پرسپولیس در سالی که گذشت؛

کامبک پسران یحیی در آسیا/ همه لیگ علیه سرخپوشان

پرسپولیس در سال 99 با اتفاقات ویژه ای مواجه بود، اتفاقاتی تلخ و شیرین که باعث شده بود شرایط متفاوتی در این سال برای سرخپوشان پایتخت رقم بخورد.
تصویر کامبک پسران یحیی در آسیا/ همه لیگ علیه سرخپوشان

به گزارش سایت خبری پرسون، درحالی که در آخرین روز از نیمه اسفند 1398 پرسپولیس لیگ برتر فوتبال تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمد، پرسپولیس با ۴۷ امتیاز و فاصله ۱۰ امتیازی فاصله با سپاهان که تیم دوم جدول بود، در صدر جدول رده‌بندی قرار داشت. این یعنی شاگردان یحیی گل محمدی با توجه به بازی‌های باقی‌مانده و مسیر نسبتا ساده شان در ادامه راه شانس مسلم قهرمانی به حساب می‌آمد. در چنین شرایطی پایان لیگ برتر، بدون اعلام قهرمان خواسته اکثر باشگاه‌ها به غیر از پرسپولیس بود. در آن برهه زمانی همه لیگ علیه پرسپولیس و پرسپولیسی ها بودند که نمی خواستند زیر بار لغو لیگ بدون قهرمانی تیم شان بروند. این در حالی بود که این کشمکش ها تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه داشت تا در نهایت در ۳۰ اردیبهشت، حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون و رییس سازمان لیگ در نامه‌ای به تمامی باشگاه‌های فوتبال، پروتکل‌های جدید ستاد مبارزه با کرونا برای آغاز تمرینات و سپس شروع مجدد لیگ را اعلام کرد تا خیال پرسپولیسی ها را از تعلیق لیگ راحت کند.

با ادامه بازی های لیگ نوزدهم با وجود کرونا و تحت پروتکل های ویژه بهداشتی شاگردان یحیی گل محمدی در مرداد ماه 1399 برای چهارمین فصل متوالی جام قهرمانی را بالای سر بردند تا پس از هت تریک با پروفسور، یحیی با تکرار قهرمانی برای پرسپولیس خاطره جالبی را در نیمه تابستان برای پرسپولیس و هوادارانش رقم بزند. این درحالی بود که پرسپولیس چند هفته پس از پوکر در لیگ برتر این شانس را داشت که در جام حذفی هم کاپ دیگری را در سال 99 بالای سر ببرد اما شکست درنیمه نهایی در ضربات پنالتی در برابر استقلال منجر به حذف این تیم و بازماندن سرخ ها از جام دوم در این سال شد.

در حالی که پرسپولیس برای حضور درادامه رقابت های لیگ قهرمانان آسیا که قرار بود به طور متمرکز در قطر انجام شود، آماده می شد، ستاره های پرسپولیس شوکی را به این تیم و هوادارانش وارد کردند. پس از اینکه علی بیرو رفیق نیمه راه پرسپولیسی ها شده بود، علی علیپور و مهدی ترابی هم تغییر مسیردادند و از جمع قرمزها جدا شدند،اتفاقی که برای هواداران و حتی کادرفنی پرسپولیس شوک آور بود!

پرسپولیس بدون چند ستاره، با چند خرید جدید که شاید در آن زمان حکم هندوانه دربسته را برای همه داشتند، راهی قطر شد. این در شرایطی بود که تیم گل محمدی با یک شکست و یک تساوی از دو بازی اول خود در مرحله گروهی در قعرجدول گروه شان بودند و شاید خیلی ها منتظر بازگشت زودهنگام شان به ایران بودند اما کامبک پسران یحیی باعث شد پرسپولیس با اقتدار به مراحل بالاتر برسد و در شرایطی که دیگر نماینده های ایران حذف شده بودند، در فوتبال آسیا برای ایران آبروداری کند!

پرسپولیس در آستانه حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا؛ با شوک ناشی از محرومیت عجیب و غریب عیسی آل کثیر روبرو شد اما شاگردان گل محمدی از این گردنه سخت هم عبور کرد و با وجود کارشکنی های داخلی و خارجی پرسپولیس از سد حریفان بعدی اش هم گذشت و پس از چند روز سخت و پر استرس موفق شد جواز حضور در فینال را به دست آورد.

پس از محرومیت ناعادلانه ای که برای عیسی آل کثیر درنظر گرفته شد، تلاش های زیادی برای بخشش و لغو محرومیت او از سوی مسوولان باشگاه پرسپولیس صورت گرفت اما در حالی که فوتبال ایران در سال های گذشته هیچ گاه نتوانست درلابی گری های آسیایی پوئنی را بگیرد، این موضوع رنگ واقعیت به خود نگرفت و برای کاهش یا لغو محرومیت عیسی آب از آب تکان نخورد!

پس از محرومیت ناعادلانه ای که برای عیسی آل کثیر درنظر گرفته شد، تلاش های زیادی برای بخشش و لغو محرومیت او از سوی مسوولان باشگاه پرسپولیس صورت گرفت اما در حالی که فوتبال ایران در سال های گذشته هیچ گاه نتوانست درلابی گری های آسیایی پوئنی را بگیرد، این موضوع رنگ واقعیت به خود نگرفت و برای کاهش یا لغو محرومیت عیسی آب از آب تکان نخورد!

پرسپولیس در حالی در آستانه بازی های لیگ برتر در دوره بیستم قرار گرفت که جدایی مهره اصلی و تاثیرگذارش در خط دفاعی شوکی بود که شرایط خاصی را برای پرسپولیسی ها ایجاد کرد. جدایی شجاع خلیل زاده در حالی اتفاق افتاد که نقش مدیریت باشگاه در رقم خوردن این موضوع پررنگ بود تا پس از خداحافظی دور از انتظار شجاع از پرسپولیس؛ این باشگاه در چالش های مدیریتی غرق شود. هواداران که رسول پناه و دیگر مدیران باشگاه را در جدایی شجاع و عدم توفیق باشگاه در نقل و انتقالات مقصر می دانستند اتفاقات رخ داده را برنتابیدند تا بدین ترتیب این مدیرعامل پرسپولیس مدتی بعد از این موضوع و انتشار مصاحبه هایی علیه پرسپولیسی ها برکنار شده و مدیریت جدید از آبان ماه در باشگاه پرسپولیس مشغول به کار شوند.

پرسپولیس در حالی 29 آذرماه در مهمترین بازی سال خود را در فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش روی داشت که از هفته ها قبل تمام تمرکزها روی این دیدار بزرگ معطوف شده بود. دیداری که پرسپولیس با امید و انگیزه زیادی برای آن آماده شده بود و پرسپولیسی ها رویای کسب جام آسیایی را در ذهن خود می پروراندند اما روی بد فوتبال در فینال به سوی سرخ پوشان بود. در دیداری که حریف ژاپنی پرسپولیس برتری فنی خاصی نسبت به تیم گل محمدی نداشت، 2 پنالتی عجیب و 2 اشتباه غیر عمدی اما غیر قابل جبران از سوی پرسپولیسی ها باعث شد رویای این تیم و هوادارانش نقش بر آب شده و تیم گل محمدی مغموم از قطر به ایران بازگردد.

پرسپولیس پس از فینال تلخی که پشت سرگذاشت، با دغدغه های ویژه ای به ایران بازگشت، خداحافظی بشار رسن ستاره عراقی پرسپولیس که جزو یکی از اصلی ترین بازیکنان این تیم در چند فصل اخیر محسوب می شد از یک سو و تلخی از دست دادن جام در یک قدمی قهرمانی از سیو دیگر، شرایط سختی را برای پرسپولیس رقم زد، به گونه ای که این تیم در بازی های متوالی که پس از فینال داشت توفیق زیادی نداشت و تساوی های متوالی و کسالت باری برای شاگردان یحیی رقم خورد تا این ذهنیت ایجاد شود که پرسپولیسی ها هنوز نتوانسته اند شوک از دست دادن جام را فراموش کرده و با این اتفاف تلخ کنار بیایند.

نمایش خیره کننده پرسپولیس در دربی و کامبک تماشایی این تیم در برابر استقلال اگر چه با گل دیرهنگامی آبی ها در این بازی نتیجه ای بهتر از تساوی برای سرخ ها نداشت اما از نظر فنی شرایطی را رقم زد که پرسپولیسی ها بتوانند با پیروزی های متوالی در 5-6 هفته علاوه بر گرفتن روحیه نیم فصل اول لیگ بیستم را با صدرنشینی به پایان رسانده و امیدوارتر از قبل چشه به آینده بدوزند.

در ماه های آخر سال 1399، پرسپولیسی ها با 2 شوک متوالی روبرو شدند. ابتلای 2 چهره سرشناس پرسپولیس به کرونا پس از دربی و انتقال مهرداد میناوند و علی انصاریان در شرایطی رخ داد که پرسپولیسی ها منتظر معجزه برای این دو پرسپولیسی بودند اما فوت این دو پیشکسوت پرسپولیس در فاصله کمتر از 10 روز باعث شد پسران یحیی گل محمدی به نشانه عزا و به یاد ستاره های فقیدشان سیاه پوش شوند و با پیراهن های مشکی شان به استقبال بهار 1400 بروند.

278435