«بانی جنگل» پروژه درختانی برای آینده؛

فاز نخست طرح احیای مشارکتی جنگل کاری در نقاط هیرکانی گیلان اجرا شد

مدیر پروژه «بانی جنگل»، با بیان اینکه طرح جنگل کاری مشارکتی در پنج ناحیه رویشی ایران اجرایی می شود، تصریح کرد: در راستای این طرح به مدت پنج سال از نهال های کاشته شده نگهداری می کنیم و صفر تا صد کار با مشارکت جوامع محلی انجام می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، گوهر یوسف زاده، موسسه سبزکاران بالان را یک NGO محیط زیستی دانست که طی ۲۰ سال گذشته برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی فعالیت می کند و گفت: امسال طرح احیای مشارکتی جنگل با نام «بانی جنگل» را در راستای پروژه بزرگ «درختانی برای آینده» اجرایی کردیم.

وی نهال های کاشته شده را نیازمند داشت و نگهداری دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از نهال های کاشته شده رها می شود و به ثمر نمی رسد لذا طرح ۱۰ ساله «بانی جنگل» را با هدف تغییر نگاه و نگرش نسبت به کاشت و داشت و نگهداری از درختان با مشارکت مردم طراحی کردیم.

مدیر پروژه «بانی جنگل»، با بیان اینکه طرح جنگل کاری مشارکتی در پنج ناحیه رویشی ایران اجرایی می شود، تصریح کرد: فاز نخست پروژه را در یکی از بکرترین نقاط جنگل‌های هیرکانی گیلان به وسعت ۹۱ هکتار اجرایی کردیم تا این منطقه تبدیل به یک جنگل انبوه طبیعی شود.

یوسف زاده، با بیان اینکه جنگل‌کاری در منطقه جنگلی لیشک شهرستان سیاهکل برای حیات دوباره یک اکوسیستم جنگلی است، اظهار کرد: شهرستان سیاهکل دارای جنگل‌های وسیع هیرکانی است که از قدیمی‌ترین مناطق جنگلی در آسیا بوده و مساحت آن بیش از ۵۰ هزار هکتار است. در این منطقه به سبب بادهای گرم فصلی درختان و علف های خشک دچار آتش‌سوزی می‌شود و آسیب زیادی به منطقه جنگلی آن وارد شده که نیازمند تیمار و احیای دوباره است.

وی ادامه داد: احیای جنگل های منطقه لیشک کمک زیادی به ایجاد و تداوم چرخه حیات موجودات زنده منطقه از گونه‌های گیاهی گرفته تا گونه‌های جانوری خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره موسسه سبزکاران بالان، از امضای تفاهم نامه با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان برای نهال کاری در منطقه هیرکانی مذکور خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای این طرح به مدت پنج سال از نهال های کاشته شده نگهداری می کنیم و صفر تا صد کار با مشارکت جوامع محلی انجام می شود. در کنار کاشت و داشت و نگهداری نهال ها، مشاغل جانبی مرتبط با حفاظت از جنگل همچون راه اندازی نهالستان بذر بومی نیز برای مردم منطقه ایجاد شده است.

یوسف زاده، با بیان اینکه پروژه «بانی جنگل» برای اولین بار در ایران در حال اجرا است و نمونه مشابه‌ای به غیر از چند کشور آسیایی و اروپایی ندارد، عنوان کرد: هدف اصلی این پروژه احیا و حفظ جنگل و تبدیل آن به جنگل های انبوه با مشارکت مردم است.

وی از تولید ۷۵ هزار نهال بومی شامل بارانک، ون، گیلاس وحشی، بلوط، ممرز، افرا، شمشاد، انجیلی و توسکا در راستای پروژه «بانی جنگل» خبر داد و متذکر شد: یکی از مهمترین برنامه های این پروژه، احیای تنوع زیستی و شبکه غذایی و شبکه حیات منطقه است. در واقع با احیای جنگل شاهد بازگشت گونه های جانوری بومی نیز خواهیم بود.

مدیر پروژه «بانی جنگل»، با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار نهال را در منطقه مذکور کاشتیم، تصریح کرد: افراد و سازمان ها و ادارات و شرکت ها می توانند از طریق سایت «iranforests.com» به نام خود و پرسنل شان درخت خریداری کنند و بانیان جنگل به مدت پنج سال مسئولیت حفاظت از این نهال ها را بر عهده می گیرند. همچنین برای افراد شناسنامه صادر خواهیم کرد و می توانند از حال نهال هایشان با خبر باشند.

منبع: ایسنا

246890