بهادرانی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

متعادل سازی نرخ دلار با آزادسازی ارزهای بلوکه شده

یک کارشناس اقتصادی با تاکید برهزینه صحیح منابع مالی بلوکه شده گفت: تامین کسری بودجه، متعادل سازی قیمت ارز و کالا از آثار مثبت آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران است.

به گزارش پرسون، یکی از پیامدهای تحریم ایران از سوی آمریکا مسدود سازی منابع ارزی ایران در برخی کشورها بود. بحث آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران مدتی است در حال پیگیری و رایزنی است. از جمله اقدامات برجسته ایران در این زمینه گفت‌و‌گو همتی، رئیس بانک مرکزی با سفیر کره جنوبی در ایران بود. نتیجه این مذاکرات آزادسازی بخشی از منابع مالی ایران بود.

در تازه ترین خبرها دو روز قبل حمید حسینی، عضو هیت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق از آزاد سازی سه میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی، عمان و عراق خبرداد. به گفته حسینی این موضوع با موافقت آمریکا رخ داده است.

در رابطه با چگونگی و میزان تاثیرگذاری آزادسازی بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران، خبرنگار اقتصادی پرسون، گفت و گویی با ابراهیم بهادرانی، کارشناس اقتصادی داشته که به شرح ذیل است.
ابراهیم بهادرانی بیان کرد: آزادسازی دلارهای ایران از سوی منابع خارجی، باعث افزایش عرضه دلار از سوی بانک مرکزی می‌شود.

وی افزود: افزایش عرضه دلار، بازار ارز را متعادل می‌کند زیرا عرضه بیشتر، تقاضا را افزایش داده و کمبوده ها را جبران می‌کند و روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به پایان سال و کمبود فروش نفت، دولت می تواند از این منبع مالی برای جبران کسری ناشی از کاهش درآمدهای نفتی بهره گیرد و بودجه را متعادل کند.

بهادرانی تصریح کرد: استفاده از دلارهای بلوکه شده در تامین کسری بودجه، در جلوگیری از افزایش تورم تاثیرگذار است. به گونه ای که دولت از روش های تورم زا تامین بودجه نمی‌کند.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری در بخش های تولیدی گفت: با اختصاص ارز به بخش های تولیدی، قیمت کالاها متعادل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: این موارد با اختصاص صحیح منابع ارزی میسر است. روش های نادرست به رانت منجر می شود.

246902