کارشناس مسائل منطقه:

پایان جنگ یمن، عملیاتی کردن طرح ایران است

کارشناس مسائل خاورمیانه بهترین راه حل پایان جنگ یمن را طرحی دانست که ایران از ابتدای وقوع این بحران مطرح کرده است. طرحی که به موجب آن آتش بس مبنا قرار می گیرد و پس از آن ارسال کمک‌های انساندوستانه سریع آغاز می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، «جعفر قنادباشی» درباره آخرین تحولات یمن و چشم انداز صلح در این کشور گفت: همه چیز اکنون در یمن تحت تاثیر درگیری‌ها و تحولات مارب است. مارب ماه‌ها است که تحت محاصره ارتش و مقاومت مردمی یمن قرار گرفته و هر اندازه حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود، احتمال شکست نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و عبدالربه منصور هادی هم بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگ‌های هوایی ارتش عربستان سعودی نیز تحت تاثیر تحولات مارب قرار گرفته است، اظهار داشت: ائتلاف سعودی برای تجات حامیان خود و نیروهای وابسته به منصور هادی متمرکز بر حملات هوایی شده و شهرهای مختلف یمن را به شدت مورد هدف حملاتش قرار داده است تا از این طریق، از انگیزه یمنی‌ها بکاهد و انصارالله و ارتش یمن را از پیشروی بیشتر بازدارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه انصارالله یمن حملات جنگنده‌های سعودی را با استفاده از توان موشکی و پهپادی پاسخ داده است، تصریح کرد: حملاتی که انصارالله طی روزهای گذشته داشته، هم از نظر حجم آتش، هم از نظر ابعاد و هم از نظر وسعت جغرافیایی بی‌سابقه بوده است.

گرفتن مارب به معنای پایان راه مداخله عربستان در یمن است

قنادباشی ادامه داد: حجم و جغرافیای حملات انصارالله موجب وحشت بی‌سابقه دولت عربستان سعودی شده است بنابراین صحنه میدانی عربستان و یمن، صحنه جنگ‌های همه جانبه نامتقارن است.

وی درباره اهمیت مارب از جهات مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی اظهار کرد: معبر اصلی حضور و ورود نیروهای وابسته به منصور هادی و ارتش عربستان به صنعا، مارب است و از طرفی، این استان، محل اصلی تجمع نیروهای وابسته به منصور هادی است. مرکز اصلی نفت و گاز یمن، مارب است و از طرفی، این استان سدهای بزرگ آبی در کشور کم‌ آب یمن دارد.

این کارشناس مسائل یمن با بیان اینکه فتح مارب موجب افزایش قدرت انصارالله می‌شود، ابراز داشت: گرفتن مارب به معنای پایان راه مداخله عربستان و نشانه آشکار شکست سعودی در یمن و قدرتمندی جنبش انصارالله است.

آمریکا نمی‌خواهد شریک شکست عربستان در یمن باشد

به گفته قنادباشی، هر کسی که در این جنگ سرنوشت‌ساز پیروز شود، سمبل پیروزی را در اختیار می‌گیرد و همین مسئله موجب شده ریاض نخواهد این سمبل در اختیار مردم یمن و انصارالله قرار گیرد.

وی درباره تاثیر پایان حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در حمله به یمن هم بیان کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند که عربستان در جنگ یمن شکست خورده و در این باتلاق فرو رفته است. بنابراین واشنگتن نمی‌خواهد شریک شکست ریاض در جنگ یمن باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه قطع حمایت از عربستان در جنگ یمن به معنای پایان بخشیدن به حمایت‌های واشنگتن از ریاض نیست، یادآور شد: آمریکایی‌ها وقتی دیدند عربستان در حال فرورفتن در باتلاق یمن است، با طرح لفظی پایان حمایت و برافراشتن پرچم صلح، می‌خواهند عربستان را نجات داده و مانع از فتح مارب از سوی انصارالله شوند.

به گفته قنادباشی، وقتی آمریکا از عدم حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن سخن گفت، شگردش آن بود که انصارالله را وادار و مجبور به زمین گذاشتن سلاح‌هایش بکند اما نیروهای مقاومت یمن فریب این حیله و مکر آمریکا را نخوردند.

وی افزود: آمریکا مدعی است که حمایت‌هایش را از ائتلاف سعودی پایان داده اما ترامپ بیشترین فروش سلاح را در تاریخ به عربستان سعودی داشته و انبارهای مهمات این کشور از آخرین تسلیحات و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها اشباع شده است و دیگر سلاحی باقی نمانده که آمریکا به عربستان نداده باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره رایزنی‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ یمن عنوان کرد: بهترین طرح برای پایان جنگ یمن، همان طرحی است که ایران از ابتدای وقوع این بحران آن را مطرح کرد مبنی بر اینکه آتش بس باید مبنا باشد و پس از آن باید کمک‌های انساندوستانه را سریع آغاز کرد.

نگرانی آمریکا در یمن به دوران پس از جنگ معطوف است

قنادباشی با بیان اینکه در مقابل طرح ایران، آمریکا تلاش می‌کند یک حزب‌الله دیگر در یمن پس از جنگ ظهور نکند، گفت: در واقع تلاش‌های آمریکا به این خاطر است که یمن پس از جنگ به محل حضور نیروهای مقاومت تبدیل نشود و یمن جزو حلقه‌های محور مقاومت نباشد. آنها می‌خواهند جنگ یمن به نحوی پایان یابد که به معنای پیروزی انصارالله نباشد.

وی با بیان اینکه نگرانی آمریکا به دوران پس از جنگ معطوف است، اظهار داشت: آمریکا پایان هدایت شده جنگ یمن را مدنظر دارد و می‌خواهد همه‌ چیز تحت کنترل آنها باشد در حالی که این چیزی نیست که مردم یمن بپذیرند.

منبع : ایرنا

257377