تقوی نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

«بایدن» راهبرد امتیازگیری حداکثری و پرداخت حداقلی را در قبال ایران دنبال می کند

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: جو بایدن راهبرد امتیازگیری حداکثری و پرداخت حداقلی را دنبال می کند و مترصد این است تا با حفظ ساختار تحریم ها بتواند الگوی برجام را در خصوص سایر مولفه های قدرت جمهوری اسلامی تکرار کند.

تصویر «بایدن» راهبرد امتیازگیری حداکثری و پرداخت حداقلی را در قبال ایران دنبال می کند

سایت خبری پرسون ـ علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا در گفت گو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: برجام که بسیاری گمان می کردند رو به احتضار می رود، بار دیگر نشانه هایی از احیا شدنش به چشم می خورد‌‌.

این کارشناس مسایل غرب آسیا تاکید کرد: ماجرا از دوره ترامپ آغاز شد؛ وقتی که او از توافق هسته ای خارج گردید و گمان کرد که می تواند در چند ماه یا با تحریم شدید اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند یا سران تهران از سر ناچاری پرچم سفید را بالا ببرند و تسلیم خواسته های فاقد نامتعارفش شوند‌.

دکتر تقوی نیا افزود: اما ایران به هر شکل ممکن بر جدی ترین چالش دوران خود فائق آمد و بر اعتراضات اجتماعی (موسوم به اعتراضات نان) ایجاد شده ناشی از تحریم های کمرشکن ترامپ نیز غلبه نمود.

وی عنوان داشت: در نتیجه جمهوری اسلامی پس از شکست ترامپ و روی کار آمدن دولت جدید موکرات، خود را در موقعیت یک بازیگر پیروز می بیند که می تواند با استفاده مناسب از ابزارهایی که در اختیار دارد، منویات خود را بر طرف مقابل دیکته کند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در ادامه سخنان خود بیان کرد: با جلوس جو بایدن بر صندلی اتاق بیضی کاخ سفید، اعتقاد بسیاری از صاحب نظران این بود که او بلافاصله به توافق هسته ای با ایران بازخواهد گشت زیرا برجام یکی از دستاوردهای دولت باراک اوباما به شمار می رفت و همواره دموکرات ها از این معاهده دفاع می کردند.

این کارشناس مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: اما مشخص شد جو بایدن نیز راهبرد امتیازگیری حداکثری و پرداخت حداقلی را دنبال می کند و مترصد این است تا با حفظ ساختار تحریم ها بتواند الگوی برجام را در خصوص سایر مولفه های قدرت جمهوری اسلامی تکرار کند.

دکتر تقوی نیا تصریح نمود: اما این بار اوضاع تا حدود زیادی متفاوت است؛ زیرا اجماعی در میان نخبگان و خبرگان سیاسی و دولتی ایران ایجاد گشته که تا زمانی که تحریم ها عملا لغو نگشته اند، ایران نیز تعهدات خود ذیل برجام را انجام نخواهد داد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی قصد دارد غرب را تهدید کند؛ به همین منظور جنبه های مادی تهدید را افزایش می دهد؛ تولید اورانیوم فلزی، حرکت به سمت غنی سازی ۲۰ درصدی، تصویب ساخت راکتور آب سنگین در مجلس شورای اسلامی و پرتاب ماهواره بر ۳ مرحله ای، بخشی از وجه جسمانی تهدیدات ایران است و این کشور به عمد آنان را به معرض می گذارد.

وی افزود: اما صرف تهدید مادی برای تحمیل خواسته بر طرف مقابل کفایت نمی کند و به همین دلیل، خروج از پروتکل الحاقی، احتمال حرکت به سمت سلاح اتمی در صورت تداوم تحریم ها توسط مقام رده بالای امنیتی ایران، امکان افزایش سطح غنی سازی تا میزان ۶۰ درصد از سوی رهبر جمهوری اسلامی و... تنها بخشی از وجه معنوی تهدیدات ایران با هدف القای ادراک مدنظر خود بر اذهان تصمیم سازان و تصمیم گیران ایالات متحده و غرب است.

دکتر تقوی نیا بیان داشت: نکته مهم اینجاست که بدانیم ایران تا حد زیادی پیک فشار تحریم ها را پشت سر گذاشته و به نوعی نسبت به فشارها واکسینه شده است و به همین دلیل سعی ندارد دیگر کوتاه بیاید.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در پایان سخنان خود گفت: از طرفی رئیس جمهور جدید آمریکا در داخل و خارج با چالش های بسیاری مواجه است؛ از عمیق تر شدن گسل های اجتماعی تا مشکلات بهداشتی ناشی از پاندمی کرونا و ایضا ضرباتی که تعطیلی صنعت آمریکا بر نظام سرمایه داری وارد کرده و مشخص نیست تا چه زمانی امتداد یابد.

آیین مهر ـ استان کردستان

278753