در نامه‌ای به سازمان ملل متحد؛

رد اتهام دخالت در حملات عراق توسط ایران

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با رد هرگونه دخالت ایران در حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، حمله هوایی آمریکا به نیرو‌های عراقی را نقض حقوق بین‌الملل دانست.

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید تخت روانچی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، به ادعای نمایندگی آمریکا که حمله به پایگاه‌های این کشور در عراق را به نیرو‌های مورد حمایت ایران منصوب کرده بود، این پاسخ را مطرح کرد.

وی افزود: نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد تلاش کرده است، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از به اصطلاح "گروه‌های شبه نظامی غیر دولتی" در عراق متهم کند، که به این وسیله همچون گذشته، قاطعانه رد می‌شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در هیچ حمله مسلحانه توسط هر نهاد یا فردی علیه ایالات متحده در عراق دخالت نداشته است. به این ترتیب، هرگونه ادعا مبنی بر مشارکت صریح یا ضمنی ایران در حمله به نیرو‌های آمریکایی در عراق را رد می‌کنیم. چنین انتسابی کاملاً بی پایه و اساس، فاقد اعتبار قانونی و باطل است.

تخت‌روانچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران حمله نظامی غیرقانونی نیرو‌های ایالات متحده علیه نیرو‌های عراقی در مرز سوریه و عراق در ۲۵ فوریه ۲۰۲۱ را محکوم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: چنین اقدامات خطرناک که به طور کاملا اشتباه بر اساس تفسیر خودخوانده ماده ۵۱ منشور سازمان ملل توجیه می‌شود، نقض حاکمیت کشور‌های منطقه و نماد آشکاری از نقض فاحش حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: این مساله، اوضاع متشنج در منطقه را تشدید می‌کند و در عمل، فقط در خدمت منافع سوء گروه‌های تروریستی دراین کشور‌هاست که باید متوقف شود.

روانچی خواستار ثبت این نامه به عنوان سند شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

257941