پرسون آموزش می دهد؛

مروری بر کلیدی‌ترین نکات کار با ارزهای دیجیتال

حوزه ارز دیجیتال یکی از امن‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری است اگر به چند نکته جزئی توجه و یک سری اصول اولیه رعایت شود، مسئولیت و مدیریت سرمایه‌گذاری خود را برعهده بگیرید و حواستان به سرمایه‌گذاری‌تان باشد.
تصویر مروری بر کلیدی‌ترین نکات کار با ارزهای دیجیتال

به گزارش سایت خبری پرسون، رسانه پرسون سعی دارد در سلسله مقالاتی، آموزش صفر تا صد ارزهای دیجیتال را در اختیار مخاطبان عزیز قرار دهد.

در این مقاله سعی داریم نکات اولیه و کلیدی کار با ارزهای دیجیتال را ارائه دهیم.

حوزه ارز دیجیتال یکی از امن‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری است اگر به چند نکته جزئی توجه و یک سری اصول اولیه رعایت شود.

در ابتدای سرمایه‌گذاری باید بدانید که ماهیت ارز دیجیتال قابل انتقال است یعنی اگر یک حساب کاربری تشکیل دادید و بخشی از سرمایه خود را به ارز دیجیتال تبدیل کرده و قصد معامله و یا سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشتید باید بدانید که می‌توانید آن ارز دیجیتال را به کیف پول‌های شخصی خودتان انتقال داده و عملاً حفاظت از داراییهای خود را به صورت کامل در دست بگیرید.

نکته‌ای که باید در مرحله اول کار با ارز دیجیتال به آن توجه داشته باشید این است که باید نوعی از کیف پول را برای خود انتخاب کنید. دو نوع کیف پول سرد و گرم وجود دارد.

کیف پول‌های گرم از کیف پول‌های آنلاین و نرم‌افزاری تشکیل می‌شوند و کیف پول‌های سرد، کیف پول‌های سخت افزاری و یا کاغذی هستند. ماهیت کیف پول‌های گرم و سرد یکی است اما برتری کیف پول‌های سرد نسبت به کیف پول‌های گرم این است که با فضای دیجیتال ارتباط ندارند و در واقع یک فضای سخت‌افزاری ذخیره است که هر زمان نیاز داشته باشید می‌توانید آن را به سیستم نقل و انتقال متصل کرده و نقل و انتقال خود را انجام دهید.

اگر کیف پول سخت افزاری و یا سرد را انتخاب کنید آدرس عمومی و آدرس خصوصی کیف پول‌تان در اختیار شما قرار داده می‌شود.

آدرس‌های عمومی معمولاً از کاراکترهای بیش‌تری نسبت به آدرس‌های خصوصی تشکیل شده‌اند. تفاوت دیگر آن‌ها این است که آدرس عمومی کیف پول خود را می‌توانید در اختیار هر کسی که بخواهد برای شما نقل و انتقال انجام دهد، قرار دهید و نیازی به حفاظت ۱۰۰ درصدی از سمت شما ندارد اما آدرس خصوصی یا کلید خصوصی کیف پول‌تان را به هیچ‌وجه نباید در اختیار کسی قرار دهید چرا که با استفاده از آن آدرس می‌تواند دارایی شما را منتقل کند.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر میزان سرمایه‌گذاری شما خیلی بالاست یعنی چند صد میلیون تومان یا چند میلیارد تومان وارد یک حوزه کرده‌اید باید تعداد کیف پول‌هایی که دارای‌تان را در آن ذخیره می‌کنید، بالا ببرید.

ضمن بالا بردن تعداد کیف پول خود سعی ‌کنید آن را از شرکت‌های مختلفی تهیه کنید که ریسک دارایی‌تان را پایین بیاورید و در نهایت کیف پول‌های خود را در جای امن مانند گاو صندوق، باجه امانات بانک یا جایی که امنیت نگهداری آن بالا باشد، نگهداری کنید.

چنانچه در حال سرمایه‌گذاری در اکسچنج‌ها یا صرافی‌های خارج از کشور هستید باید توجه داشته باشید که به هیچ‌وجه نباید آی پی ایران در آنجا رویت شود چرا که به محض انتقال آی پی ایران از محلی که معاملات خود را انجام می‌دهید، حساب شما بلوکه می‌شود و علت آن این است که ایران به دلیل تحریمات سال‌های اخیر به صرافی‌های خارجی دسترسی ندارد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ وجه از vpn استفاده نکنید حتی اگر از نوع vpnهای آی پی ثابت باشد و حتماً از vps (سرور مجازی) استفاده کنید تا ریسک استفاده از صرافی‌های خارجی را کم کنید.

بنابراین ابتدا مطمئن شوید که آی‌پی ایران منتقل نمی‌شود سپس شروع به سرمایه‌گذاری کنید که بابت این موضوع، ریسک سرمایه‌گذاری نداشته باشید.

نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که به هیچ وجه داراییهای خود را در صرافی‌ها یا اکسچنج‌هایی که در آن در حال معامله هستید نگهداری نکنید.

با تمام تفاسیر، حوزه ارز دیجیتال می‌تواند بسیار امن باشد در صورتی‌که شما خودتان مسئولیت و مدیریت سرمایه‌گذاری خود را برعهده بگیرید و حواستان به سرمایه‌گذاری‌تان باشد.

توصیه نهایی این‌که به هیچ‌وجه به سایت‌های سرمایه‌گذاری که به شما وعده دریافت پول و بازپرداخت سود با درصدهای بسیار بالا را می‌دهند، اعتماد نکنید چرا که معمولاً این طرح‌ها در قالب طرح‌های پانزی یا هرمی جذب سرمایه می‌کنند و در نهایت بعد از مدتی از بین خواهد رفت و شما سرمایه خود را از دست خواهید داد.

محمد میرزایی/کارشناس اقتصادی و تحلیلگر حوزه ارزهای دیجیتال

278762