گلایه معاون وزیر کشور در قزوین؛

سال ۹۸ سازمان برنامه و بودجه، ردیف بودجه مجزا برای ما ایجاد نکرد!

معاون وزیر کشور در قزوین عنوان کرد: در حالیکه مطابق قانون، مدیریت بحران کشور و سازمان برنامه و بودجه وظیفه دارد با اختصاص ردیف بودجه‌ای، اعتبارات لازم برای مقابله با بلایای طبیعی را تامین کند، اما نه سال قبل و نه سالجاری این بودجه تامین نشده است و من باید بیایم و در استان قزوین پاسخگوی مطالبات مدیران باشم.

به گزارش سایت خبری پرسون از قزوین، اسماعیل نجار معاون وزیر کشور بیان کرد: سال ۹۸ که سریع اقدام کردیم و ۵۰۸۴ میلیارد تومان اعتبار مدیریت بحران را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم که این سازمان در آخر برای ما ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار آنهم در ردیف متفرقه اختصاص داد و حتی یک ردیف بودجه مجزا هم برای ما ایجاد نکرده است. با این حال الآن من باید بیایم و در استان قزوین پاسخگوی مطالبات همه مدیران باشم که شدنی نیست.

نجار ادامه داد؛ سال ۱۳۹۹ هم ۷۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به جهت اجرای ماده ۱۶ مدیریت بحران کشور معین کردیم که باز هم سازمان برنامه و بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان در ردیف متفرقه به این موضوع اختصاص داد. ضمن اینکه ۱۰۰ بار برای کمیسیون شوراهای مجلس و سایر دستگاه‌های نظارتی نوشتیم که به ما پول بدهید، اما فقط زبانمان در مقابل دستگاه‌های نظارتی دراز است و کسی به این درخواست‌ها توجهی نمی‌کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: به همین جهت در زلزله سی‌سخت برای بازسازی هر خانه مسکونی شهری ۱۸۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد ۵ درصد در نظر گرفتیم که این تسهیلات برای بازسازی خانه‌های روستایی ۱۶۵ میلیون تومان است.

اسماعیل نجار بیان کرد: غیر از این تسهیلات ۸ تن سیمان مجانی، خدمات فنی ۱۵ میلیون تومانی رایگان، پروانه ۶ میلیون تومانی رایگان و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات سکونت دایم (رهن خانه) و ۳ برابر نیاز هر خانوار، چادر در نظر گرفته ایم که جمع این تسهیلات برای خانوار شهری در سی‌سخت ۳۰۰ میلیون تومان و برای خانوار روستایی ۲۸۰ میلیون تومان است.

نجار ادامه داد: در مورد اعطای تسهیلات اسکان هم شخص می‌تواند در یکی از اتاق‌های خانه اقوامش که سالم است، سکونت کند و ۲۰ میلیون تسهیلات دریافت کند. در عین حال در سی‌سخت حتی یک خانه آوار نشده و وسایل زندگی آن از بین نرفته است. ضمن اینکه بازسازی خانه‌های مردم سی‌سخت حدود ۵ تا ۶ ماه به طول می انجامد.

معاون وزیر کشور توضیح داد؛ بیمه منازل مسکونی کشور از سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد و برای تامین اعتبار اجرای این بیمه مذاکره شده است و در نخستین گام سازمان مدیریت بحران بر مبنای همین قانون ۵۰ میلیارد تومان اعتبار فوری به اجرای این قانون تخصیص داد.

اسماعیل نجار شرح داد: بر اساس این قانون واحد مسکونی همه کسانی که دارای فیش برق هستند، به صورت خودکار بیمه حادثه می‌شوند که البته میزان پرداختی سهم بیمه در سال اول بسیار کم است که برای گران‌قیمت‌ترین خانه‌ها ۱۰ درصد بوده و به صورت پلّکانی به صفر می‌رسد.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: از سال آینده خسارت وارد شده به واحدهای مسکونی مردم دیگر از طریق بیمه خسارت باید پرداخت شود و این بیمه شامل همه ملت از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم می‌شود.

حسین رستمی- استان قزوین

247281