پرسون بررسی کرد؛

دلیل افزایش قیمت چشمگیر سکه در سال 99 چه بود؟

اگر تاریخچه بازار طلا در کشور را بررسی کنیم، به سادگی در می یابیم که در چند دهه گذشته، افزایش قیمت طلا پای ثابت همیشگی بوده و سیر صعودی آن جز در مواردی خاص هرگز میل به بازگشت نداشته است. با این حال مردم همچنان به استفاده از زیوالاتی مانند گوشواره طلا ، انگشتر طلا … و خرید سکه علاقه‌مند هستند.
تصویر دلیل افزایش قیمت چشمگیر سکه در سال 99 چه بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، با آن‌که پیشینه افزایش سکه در ایران به پیش از سال 57 مرتبط است، اما با این حال بازار طلا از ابتدای دهه شصت به تلاطم‌های مختلفی گرفتار شد و برخلاف گذشته ی خود که تنها قیمت جهانی طلا بر قیمت آن در ایران تاثیرگذار بود، از آغاز دهه شصت عوامل مختلف داخلی و خارجی بر قیمت طلا در ایران اثر گذاشت و بنا به دلایلی که در ادامه گزارش بررسی خواهیم کرد، سرعت رشد طلا به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند.

پیش از هرچیز بهتر است نگاهی آماری به میانگین نرخ سکه در طول 40 سال گذشته داشته باشیم و پس از آن با بررسی عوامل موثر در بازار سکه، به پیش‌بینی قیمت سکه و بررسی روند قیمتی سکه در سال 99 بپردازیم.

نمودار افزایش قیمت سکه از سال 57 تا 98

عوامل موثر بر قیمت سکه در کشور

بر بازار سکه عواملی مختلفی تاثیر گذار است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد.

  1. عوامل داخلی بازار
  2. عوامل خارج از بازار

عوامل داخلی بازار شامل عرضه و تقاضا است که به خریداران و فروشندگان آن بستگی دارد و عوامل خارجی نیز متاثر از قیمت دلار، متغیرهای کلان اقتصادی و قیمت جهانی طلا است. تمامی این موارد می‌توانند بر بازار سکه تاثیر بگذارند.

با مشاهده روند قیمت طلا در ایران متوجه می‌شوید که این فلز گران‌قیمت در دراز مدت دارای قیمت ثابت نسبت به رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف است. با وجود این ویژگی، طلا توانسته است به عنوان یک فلز گرانبها که برای حفظ دارایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد شناخته شود.

البته باید این نکته مهم را از یاد نبرید که نوسانات بازارهای مالی موازی می‌توانند در قیمت این فلز نوساناتی ایجاد کنند. این نوسانات تنها در کوتاه مدت می‌توانند تاثیر خود را بگذارند و در بلند مدت ارزش طلا ثابت می‌ماند.

قیمت طلای جهانی

همانطور که قبلا گفته ایم نرخ ارز یکی از عوامل خارجی تاثیرگذار بر روی قیمت طلا است. بد نیست با مقایسه برخی آمارها اطلاعات دقیق تری در مورد عوامل تاثیرگذار بر بازار سکه بدست آوریم. نمودارها نشان می‌دهند که مقایسه قیمت سکه بهار آزادی با قیمت یک اونس طلای خارجی در یک روال خاص طی شده است.

در اکثر مواقع همزمان با افزایش قیمت طلای جهانی، قیمت سکه بهار آزادی نیز به شدت رشد پیدا کرده که نشان از تاثیر مستقیم قیمت طلای جهانی بر بازار سکه دارد. به طور کلی قیمت سکه بهار آزادی از قیمت طلای جهانی تا حد زیادی پیروی می‌کند.

محاسبات نشان می‌دهد که سکه بهار آزادی در 81.3 درصد موارد با تغییرات قیمت انس طلای جهانی هم جهت بوده است.

یکی از استثناء‌ها در سال‌های اخیر در سال 1390 به وقوع پیوسته است. در سال 1390 تغییرات سکه بهار آزادی تنها وابسته به تغییرات طلای جهانی نیست؛ زیرا در این سال قیمت طلای جهانی آنچنان تغییری نکرده است. با این حال، قیمت سکه بهار آزادی در این سال افزایش زیادی را نشان می‌دهد.

در نتیجه مشخص است که افزایش سکه بهار آزادی تنها وابسته به قیمت طلای جهانی نیست؛ بلکه عواملی دیگری نیز دخالت دارد. حال باید به عوامل دیگری که به قیمت سکه بهار آزادی تاثیر می‌گذارد بپردازیم.

تاثیر نرخ ارز بر قیمت بازار سکه و طلا

طلا یکی از مهم ترین دارایی‌هایی است که قیمت آن بر اساس متغیرهای جهانی تعیین می‌شود. اگرچه نوسانات داخلی نیز بر قیمت طلا در ایران تاثیر می‌گذارد؛ اما تاثیر متغیرهای خارجی بیشتر است. برای تبدیل قیمت‌های جهانی باید ابتدا آن‌ها را به ریال تبدیل کنیم و برای این کار از ارز استفاده می‌شود.

در نتیجه ارز یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا در ایران است که نمی توان تاثیر گذاری آن را نادیده گرفت. مقایسه قیمت سکه بهار آزادی با قیمت دلار در بازار آزاد ایران نشان می دهد که قیمت سکه بهار آزادی تحت تاثیر نرخ دلار نیز بوده و تاثیر گذاری آن تا حدی زیاد است.

جالب است بدانید که قیمت سکه بهار آزادی 95.4 درصد با قیمت دلار همبستگی دارد. این همبستگی نشان دهنده ی تاثیر گذاری بالای دلار بر قیمت سکه بهار آزادی است.

تاثیر نرخ تورم بر بازار طلای ایران

تورم یکی از موارد مهم و تاثیر گذار بر قیمت بازار طلای ایران است. نرخ تورم برای فعالان اقتصادی و سیاست گذاران امری مهم محسوب می شود. به طور کلی تورم باعث کاهش ارزش پول می‌شود که این بسیار نامطلوب است.

آنچه که واضح است، این است که با افزایش تورم درخواست برای خرید طلا و سکه افزایش می‌یابد؛ در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

تاثیر نرخ رشد اقتصادی بر بازار طلای ایران

یکی دیگر از عوامل مهم و موثر بر بازار طلای ایران نرخ رشد اقتصادی است که به عنوان مهم‌ترین متغیرهای کلان اقتصادی شناخته می‌شود و می‌تواند وضعیت کلی اقتصاد آن کشور را نشان دهد.

برای اینکه بدانید وضعیت اقتصاد یک کشور مطلوب است باید نرخ اقتصادی آن بالا باشد و هرچه این نرخ بالا باشد، نااطمینانی را از وضعیت اقتصادی در آینده کاهش می‌دهد.

در نتیجه مشخص است با افزایش این نرخ درخواست و تقاضا برای سکه بهار آزادی کاهش می‌یابد. این مطلب برعکس نیز می‌شود به این صورت که اگر تقاضا برای خرید سکه بهار آزادی افزایش یابد به این معناست که نرخ رشد اقتصادی کاهش یافته است. به طور کلی می‌توان گفت که بین نرخ رشد اقتصادی و قیمت سکه بهار آزادی رابطه‌ی معکوسی وجود دارد.

روند قیمت سکه در سال 99

بررسی قیمت سکه و طلا، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی نشان می‌دهد که قیمت طلا و سکه در یک سال گذشته بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ درصد افزایش یافته است.

قیمت سکه امامی با ۱۲۸ درصد افزایش از ۵۱ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۱۱۸ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی با ۱۲۰ درصد افزایش از ۵۱ میلیون و ۷۷۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۱۱۴ میلیون و ۰۱۹ هزار ریال ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

قیمت نیم سکه با ۱۴۴ درصد افزایش از ۲۷ میلیون و ۸۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۶۶ میلیون ریال ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

قیمت ربع سکه با ۱۷۰ درصد افزایش از ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

قیمت سکه گرمی با ۱۶۵ درصد افزایش از ۹ میلیون و ۴۴۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۲۵ میلیون ریال در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

278511