در گفت وگوی پرسون با کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح شد(بخش دوم):

ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: صهیونیست ها قصد دارند به جمهوری اسلامی ضربات موثری را وارد کنند لکن اصلا تمایل به ورود به جنگ با آن را ندارند. ایجاد ناامنی دریایی و هدف قرار دادن کشتی های ایرانی نیز در همین راستا تحلیل می شود.

تصویر ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

سایت خبری پرسون ـ علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا در گفت و با پرسون اظهار داشت: در سالها ، ماهها و روزهای گذشته نیز دنیا شاهد جنگی سرد و تنشهایی گرم اما غیرمستقیم بین ایران و اسرائیل بود . به همان میزان که جمهوری اسلامی متحدانش را تقویت می کرد احساس خطر دولت یهود از اقدامات این کشور تقویت می شد تا جایی که علاوه بر حملات مکرر به متحدان جمهوری اسلامی در سوریه ، در سال ۹۸ در چند مورد پایگاه های موشکی حشدالشعبی نیز هدف حملات صهیونیست ها قرار گرفت.

این کارشناس مسایل غرب آسیا تصریح کرد: برای بسیاری از ناظران جای تعجب داشت که چرا عراق باید مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گیرد اما واقعیت این بود که ایران سیاست مسلح سازی مناطق اطراف جغرافیای فلسطین را با شدت و حدت ادامه داده است.

دکتر تقوی نیا افزود: حتی ابوفدک محمداوی که پس از ترور ابومهدی المهندس به عنوان معاون نظامی حشدالشعبی منصوب شد ، بنیانگذار یگان های موشکی این جنبش است که تسلیحات قدرتمندی را در اختیار دارد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا ادامه داد: انصارالله یمن نیز در سال های اخیر به موشک ها و پهپادهایی مجهز گشته که قابلیت رسیدن به فلسطین اشغالی را دارند و این قابلیت ها حتی توسط منابع رسمی آنان نیز تایید شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: علاوه بر موارد بالا ، جنبش حماس به طور مستمر سلاح هایش را با کمک تکنولوژی ایرانی بهبود می بخشد و بر کمیت آن هم می افزاید . از سال ۲۰۰۵ که این گروه مقاومت توانست بر غزه مسلط شود، راهبرد جمهوری اسلامی بر تقویت آن برای گشودن جبهه ای قوی و با انگیزه در جنوب فلسطین بنا گشت و نبردهای ۲۰۰۹ ، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ نیز نشان داد نقشه راه نیروی قدس سپاه کاملا جواب داده و رژیم اسرائیل نمی تواند تهدیدات علیه خود در جغرافیای غزه را کاملا مرتفع کند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا ادامه داد: حماس طی سالهای اخیر موشک های دقیقی دریافت کرده که تا فراتر از تل آویو را نیز می تواند هدف قرار دهد و در نتیجه به همراه جهاد اسلامی تهدیدی استراتژیک برای دولت اسرائیل به شمار می رود .

دکتر تقوی نیا اظهار داشت: سوریه نیز جبهه ای است که ایران روی آن حساب زیادی باز کرده و در حال مسلح سازی آن برای جنگ آینده است . ایران علاوه بر مستقر کردن دهها هزار نفر از شبه نظامیان مورد حمایتش در اطراف مرزهای شمال شرقی فلسطین ، پایگاه های زیرزمینی موشکی قدرتمندی نیز در این کشور ایجاد کرده و راز حملات مکرر اسرائیل به محموله های ارسالی از تهران نیز همین امر است.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: نقطه قوت فعالسازی جبهه سوریه علاوه بر کوهستانی بودن مرزهای این کشور با شمال فلسطین و در نتیجه قابلیت بالای نیروی چریکی در آن ، انگیزه دولت اسد برای بازپس گیری جولان است و حتی قطعنامه های سازمان ملل نیز آن نقطه را متعلق به سوریه می دانند و خواستار عقب نشینی دولت یهود از آن منطقه هستند .

دکتر تقوی نیا گفت: اما اسرائیل نیز حفظ جولان را برای بقای خود بسیار ضروری می داند زیرا علاوه بر استراتژیک بودن ارتفاعات آن به لحاظ نظامی و اشراف بر مناطق پیرامونی ، ۴۰ درصد آب شرب شهروندان یهودی از دریاچه طبریه که جزو مناطق اشغالی ۱۹۶۷ است تامین می شود .

این کارشناس مسایل غرب آسیا اظهار کرد: البته تجاوزات هوایی مستمر جنگنده های اسرائیل، تنها راهبرد تجهیز سوریه را با اختلال مواجه کرده و نتوانسته مانع از استقرار این تسلیحات قدرتمند در آن کشور شود.

این کارشناس مسایل غرب آسیا عنوان داشت: بنابراین با توجه به مسائل فوق ، دولت اسرائیل سیاست های ایران را برای موجودیت خود بسیار خطرناک دانسته و درصدد مقابله با آن بر آمده ؛ زیرا دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و بقا و حیات بالاترین هدف راهبردی یک دولت است.

دکتر تقوی نیا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: فلذا دولت اسرائیل علاوه بر اتحاد با کشورهایی که انگیزه مقابله با تهران را دارند، درصدد است با طور موثر با جمهوری اسلامی ایجاد درگیری کند اما منهای جنگ.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر به نظر می رسد صهیونیست ها قصد دارند به جمهوری اسلامی ضربات موثری را وارد کنند لکن اصلا تمایل به ورود به جنگ با آن را ندارند. ایجاد ناامنی دریایی و هدف قرار دادن کشتی های ایرانی نیز در همین راستا تحلیل می شود.

غلامرضا آیین مهر ـ استان کردستان

278220

مطالب مرتبط