پرونده ویژه پرسون؛ بردگی نوین، قاچاق زنان / بخش سوم

قاچاق زنان در فقدان بایدها و نبایدها

دکتر توکلی گفت: در سال‌های اخیر محدویت‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، موسیقی و ورزش زنان به وجود آمد. همین عامل باعث شد حتی کشورهای عقب‌مانده نیز جاذبه و یا سرابی برای فعالیت و زندگی بهتر باشند.
تصویر قاچاق زنان در فقدان بایدها و نبایدها

خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون، گفت‌و‌گویی با دکتر نیره توکلی، جامعه شناس در رابطه با علت رواج پدیده قاچاق زنان داشته که به شرح ذیل است.

توکلی با بیان این که مهاجرت و قاچاق ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، گفت: باید برای نیروی انسانی کشور که سرمایه‌های فرهنگی هستند، فکری کرد. در سال‌های اخیر بسیاری از این سرمایه‌ها را از دست‌داده‌ایم. باید عواملی که مهاجرت و قاچاق را جذاب می‌کند را شناخت.

وی ادامه داد: کسی که طعمه قاچاق می‌شود در ابتدا به نیت قاچاق و خروج غیرقانونی اقدام نمی‌کند. این افراد برای زندگی بهتر، آگاهانه و یا ناآگاه با وعده شغل، ازدواج و سایر مسائل فریفته می شوند و در نهایت کشور سرمایه‌های انسانی‌ را از دست می‌دهد.

این جامعه شناس افزود: در سال‌های اخیر محدویت‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، موسیقی و ورزش زنان به وجود آمد. همین عامل باعث شد حتی کشو‌رهای عقب مانده نیز جاذبه و یا سرابی برای فعالیت و زندگی بهتر باشند. علت اصلی را باید در این سوال جست‌و‌جو کرد که چرا این سرمایه‌ها را از دست می‌دهیم؟ چرا زنان با وعده زندگی بهتر، شغل و یا فعالیت سیاسی طعمه قاچاق می‌شوند؟ تمام عرصه‌های فرهنگی که در اغلب موارد هزینه چندانی از جهت زیرساخت‌ها ندارند باید توسط مسولان حمایت شوند تا مردم به ویژه زنان به راحتی طعمه این جریان‌ها نشوند.

در برخی مواقع ازدواج کودکان و دختران در اصل معاملاتی برای خرید و فروش مواد مخدر و کارهای غیرقانونی است.

توکلی در پاسخ به این پرسش که چرا نهاد قضایی با جدیت به مبارزه با قاچاق زنان نمی‌پردازد؟ گفت: کشور درگیر دعواهای بسیار مهم است که به لحاظ مقیاس مالی و مزایا در الویت هستند. در وضعیتی که برخی از پرونده‌های داخلی پیگیری نمی‌شود؛ نباید انتظار صرف هزینه برای دعواهای خارجی داشت. ضمن این که سرزنش قربانی، بدون توجه به زمینه های شکل گیری این پدیده، حرف اول را می‌زند.

وی با تاکید بر این که قاچاق زنان در جوامع روستایی نیز وجود دارد، بیان کرد: در این جوامع نوع این پدیده متفاوت است. در برخی مواقع ازدواج کودکان و دختران در اصل معاملاتی برای خرید و فروش مواد مخدر و کارهای غیرقانونی است.

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که هدف اصلی از قاچاق زنان چیست؟ گفت: هدف بهره‌گیری اقتصادی و جنسی است. مثلا استفاده از زنان اروپای شرقی به عنوان کاربر جنسی نیست. بلکه استفاده نمایشی در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها است. در واقع نمایش بدن بخشی از فروش یک کالا می‌شود.

توکلی تصریح کرد: پدیده قاچاق زنان برای کشور‌های جهان سوم که درگیر تنگنای مالی هستند و کشورهایی که زیربنای اقتصادی و تامین شغلی ندارند وجود دارد. طعمه در این کشورها بیشتر است. برای مثال در هند که خدمات جنسی آزاد است، قاچاق زنان نیز به راحتی انجام می‌شود.

وی دررابطه با راهکارهای کاهش آمار قاچاق زنان گفت: هیچ کس تمایل ندارد کارهای غیرقانونی کند و یا از او بهره گیری جنسی کنند. کمبودهای شغلی، اقتصادی، تحصیلی، فرهنگی و ورزشی در کشور است که کشورهای دیگر را جذاب می‌کند.

این جامعه شناس در پایان تاکید کرد: وعده های فریبنده که شامل فعالیت، زندگی و خوشبختی در خارج از کشوراست دررسانه های خارجی تبلیغ می‌شود. برای تبلیغ یک برنامه فرهنگی در ایران با مشکلات زیادی مواجه هستیم در حالی که تبلیغ کالاهای صنعتی به راحتی انجام می شود و این یک ایراد اساسی است.

257464

مطالب مرتبط