ضرورت تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی- تجاری ایران و ازبکستان

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با فرقت صدیق اف، معاون وزیر امورخارجه ازبکستان با تاکید بر افزایش حجم مبادلات تجاری دوجانبه با توجه به توانمندی‌های مختلف دو کشور به یک میلیارد دلار در سال، از برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین در بهار 1400 خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این نشست با اشاره به همکاری‌های منطقه آزاد چابهار با مناطق آزاد ازبکستان در زمینه‌های مختلف لجستیکی، انرژی و صنعتی بر تقویت مسیرهای جایگزین دسترسی به بازار ازبکستان تاکید کرد.

وی تقویت همکاری‌های نمایشگاهی میان دو کشور را با اهمیت توصیف کرد و ضمن اعلام آمادگی ایران جهت مشارکت در نمایشگاه‌های ساختمان، پلاستیک و... ازبکستان در سال آتی، از پیشنهاد طرف ازبک جهت برگزاری نمایشگاه محصولات ازبکی در تهران استقبال کرد.

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این نشست با تاکید بر تقویت اجلاس مشترک گفت: در حال حاضر حدود 290 شرکت با سرمایه‌گذاری ایرانیان در ازبکستان فعالیت میکنند.

در ادامه طرفین ضمن اشاره به اینکه مناسبات سیاسی تهران و تاشکند در سطح خوبی قرار دارد، تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی- تجاری دو کشور، توسعه همکاری‌ در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، صادرات مجدد و برگزاری نشست‌های تجاری از سوی بخش خصوصی را ضروری خواندند.

خاطرنشان می سازد، فراهم کردن بسترهایی همچون برگزاری کمیسیون مشترک و نهایی کردن اسناد اقتصادی- فرهنگی چون اسناد تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری، تبادل اطلاعات الکترونیک اجلاس ، تجارت ترجیحی، همکاری‌ در حوزه فناوری- فرهنگی و نقشه راه همکاری‌های گردشگری دو کشور و دیگر اسناد مهم به منظور تقویت روابط اقتصادی و تجاری از دیگر تفاهمات دو طرف در این نشست بود.

گفتنی است، حجم مبادلات ایران با ازبکستان، به عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری ایران در حوزه کشورهای مشترک‌المنافع و منطقه آسیای مرکزی، در یازده ماهه 99 حدود 210 میلیون دلار برآورد شده که امید است در سال آتی و با رفع محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا این میزان تجارت دوجانبه افزایش یابد.

247088

مطالب مرتبط