مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با پرسون:

ضعف سیستم توزیع در بازار عامل گرانی‌های اخیر است

زمانی که کالا موجود است ولی گران است یا در عرضه کمبود وجود دارد نشان‌دهنده اشکال در سیستم توزیع در بازار می‌باشد که اگر مشکل این سیستم را برطرف کنند، مردم می‌توانند کالای شب عید خصوصاً میوه را به قیمت متعارف و مناسبی دریافت کنند.

محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص گرانی اجناس شب عید اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور ما در بحث میوه فاصله زیاد و نامتعارف بین مزرعه تا سفره مردم است.

اسفنانی ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا شرکت‌های تعاونی چند منظوره تشکیل داده‌اند به نحوی که باغدار یا کشاورز بتواند محصول خود را در سریع‌ترین زمان و به راحت‌ترین وجه ممکن به بازار مصرف برساند و آن را به قیمتی متعادل به مردم عرضه کند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که با توجه به شرایط اقلیمی کشور ممکن است اجرایی شدن این کار در تمام کشور با مشکلاتی مواجه باشد. به عنوان مثال عرضه مستقیم برای باغداری که در جنوب یا شمال کشور زندگی می‌کند در تهران یا در قسمت‌های دیگر سخت است اما غیرممکن نیست و این اشکال اصلی در این قضیه است.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه بیان کرد: نهادهایی که مرتبط با این موضوع هستند می‌توانند این مشکل را تسهیل کنند یعنی اگر بتوانند محصولات باغی را به نحوی مدیریت کنند که از زمان برداشت، انبار و ذخیره‌سازی آن در سردخانه‌ها مدیریت شود و میزان محصول، نوع آن و محل انبار آن در سامانه جامع انبارها ثبت شود برای مجموعه‌هایی که ناظر هستند، قابل رصد است.

محمدعلی اسفنانی در پایان گفت: مسئولین محترم جهاد کشاورزی اعلام کردند که نه تنها کمبودی در بحث تأمین میوه شب عید مردم نداریم بلکه مازاد هم می‌توانیم داشته باشیم. بنابراین زمانی که کالا موجود است ولی گران است یا در عرضه کمبود وجود دارد نشان‌دهنده اشکال در سیستم توزیع در بازار می‌باشد که اگر مشکل این سیستم را برطرف کنند، مردم می‌توانند کالای شب عید خصوصاً میوه را به قیمت متعارف و مناسبی دریافت کنند.

257717

مطالب مرتبط