحول در بلاک چین

نسل‌های مختلف بلاک چین را شاید بتوان جهش انقلاب در پیشرفت‌های بشر دانست. در نسل اول شما ارزشی را حفظ و منتقل می‌کردید. در نسل دوم تعاملات با دنیای واقعی در قالب‌های مختلفی مثل قراردادهای هوشمند، امور مالی غیرمتمرکز، خدمات، حفظ اطلاعات البته با سرعت بیش‌تر و هزینه کم‌تر به وجود آمد. در نسل سوم نکته اساسی تعامل بین بلاک‌چین‌هاست. نسل سومی‌ها، کاردانو و پولکادات در حال ایجاد فضای جدیدی هستند.
تصویر پولکادات و تحول در بلاک چین

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مقاله از سلسله مقالات آموزش صفر تا صد ارزهای دیجیتال، به تعریف پولکادات و بررسی روند تحول در بلاک چین‌ها پرداخته شده است.

تحول در بلاک چین

نسل‌های مختلف بلاک چین را شاید بتوان جهش انقلاب در پیشرفت‌های بشر دانست. با ظهور نسل اول و بیت کوین، دنیا دچار التهابی شده است که تاکنون هنوز هضم آن برای بسیاری از افراد و کشورها سخت بوده است.

با این‌که نسل اول به ایجاد فضای جدیدی برای انتقال مالی پرداخت اما مشکلاتی داشته که منجر به پیدایش اتریوم شده است. اتریوم و بلاک چین آن، امکانات بیش‌تری داشت ولی برای این‌که نقطه پایان باشد کافی نبود. نسل سومی‌ها، کاردانو و پولکادات در حال ایجاد فضای جدیدی هستند.

در نسل اول شما ارزشی را حفظ و منتقل می‌کردید. در نسل دوم تعاملات با دنیای واقعی در قالب‌های مختلفی مثل قراردادهای هوشمند، امور مالی غیرمتمرکز، خدمات، حفظ اطلاعات البته با سرعت بیش‌تر و هزینه کم‌تر به وجود آمد. در نسل سوم نکته اساسی تعامل بین بلاک‌چین‌هاست.

تمایز پولکادات

سرعت پایین، افزایش کارمزد، نیاز به بروزرسانی (با ایجاد انشعاب- هارد فورک)، وابستگی به اشخاص و عدم قابلیت تبدیل بدون واسطه باعث بروز جهش در این عرصه شد تا این مشکلات را برطرف کند.

در این نسل از بلاک چین شبکه پولکادات با حفظ شفافیت و اصل غیرمتمرکز بودن، مقیاس‌پذیری (انجام موازی تراکنش‌های بیش‌تر) به شدت افزایش یافته است. این مهم باعث ارتباط میان زنجیره‌ای و تعامل شبکه‌ها شده است.

نکته قابل توجه دیگر ارتقا و توسعه شبکه بدون نیاز به هارد فورک است که مانع از چند دستگی و سردرگمی کاربران می‌شود.

بنیان‌گذار و پشتیبان

Gavin Wood بنیان‌گذار پولکادات و مخترع برجسته در حوزه بلاک چین است که زبان سالیدیتی، زبان برنامه‌نویسی اتریوم، الگوریتم اجماع اثبات اقتدار و پروتکل ویسپر (Whisper) را به وجود آورد. اینترنت غیرمتمرکز نیز اولین بار توسط او مطرح شده است.

همچنین او از بنیان‌گذاران اتریوم و نویسنده گرو پیپر (مقاله فنی و برنامه‌نویسی اتریوم) است. او با ویتالیک بوترین بر سر آینده شبکه اتریوم اختلاف داشته و همین موضوع باعث جدایی او از اتریوم و راه‌اندازی پروژه‌‌ای برای رقابت با اتریوم به نام پولکادات شده است.

انواع زنجیره‌ها

ظرفیت هر شبکه عامل اصلی در انجام حجم بالای تراکنش‌هاست. مشکل اصلی در نسل اول و دوم این بود که با حجم بالای تراکنش‌ها، سرعت کم و کارمزد افزایش پیدا می‌کرد اما در شبکه پولکادات با بهره‌گیری از مکانیسم «شاردینگ ناهمگون» این مشکل رفع شده است.

در این روش چند بلاکچین مختلف و مستقل و موازی در شبکه‌ای واحد با هم تعامل ایمن دارند و تراکنش‌ها را پردازش و داده‌ها را مبادله می‌کنند. همچنین هر بخش این شبکه را می‌توانیم به صورت لاتین برنامه‌ریزی کنیم تا پروتکل مخصوص به خود را داشته باشند. در این مدل سرعت بسیار بالاست.

DOT ارز شبکه پولکادات

DOT ارز دیجیتال شبکه پولکادات است. تعداد کل واحدهای پولکادات یک میلیارد واحد است. این ارز در شبکه کاربردهای بسیار مختلفی دارد.

دارندگان DOT در شبکه مانند ماینر هستند، حاکمیت می‌کنند و در همه‌پرسی‌ها برای رفع مشکلات یا ایجاد تغییر کار در شبکه حق رأی دارند.

این شبکه همچنین دارندگان DOT را برای رفتار سازنده و صحیح تشویق می‌کند. به این ترتیب که برای افراد سازنده، پاداش و برای افراد خرابکار، مجازات از دست دادن سهام (ارز دات) را در نظر گرفته است.

پاراچین‌های جدید با در اختیار گذاشتن توکن‌های دات به شبکه اضافه می‌شوند. پاراچین‌های منقضی شده یا غیرقابل استفاده با حذف توکن‌هایی که در اختیارشان قرار دارد، حذف می‌شوند. این نوع فرآیند نوعی اثبات سهام محسوب می‌شود.

گذشته و آینده

گام اول برای اثبات مفهوم این شبکه در ماه می ۲۰۱۸ با هدف توسعه و جذب سرمایه برداشته شد. در سال ۲۰۱۹ نمونه غیررسمی و شبکه پولکادات به نام کوساما برای آزمایش عملکرد فناوری، ایجاد محرک‌های اقتصادی پولکا دات در دنیای واقعی ایجاد شد. شبکه اصلی پولکادات در ماه می ۲۰۲۰ راه اندازی شد و برای بهبود عملکرد و تمرکززدایی از شبکه دائماً در حال ارتقا و توسعه است.

قابلیت ایجاد پروژه‌های مختلف عمومی و خصوصی و حتی سازمانی در شبکه پولکادات وجود دارد. چین لینک پروژه‌ای است که بر بستر پولکادات در حال اجراست.

احتمالاً تا این مرحله به این نتیجه رسیدید که پولکادات حد نهایی بلاک چین است اما هنوز نمی‌توانیم اظهار نظر خیلی دقیق و قطعی داشته باشیم.

این نکته که سرعت رشد فناوری‌های غیرمتمرکز در دنیای امروز بسیار بالاست و سازگاری بیش‌تر با فناوری جدید ملاک برتری پروژه است، بسیار مهم است.

محمد میرزایی/ کارشناس اقتصادی و تحلیلگر حوزه‌ ارزهای دیجیتال

278770