مدیریت تعارفی!

سایت خبری پرسون- ما ایرانی ها با واژه تعارف غریبه نیستیم و شاید اشتباه نباشد اگر بخواهیم بگوییم یکی از مشخصه های ما ایرانی ها تعارف کردن در هر مسئله ای است، البته همیشه تعارف کردن بد نیست و نشانه ادب و اصالت هم میتواند باشد. نقل است، البته به طنز، ایرانی ها از درب میترسند. یعنی وقتی به یک درب میرسند انقدر تعارف میکنند که چه کسی اول وارد و یا خارج شود انسان احساس میکند ایرانی ها از آن میترسند. اما در مجموع این خصلتی پسندیده و نشانه ادب و حیا ما ایرانی ها است.

اخیرا و متاسفانه این خصلت پوششی شده برای کم کاری ها و ناتوانی ها در برخی مدیران و تاسف آورتر این است که تبدیل به بهانه ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و به اصطلاح بستن دهان منتقدان شده است.

این روزها که کشور ما نیز مانند سایر نقاط جهان در حال جنگیدن با پاندمی کرونا است و انصافا باید برای این ایثار به مسئولین وزارت بهداشت و کادر درمان کشور تبریک و خسته نباشید گفت، ناگاه و در کمال تعجب میبینیم که وزیر بهداشت و وزارتخانه مطبوع اش که جلو دار مبارزه با کرونا هستند در تلویزیون ظاهر میشوند و شروع به قسم دادن مردم میکنند که شما را به مقدسات قسم سفر نروید و یا فلان اجتماعات را برگزار نکنید و پای را نیز با گفتن این جملات که من فقط مرده شور هستم و کسی به صحبت های من گوش نمیدهد فراتر میگذارد. من نیز مانند سایر شنوندگان این کلمات نقض شگفت زده شدم، قطعا به اختیارات ایشان واقف هستم اما به این مسئله که دکتر نمکی در ستاد ملی کرونا جز کسانی هستند که نظرات ایشان بسیار مهم و فصل الخطاب است هم علم دارم و به همین دلیل نمیتوانم بپذیرم که یک شخصیت علمی با چنین اختیاراتی چنین سخنانی را که ممکن است تعبیر به شوآف شود در تریبون های رسمی به زبان بیاورد.

جناب نمکی مطمعنم این سخنان که بیشتر به طنز میماند را کسی از شما نمیپذیرد و ترحم کسی را نیز نسبت به شما برانگیخته نخواهد کرد. چطور ممکن است که تمام آژانس های مسافرتی و دفاتر هواپیمایی اقدام به فروش بلیط کنند و هیچکسی هم مانع آنها نشود و آنگاه شما از مردم انتظار داشته باشید که در خانه بنشینند؟ کجای دنیا اینگونه قرنطینه را جدی گرفته و مردم به آن تمکین کرده اند؟ کدام یک از اصناف و مراکز گردشگری را تعطیل کرده اید که اکنون از مردم انتظار دارید که حرفای شما و به اصطلاح قرنطینه را بپذیرند؟ کدام شهر و کدام ورودی و خروجی را به طور جدی بسته اید؟ شاید ژست دموکراتیک به خود بگیرید و بگویید مردم آگاه هستند و ما نمیخواهیم چیزی را به آنها به زور تحمیل کنیم، بله من نیز به آگاهی مردم واقف هستم چراکه خود نیز جزیی از این مردم هستم و قطعا این سوالات نیز میتواند سوال بخش بزرگی از مردم باشد و به دلیل همین آگاهی است که میگویم ممکن است شما واقعا در مواردی که ذکر شد تصمیم گیرنده نهایی نباشید اما قطعا جای بیان این صحبت ها در تریبون های رسمی نیست این موارد و این قسم دادن ها را ببرید در ستاد ملی کرونا شاید آنجا موثر واقع شد.

به امید روزی که کرونا را با مدیریت قاطع و نه با تعارف شکست بدهیم و با سپاس و خسته نباشید به کادر درمان و همه کسانی که در این راه از خودگذشتگی میکنند.

نگارنده: احسان بختیار

257802