به گزارش سایت خبری پرسون، «محمد اسلامی» در حاشیه همایش سالانه مدیران سازمان بنادر در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در حالی که حمل و نقل تجاری در بنادر جهان در سال ۲۰۲۰، بر اثر کرونا حدود ۹.۵ درصد کاهش عملکرد داشته است، کاهش ۱۹ درصدی عملیات در بنادر ایران، علاوه بر تاثیرات کرونا، تحت تاثیر تحریمهای ظالمانه بوده که امر طبیعی و مثبت قلمداد میشود.
وی با بیان اینکه جریان سرمایهگذاری در بنادر شمال و جنوب کشور فعال است، افزود: طی ۱۴ سال گذشته، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایهگذاری شده است که عمده آن از سال ۹۵ اتفاق افتاده است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروزه سرمایهگذاران بخش خصوصی، جریان تجارت و اقتصاد در بنادر را درک کرده و شاهد توسعه صادرات ناشی از مشارکت فعال سرمایهگذاران در زیرساخت و روبناهای بندری هستیم.
وی از اضافه شدن به اراضی پسکرانهای بندری و ساخت بنادر جدید در سواحل مکران به عنوان برنامههای توسعهای در دست اجرا خبر داد و گفت: هدفگذاری کردیم تا ظرفیت بنادر را از ۲۸۵ میلیون تن در سال، طی یک برنامه ۵ ساله و شتابان، به ۵۰۰ میلیون تن در سال ارتقا بدهیم.
وزیر راه و شهرسازی، توسعه سهم ریلی در بنادر را از دیگر رویکردهای توسعهای در حوزه تجارت دریایی عنوان کرد و گفت: مطابق با برنامه ششم توسعه، به سهم ریلی در بنادر نیز افزوده می شود تا همزمان با احداث سیلوهای مکانیزه غلات در بنادر، کالاهای اساسی از این پس، بدون دخالت انسانی، به صورت سیستمی، توسط مکندهها از کشتی به سیلوها و از سیلوها به کامیون و در ادامه به دست مصرف کننده برسد.
وی این رویکرد سیستمی شدن جابهجایی غلات در بنادر را یک گام مهم در جهت سلامت و امنیت غدایی مردم شریف ایران دانست.
وزیر راه و شهرسازی ساماندهی حمل و نقل جادهای در بنادر را یکی دیگر از رویکردهای توسعهای در حمل و نقل دریایی برشمرد و تاکید کرد: پیش از این کامیونها برای گرفتن نوبت بار و کالا، حدود دو هفته در بنادر میماندند که همراه با مسائل بسیاری بود اما هم اکنون این فرایند در بنادر، سیستمی شده و کامیونها با دریافت یک پیامک کلیه مراحل دریافت نوبت و بارگیری کالا و خروج از بندر را طی کمتر از ۲۴ ساعت انجام می دهند.